بهمن سال گذشته بود که «تالار نمایش فیلم آیه» مدرسه اسلامی هنر در قم با حضور معاون اول رئیس جمهوری افتتاح شد. این تالار از اوایل سال جاری به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون علاوه بر ایجاد ارتباط حوزویان با سینما، موفق به جذب گروه‌های مختلف مردم نیز شده است.
کد خبر: ۳۶۴۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶ 21 January 2017
به گزارش تابناک قم، مدیر تالار نمایش فیلم آیه درباره راه‌اندازی این تالار اظهار کرد: یکی از سیاست‌های دولت در حوزه فرهنگ و هنر این است که تعداد صندلی سینماهای کشور را افزایش دهد.

بر همین اساس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در دوره قبلی و فعلی تصمیم گرفته است از همه امکانات نهادهای مختلف استان و بخش خصوصی برای افزایش سالن‌ها و صندلی‌های سینما استفاده کند تا فضای سینمایی قم نیز به استاندارد لازم در حوزه سینما برسد.

«سیدمحسن امامیان» افزود: در همین زمینه با تشخیص معاونت سینمایی وزارت ارشاد با توجه به این‌که مدرسه اسلامی هنر ظرفیت‌های لازم را در مورد راه‌اندازی یک سالن 200نفره برای به نمایش گذاشتن آثار سینمایی داشت، اجازه افتتاح این سالن داده شد و حمایت‌های لازم نیز صورت گرفت.

وی درباره اهداف افتتاح این تالار گفت: در وهله اول هدف ما از افتتاح این تالار ایجاد ارتباط هرچه بیشتر و بهتر حوزویان و طلاب علوم دینی، که مخاطبان اصلی مدرسه اسلامی هنر هستند، با سینما بود تا این تالار محیط مناسب تماشای فیلم‌های سینمایی روز را برای این قشر فراهم کند؛ اما در عین حال سالن برای استفاده عموم هیچ محدودیتی ندارد. چنانچه اقشار مختلف مردم نیز می‌توانند از امکانات این تالار استفاده کنند. به عبارت دیگر مخاطب اولیه ما طلاب و روحانیون هستند اما هر یک از شهروندان قمی که علاقه به تماشای فیلم در این سالن داشته باشد نیز می‌تواند به تماشا بنشیند.

مدیر تالار نمایش فیلم آیه با بیان این‌که سیاست اولیه ما به نمایش گذاشتن فیلم‌هایی است که با گفتمان انقلاب اسلامی هم‌خوانی داشته باشد، افزود: برای افرادی که در حوزه هنر و رسانه فعالیت می‌کنند و به عبارت دیگر مخاطبان حرفه‌ای سینما هستند نیز اکران فیلم‌های گروه هنر و تجربه که در چندسال اخیر وارد فضای سینمایی کشور شده‌اند، در نظر گرفته شده و برای قشر عموم سایر فیلم‌ها اکران می‌شود.

استقبال مخاطبان

امامیان درباره میزان استقبال شهروندان قمی از این تالار نمایش فیلم با توجه به مدت زمان کمی که از راه‌اندازی آن گذشته است، گفت: با توجه به این‌که امکانات سینماهای دیگر را مانند تبلیغ سردر و بیلبوردهای شهری نداشتیم، در مقوله اطلاع‌رسانی آنچنان که باید و شاید نتوانستیم عمل کنیم. اما امروز به این مرحله رسیدیم که روزانه به طور میانگین 100 نفر مخاطب داشته باشیم و در فضای مجازی و شبکه تلگرام بیش از هزار عضو جذب کنیم و بار اطلاع‌رسانی ما نیز بیشتر بر دوش همین شبکه‌های اجتماعی است.

وی اضافه کرد: اکنون در مورد جذب مخاطب به نقطه مطلوبی رسیده‌ایم و در ادامه نیز بستگی دارد چه فیلمی روی پرده باشد تا به نمایش آن اقدام کنیم. چراکه ما باتوجه به سیاست‌های خود هر فیلمی با هر درون‌مایه‌ای را نمی‌توانیم اکران کنیم. امسال فیلم‌های خوبی از جمله «یتیم‌خانه ایران» و «سیانور» اکران شد که ما آن‌ها را به طور گسترده به نمایش گذاشتیم.

مدیر تالار نمایش فیلم آیه در رابطه با اکران فیلم‌های خارجی روز دنیا اظهار کرد: بر اساس قانون، اجازه اکران آثار سینمایی خارجی به صورت گسترده وجود ندارد. اما با ایجاد باشگاه‌های اکران فیلم می‌توانیم برای افرادی که اهل هنر و رسانه‌اند به صورت خصوصی آن فیلم‌ها را هم اکران کنیم. امامیان گفت: بیشتر فیلم‌ها را با تخفیف ارائه می‌دهیم و برای گروه‌های بالای 10 نفر به عنوان تشویق و با هدف جذب مخاطب بلیت نیم‌بها در اختیار قرار می‌گیرد. چنان‌که بیشتر سینماها در ابتدای فعالیت برای جذب مخاطب چنین سیاست‌هایی را اجرا می‌کنند.

ظرفیت سینمایی قم

مدیر تالار نمایش فیلم آیه با اشاره به ظرفیت قم از نظر سینمایی افزود: استان قم به نظر من ظرفیت خوبی نسبت به شهرهای دیگر حتی تهران در مقوله سینما دارد. چراکه در استانی مانند تهران با این‌که تعداد سالن‌ها بسیار بیشتر است، شبکه‌های توزیع فیلم سینمایی به قم نگاه ویژه‌ای دارند به طوری که سینماهای تربیت و ونوس به عنوان قطب‌های پرفروش فیلم در کشور شناخته می‌شوند و حتی از پردیس‌های سینمایی تهران معروف‌ترند.

امامیان دلیل این امر را در محدودیت‌های قم از نظر تفریحی دانست و گفت: بخش مهمی از شهروندان قمی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت از سینما استفاده می‌کنند. از سوی دیگر به دلیل این‌که مردم قم از شبکه‌های ماهواره‌ای کمتر استفاده می‌کنند توجهشان به تلویزیون و سینما بیشتر است و برای تفریح‌های بصری به تماشای فیلم‌های ایرانی می‌پردازند.

وی با انتقاد از کمبود سالن سینما در قم اظهار کرد: در مراکز پررفت‌وآمدی مثل پردیسان و نیروگاه و ورودی قم لازم است سالن‌های سینمایی ایجاد شود. تجربه نشان داده است اگر فیلم‌های خوبی اکران شود مردم از آن استقبال می‌کنند.

مدیر تالار نمایش فیلم آیه درباره راهکارهای جذب مردم به سینما گفت: برخلاف تصور خیلی از مسئولان و دست‌اندرکاران مخاطب مردمی سینما بسیار هوشمند است و کمتر مخاطبی است که بدون تحقیق و پیش‌زمینه فکری به سینما بیاید؛ یعنی پیش از تماشای فیلم یا درباره آن نقد دیگران را خوانده‌اند یا از سوی صاحب‌نظران مورد توصیه واقع شده‌اند.

 امامیان اضافه کرد: در این مورد با محدویت‌هایی مواجه شدیم که از جنس دیگر محدویت‌هایی است که گریبانگیر بسیاری از سینماهای کشور است. در درجه اول فضای محیطی ما مناسب نیست در حالی که سینما باید فضای بزرگی داشته باشد. از نظر پارکینگ و امکان تبلیغات محیطی نیز با کمبود مواجه هستیم. نیازمند این هستیم که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در روند ارائه مجوز برای تبلیغات و اقدام جانبی تسریع داشته باشد تا فعالیت‌های ما با کیفیت و سرعت بهتری ادامه پیدا کند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار