با توجه به وجود بیش از 1700 هکتار بافت فرسوده در قم و احتمال وقع هر لحظه ای حادثه ای در استان آیا برای مواجهه با این اتفاقات آمادگی داریم؟
کد خبر: ۳۶۴۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴ 21 January 2017
به گزارش تابناک قم، ساختمان پلاسکو در مرکز شهر تهران با 15طبقه و قدمتی بالای 50سال ساخته شده بود که روز پنج شنبه دچار حریق شد و بعد از حدود 4ساعت سوختن به طور کامل ریزش کرد.

این ساختمان جزء بافت های فرسوده شهر تهران به شمار می رفت که با کم توجهی مسئولین امر و بی توجهی مالکین و کسبه ساختمان تبدیل به چنین فاجعه ای شد که جان چندین هموطن ما را گرفت و خانواده هایی را بی سرپرست و کودکانی را بی پدر کرد.

در این حادثه که 200 آتش نشان مداخله داشته و سعی در خاموش کردن آتش و مهار آن بودند به نتیجه نرسیدند و در نهایت فرو ریخت با توجه به اینکه تهران دارای بیشترین و بهترین تجهیزات می باشد.

حال به نظر شما اگر چنین اتفاقی با ابعاد کمتر در قم رخ بدهد چه فاجعه ای را رقم خواهد زد؟

استان قم 1774 هکتار بافت فرسوده می باشد که بیشترین میزان بافت های فرسوده قم در مرکز شهر و اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) قرار دارد، حتی در این خصوص آماری منتشر شده است که قم دارای 200 واحد دولتی و اداری فرسوده می باشد که واحدهای تجاری و تولیدی را هم باید به آن اضافه کرد.

نزدیک به یک هفته قبل آتش سوزی در یک کارخانه میعانات نفتی در شهرک شکوهیه قم رخ داد؛ این حادثه بسیار کوچک بود ولی تا اقدامات لازم در این خصوص انجام گیرد آتش به کارخانه های مجاور سرایت کرد که دو مجروح هم دربر داشت. در این حادثه طبق فیلم های منتشر شده در فضای مجازی آتش به خیابان هم سرایت کرده بود و یک دستگاه خودرو هم در این حادثه که در خیابان پارک بود دچار حریق شد.

به هر حال سخنان ما در این باب می باشد که با توجه به وجود بافت های فرسوده در هسته مرکزی قم، منطقه نیروگاه، منطقه آذر و برخی مناطق دیگر و یا وجود مراکز تجاری و اداری فرسوده که به عنوان مثال می توان نام پاساژ قدس در مرکز شهر را آورد که اگر اتفاقی مانند اتفاق پلاسکو تهران در قم رقم بخورد آیا دستگاه های امر می توانند اقدام به موقع و سریع با کمترین تلفات را خصوص مهار آن داشته باشند؟

آیا تجهیزات و نیروی انسانی  قم در این گونه اتفاقات به حد کافی و مناسب می باشد؟ آیا در خصوص این گونه حوادث برنامه ریزی هایی شده است؟ و هزاران سوال دیگر که می توان هر کدام از آنها را از مسئولین ارگان های مختلف استان مانند ستاد بحران، آتش نشانی، اورژانس، استاداری و... پرسید.

اما به هر حال امیدواریم که حادثه ساختمان پلاسکو نمونه ای باشد برای مسئولین استان که در این گونه حوادث احتمالی برنامه ریزی داشته باشند و اقدامات لازم را انجام دهند و از طرفی هم ساختمان های فرسوده اداری، تجاری و مسکونی را به انواع مختلف پلمپ، دادن وام و... برای تعمیر به سطح استاندار برسانند تا شاهد تکرار اینگونه اتفاقات نباشیم.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار