متخصصان با توجه به عوارض آلودگی هوا بر اندام های مختلف بدن به ویژه دستگاه تنفسی و ریه، راهکار مقابله از طریق تغذیه هدفمند را به خانواده ها بویژه کودکان و سالمندان توصیه می کنند.
کد خبر: ۳۶۲۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸ 18 January 2017
به گزارش تابناک قم، تحقیقات نشان می دهد آلودگی هوا ضمن تشدید عوارض تنفسی و قلبی در مبتلایان به این بیماری ها، یک عامل اصلی در بروز بیماری های تنفسی و قلبی در افراد سالم نیز محسوب می شود.

هر فرد روزانه نزدیک به 22 هزار بار تنفس می کند و تقریباً به 15 کیلوگرم هوا در روز نیاز دارد. سیستم تنفسی اولین بخش از بدن انسان است که در تماس مستقیم با آلودگی هوا قرار می گیرد و ریه، مسئول جذب اکسیژن هوا و دفع دی اکسید کربن خون است، از این رو در صورتی که غلظت آلاینده های هوا فراتر از ظرفیت تصفیه ریه انسان باشد، وارد جریان خون می شوند و عوارضی همچون اختلال در انتقال اکسیژن به بافت های بدن، افزایش ضربان قلب، سکته قلبی، کاهش ظرفیت شش ها، آسم، برونشیت و سرطان ریه ایجاد می شود.

آلودگی هوا در قسمت های فوقانی دستگاه تنفسی بیشترین تأثیر را به جا می گذارد و آثار بیماری در بیماران ریوی به صورت حاد و مزمن در درازمدت باقی می ماند.

عوارض آلودگی هوا بر سلامتی کودکان

دکتر احمدرضا یعقوبی، با اشاره به روز هوای پاک عنوان کرد: نوزادان و کودکان در برابر هوای آلوده، آسیب پذیر ترند چرا که توانایی لازم جهت مراقبت از خود در برابر هوای آلوده را ندارند از این رو به مراقبت های بیشتری نیاز دارند.

این متخصص کودکان افزود: آلودگی های هوا ممکن است مسمومیت های خفیفی را در کودکان ایجاد کند که در این زمینه باید در هوای آلوده از حضور کودکان در فضای باز جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: آلودگی هوا علاوه بر مشکلات تنفسی می تواند برای کودکان خستگی آور باشد و برای آن ها بیماری هایی را همچون تنگی نفس و سردرد و تهوع نیز به وجود بیاورد.

این متخصص کودکان اظهار کرد:متاسفانه در چند سال اخیر آلودگی هوا به قم نیز رسیده است و وضعیت ناسالم هوا برای گروه های حساس مشکلات حادی را به وجود آورده است در این میان کودکان در معرض خطرات بیشتری هستند.

وی یادآور شد: به ویژه اگر کودکانی دچار بیماری های تنفسی و یا آسم هستند باید از مراقبت بیشتری برخوردار باشند و حتی الامکان بیرون از منزل نروند.

این متخصص کودکان خاطرنشان کرد:در صورتی که کودکان مجبور به تردد در سطح شهر هستند از ماسک های بهداشتی و استاندارد استفاده کنند تا در معرض آلودگی قرار نگیرند.

وی بیان کرد:کودکان مبتلا به آسم نیز همواره اسپری سالبوتامول به همراه داشته باشند و در صورت بروز علائم تنگی نفس در هوای آلوده از اسپری استفاده نمایند.

یعقوبی عنوان کرد: در هوای آلوده باید تغذیه ای سالم تر در نظر گرفته شود و کودکان از میوه و سبزی جات تازه استفاده کنند.

وی تصریح کرد:توان جسمی کودکان محدود است و بسیاری از کودکان به راحتی در معرض هوای آلوده دچار بیماری می شوند به همین دلیل باید مراقبت های بیشتری در روز هایی که خبری از هوای پاک نیست صورت بگیرد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار