خبر تخریب این خانه ارزشمند، گویا به دستور شهرداری کهک به هر دلیل، ضایعه‌ای برای میراث فرهنگی و تاریخی قم است.
کد خبر: ۳۶۲۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱ 18 January 2017
به گزارش تابناک قم، چندی قبل یکی از روزنامه‌ها به نقل از معاون میراث فرهنگی قم خبر از تخریب خانه‌تاریخی «عربشاهی» در روستای کهک داد. 

خبر تخریب این خانه ارزشمند، گویا به دستور شهرداری کهک به هر دلیل، ضایعه‌ای برای میراث فرهنگی و تاریخی قم است.

از این خانه‌ها زیاد نداریم که بی‌رحمانه به جان آن‌ها افتاده‌ایم. این بناهای تاریخی و قدمت‌دار ارزش بالایی دارند. حدود 4 سال پیش در سفری به روستای کهک، متوجه ارزش واقعی این روستا شدم.

در آن سفر از مناظر مختلف روستا از جمله خانه‌تاریخی عربشاهی و از مکان‌های دیگر از جمله گورستان‌ها، آب‌انبارها، امامزاده‌ها و بافت‌تاریخی هم عکس گرفتم.
در رساله‌های قاجاری و در کتاب «تفصیل و حالات دارالایمان قم» تعاریف بسیاری از روستای این منطقه شده است. 

از این روستا در آن کتاب به عنوان «ده شهر» یاد شده و در آن آمده است: «در میان دهات این شهر، دهی به آبادی و بزرگی این قریه نیست.» و «‌ام‌القرای قهستان است.» 

همچنین نوشته‌اند: «خانه‌ها و عمارت‌های خوب دارد.» نخست باید به یاد آورد که خاندان عربشاهی از خاندان‌های کهن کهک است که دست‌کم سابقه‌ای چند صد ساله در تاریخ این منطقه دارد. بسیاری از مقام‌های لشکری و کشوری و علمی چند صد سال اخیر ایران از این خاندان برخاسته‌اند و سلسله‌ای از طبیبان قدیم و پزشکان امروزی کهک و قم نیز از این خاندان قدیمی هستند.

اکنون که کنگرۀ شهرسازی و معماری قم در پیش ‌رو است، جا دارد رسانه‌ها، مردم، دوستداران و پژوهشگران میراث فرهنگی به‌ راحتی از موضوع تخریب خانۀ عربشاهی نگذرند و علت این عمل ناشیانه و ناپسند را به صورت ریشه‌ای بررسی و دنبال کنند تا دوباره با این اقدام‌های «میراث سوزانه» و «میراث ستیزانه» مواجه نشویم.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار