در جلسه شورای شهر قم مطرح شد؛
در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، رئیس کمیسیون فرهنگی این شورا با انتقاد از بی‌توجهی به سهم دو درصدی بودجه‌های فرهنگی از جمع بودجه‌های شهرداری قم، خواستار اصلاح این وضعیت شد.
کد خبر: ۳۶۱۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰ 15 January 2017
به گزارش تابناک قم، دویست و چهاردهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر به ریاست ولی‌الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر و با حضور سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم و اعضای این شورا در ساختمان شهید باکری برگزار شد.

در ابتدای جلسه ولی‌الله بیاتی به بیان لوایح و طرح‌هایی که اعلام وصول‌ شده بود پرداخت.

نخستین لایحه در مورد اخذ مجوز پرداخت غرامت به املاک واقع در خیابان 45 متری، طرح اصلاح‌شده به 14 متری بابت مالکین پلاک ثبتی 2145- اصلی بخش دو بود که از سوی مصطفی سعادت طلب رئیس کمیسیون امور زیربنایی قرائت شد.

وی در سخنانی با طرح موضوع پرداخت خسارت به مالکان املاک واقع در حاشیه بلوار جمهوری اسلامی گفت: تغییر در عرض بلوار جمهوری اسلامی و کاهش آن از ۴۵ متر به ۱۴ متر موجب ضرر و زیان برخی از مالکان املاک حاشیه این خیابان شده است.

سعادت طلب افزود: شهرداری به مردم قولی داده است و مردم به حقی رسیده‌اند که اگر چنین نشود،‌ متضرر می‌شوند. اکنون برای این املاک سند صادر شده و این املاک بر مبنای قرار گرفتن در کنار خیابان ۴۵ متری خرید و فروش شده‌اند.

وی با بیان اینکه پرداخت خسارت به این دسته از مالکان موجب ضرر و زیان شهرداری نمی‌شود، ادامه داد: اگر عرض شارع کم شود، شهرداری صاحب املاک جدید می‌شود و از بابت پرداخت خسارت متضرر نخواهد شد.

قراچرلو دیگر عضو شورای شهر قم نیز با بیان اینکه در صورت شکایت این دسته از مالکان، محاکم به زیان شهرداری حکم صادر خواهد کرد و مبنای عمل آنان قیمت روز خواهد بود، ادامه داد: محاکم شهرداری را به عنوان دستگاه حاکمیتی نمی‌شناسند و در صورت شکایت شکات، قضات در صدور حکم، مبالغ را با نرخ روز محاسبه می‌کنند.

وی یادآور شد: کسانی که برای این اراضی سند مالکیت اخذ کرده‌اند بر مبنای خیابانی با عرض ۴۵ متر سند دریافت کرده‌اند و با تغییر عرض خیابان، خرده مالکان متضرر می‌شوند.

همچنین ملکی دیگر عضو شورای شهر قم با بیان اینکه شهرداری در تفکیک اراضی مختلف در نقاط مختلف شهر سهم خود را دریافت می‌کند، گفت: اگر هزینه پروانه صادر شده برای خرده‌مالکان بر مبنای خیابان با عرض ۴۵ متر بوده است باید مابه‌التفاوت را به مالکان بازگردانیم.

حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر نیز خاطرنشان کرد: 45 متری خیابان جمهوری اسلامی جابه‌جا شده و 45 متری تبدیل به 14 متری شده که برخی پروانه گرفته و برخی نیز پروانه دریافت نکرده‌اند به عنوان نمونه وقتی 45 متری تبدیل به فضا سبز می‌شود این مسئله سبب ضرر مالکان می‌شود.

سعادت طلب در پاسخ گفت: حاکمیت به مردم قولی داده و مالکان به یک حقی رسیده‌اند که ما در حال جبران هستیم در گذشته جلوی آن را می‌شد گرفت اما در حال حاضر باید ضرر مالکان پرداخت شود.

سعادت طلب خاطرنشان کرد: طرحی نوشته‌ شده که در مورد تقاطع غیر هم‌سطح است اینکه تمام تقاطع‌هایی که تا 20 سال دیگر ساخته می‌شوند معلوم هستند و باید برای این طرح‌ها فکر جدی شود تا در آینده به مشکل برنخوریم.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد نیز با بیان اینکه مشکل طرح تفصیلی از سوی شهرداری تغییر نیافته و کسان دیگری آن را تغییر داده‌اند گفت: طرح تفصیلی با قدرت از سوی معاونت فنی تصویب‌ شده که می‌توانستند تصویب نکنند.

شهردار قم با ابراز نگرانی از بحث‌های بعدی این قضیه گفت: اینکه تغییر در یک مکان ضرر و زیانش سمت شهرداری بیاید یک بدعت است.

این لایحه به کمیسیون بازگشت تا با بررسی بیشتر دوباره به صحن علنی شورا بازگردد.

لایحه دوم در مورد توافقنامه شماره 233073 مورخ 12 دی‌ماه فاطمه شجاع مستأجر قسمتی از پلاک ثبتی 2698 اصلی بخش دو قم بود که سعادت طلب به قرائت آن پرداخت.

این لایحه بدون مخالف اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

لایحه بعدی در مورد توافقنامه 121372 مورخ 19 مردادماه وارث مرحوم اسدالله بهاءالدینی و حسن جندقی‌زاده مالکین مشاعی پلاک ثبتی 10913 بود که مصطفی سعادت طلب آن را قرائت شد.

در نظر گرفتن حداقل عرض خیابان‌ها ظلم و جفا در حق مردم است

در ادامه نعمت الله عواطف رستمی در جریان بررسی طرحی به منظور تفکیک یکی از اراضی موجود در حاشیه بلوار جمهوری اسلامی اظهار کرد: اگر در طرح تفصیلی شهر قم کوچه‌هایی با عرض هشت متر در نظر گرفته شده است این جفا در حق مردم قم است.

وی با بیان اینکه در گذشته در هر کوچه تنها چند خانواده صاحب خودرو بودند،‌ اضافه کرد: امروز هر خانواده حداقل یک خودرو دارد و در بعضی خانواده‌ها تمام اعضای خانواده صاحب خودرو هستند، در چنین شرایطی با پارک یک خودرو در کوچه خودروهای دیگر به سختی می‌توانند از کنار آن عبور کنند.

عواطف رستمی با بیان اینکه باید در جریان صدور پروانه‌های ساختمانی و تفکیک اراضی مصلحت ۱۰۰ سال آینده شهر را در نظر بگیریم، افزود: پیش‌بینی کوچه‌ای با عرض هشت متر برای خیابان‌های شهر مناسب نیست.

در مقابل مصطفی سعادت‌طلب رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه در برخی از کشورهای اروپایی به منظور تردد خودرو در کوچه‌های با عرض اندک خودروهایی با عرض 1.1 متر ساخته می‌شود، گفت: در چنین محله‌هایی یک پارکینگ در ابتدای کوچه در نظر گرفته می‌شود تا خودروها در آنجا پارک شود.

وی با بیان اینکه برای بافت‌های جدیدی که در شهر قم ایجاد می‌شود حداقل عرض شوارع ۱۲ متر لحاظ شده است، افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی اجازه تعریض شوارع در بافت تاریخی وجود ندارد و حداقل عرض شوارع در این مناطق حتی به چهار متر می‌رسد.

سعادت‌طلب با بیان اینکه پیش‌بینی طرح تفصیلی برای مناطق گوناگون متنوع است، افزود: ضوابط مختلفی برای کوچه‌های مختلف در نظر گرفته شده است.

این لایحه نیز به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

آخرین مورد در ورد نقشه تفکیکی بود که در تقاطع شهدای مدافع حرم قرارگرفته و توسط سعادت طلب قرائت شد.

ملکی گفت: خروجی نقشه طرح تفضیلی باید ضابطه‌ای برای آن تعریف شود پیشنهاد این است که کوچه ده متری کم بوده و باید افزایش یابد و حداقل 12 متر باید داشته باشیم. طرح تفصیلی حداقل‌ها را به ما داده و الزامی ندارد که چه میزان باشد.

فاکر بابیان اینکه ساختار علم در دنیای امروز ضابطه‌مند شده است، گفت: کشورهایی که ساختمان آن‌ها 200 سال قدمت دارد و قابل تخریب نیز نیست پس برای کوچه 10 متری باید فکر جدی شود که هنوز ساخته نشده است.

عواطف رستمی تصریح کرد: تا زمانی که نگاه نقطه‌ای داشته باشیم شهر پیشرفت نمی‌کند و باید نگاه طولانی مدت برای آن داشته باشیم.

سعادت طلب گفت: اجازه بدهید آقایانی که نظر دارند در کمیسیون زیربنایی جلساتی برگزار شود تا افراد توجیه شده و راحت‌تر رأی بدهند.

این لایحه نیز به تصویب اعضای شورا رسید.

لایحه بعدی در زمینه اخذ مجوز تفریغ بودجه سال 94 سازمان فرهنگی ورزشی بود که توسط حجت‌الاسلام آتش زر قرائت و به تصویب رسید.

انتقاد از روند تخصیص بودجه‌های فرهنگی در شهرداری قم

طوبی حجازی در بررسی گزارش تفریغ بودجه سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم ضمن اظهار نارضایتی از بی‌توجهی به سهم دو درصدی بودجه‌های فرهنگی از جمع بودجه‌های شهرداری قم گفت: باید این رویه اصلاح شود.

وی ادامه داد: در حال پیگیری هستیم تا این سهم از بودجه سال ۹۵ شهرداری قم به امور فرهنگی اختصاص یابد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اختصاص زمینی به سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم به منظور فروش و تامین بخشی از هزینه‌ها ادامه داد: در صورت فروش این زمین مشکل گزارش تفریغ بودجه این سازمان برطرف می‌شود.

ذاکریان عضو شورای اسلامی شهر قم نیز ابهام در نحوه استفاده سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم از سهم دو درصدی از بودجه شهرداری را یکی از اشکالات گزارش تفریغ بودجه این سازمان دانست و افزود:‌ این ابهام باید برطرف شود.

پس از بررسی‌ گزارش تفریغ بودجه سال 94 سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم این گزارش به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید.

در ادامه جلسه، محمد گلفشان مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های جمعیت هلال احمر استان پرداخت.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار