حامد اسماعیلی
کد خبر: ۳۶۱۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲ 15 January 2017
صبا امسال گزینه سقوط از لیگ بر‌تر است سخنان کار‌شناسانه و گاهی عوامانه گفته شده که شاید در هیچ یک از آن‌ها نتوان عمق فاجعه سقوط صبا را دریافت.

فرض کنیم در پایان فصل قرار گرفته‌ایم و نام صبا در بین سقوط‌کنندگان قرار دارد. فرضی که تا تحقق آن شاید راه چندان درازی هم نباشد. در آن صورت ما می‌مانیم و صبایی که دیگر یک تیم لیگ برتری در سطح اول فوتبال ایران نیست.

علاقه‌مندان به فوتبال به وضوح از تفاوت یک تیم لیگ برتری و یک تیم دسته اولی آگاه هستند. تیم‌های لیگ برتری با سقوط به لیگ دسته اول کشور دچار شوک اساسی در ساختار باشگاه می‌شوند. بخش اول کار این است که بازیکنان و مربیان نامدار تیم را ترک می‌کنند و به طور کلی ساختار صبا در نظر مدیریتی و حمایت مالی تغییر می‌کند و این یعنی یک مخاطره بزرگ. این تغییر ممکن است به نابودی کامل صبا منجر شود یا در مقابل، سبب تقویت صبا شود.

صبا در صورت سقوط وارد شرایطی نو خواهد شد. تلاش برای رسیدن به این تیم از سوی بازیکنان غیر بومی کم‌رنگ می‌شود و فضا برای ورود بازیکنان بومی به این تیم مهیا‌تر از گذشته خواهد بود. در این شرایط صبا به طور هم‌زمان به یک فرصت و یک تهدید تبدیل می‌شود.

جنبه فرصت بودن صبا در دسته اول این است که قابلیت مانور بازیکنان بومی و البته مربیان بومی در این تیم بیشتر از گذشته خواهد بود و جنبه تهدیدآمیز کار، رهاشدن صبا در لیگ دسته اول و روانه شدن تیم به سوی دسته دوم است. صبا در حال حاضر متعلق به استانداری قم است اما در مورد مالکیت صبا پس از سقوط ایده‌های متفاوتی وجود دارد.

استانداری قم ممکن است با هزینه محدود راضی به ادامه حمایت از صبا شود یا ممکن است تیم را با رقمی معقول به یک حامی مالی واگذار کند. تجهیز ورزشگاه شهید حیدریان به رختکن و امکانات لازم نیز این احتمال را تقویت می‌کند که صبا در صورت سقوط به لیگ یک، مسابقه‌های خود را در ورزشگاه شهید حیدریان برگزار کند و پس از ۹ سال از ورزشگاه یادگار امام به داخل محدوده شهری کوچ کند. تیم‌های پایه صبا اما ممکن است با سقوط صبا تضعیف شوند زیرا دیگر بودجه مناسبی برای پشتیبانی همه این تیم‌ها در رده‌های مختلف سنی وجود ندارد.

همه این اتفاق‌ها ممکن است پیامدهای مثبت یا منفی داشته باشد اما پیش از این، باید امیدوار به نیم‌فصل دوم صبا باشیم. امیدی که پررنگ نیست اما در هر صورت ناامیدی مرگ است و صبا برای جلوگیری از سقوط ۱۴ هفته دیگر فرصت دارد. ماهیت لیگ آزادگان دشواری کار برای صعود است.

مربیان کارکشته فوتبال ایران به این موضوع اذعان دارند که رقابت در سطح لیگ‌های پایین‌تر به مراتب دشوار‌تر از لیگ بر‌تر است. صبا در لیگ دسته اول تیم بی‌دفاع تری خواهد بود اما اهالی فوتبال قم امیدوارند اگر صبا به دسته اول برود بیش از گذشته از ظرفیت فوتبال استان قم بهره‌مند شود و فضای کار برای بومی‌ها فراهم‌تر از گذشته شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار