قم شهری کویری است. این را همه می‌دانیم اما اگر نگاهی به شهرهای دیگر بیندازیم متوجه می‌شویم بسیاری از شهرهای کویری در کشور وجود دارند که بیش از قم سرانه فضای سبز دارند و با استفاده از درخت‌ها و گونه‌های مناسب، عناصر نامطلوب آب و هوایی را کنترل می‌کنند.
کد خبر: ۳۶۱۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵ 15 January 2017
به گزارش تابناک قم، کمبود آب همیشه یکی از مشکلات اساسی گسترش فضای سبز در شهر قم بوده که هنوز هم به عنوان چالش اصلی مطرح است. در این میان کمبود زمین‌ها و گرانی آن به ویژه برای ساخت بوستان‌های محلی از جمله دیگر مشکلات است؛ اما مشکل دیگری که این روز‌ها از آن صحبت می‌شود، کم‌توجهی طرح تفصیلی به فضای سبز و محقق نشدن سهم فضای سبز در تفکیک اراضی است.

«پیام جوادیان»، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، در جلسه‌های مختلفی که درباره معضل فضای سبز صحبت می‌کند، از بی‌توجهی طرح تفصیلی به این مقوله همواره گلایه دارد. از این‌که لکه‌هایی به عنوان لکه سبز در نظر گرفته شده که اصلا این کاربری را ندارد؛ برای مثال آرامستان وادی‌السلام در طرح تفصیلی لکه سبز است یا باغ اشراقی‌ها که ملک شخصی است و نمی‌توان آن را جزو فضای سبز شهری محاسبه کرد.

«حسین فاکر»، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم، هم معتقد است طرح تفصیلی جدید شهر قم در این حوزه اشکال‌هایی دارد که بسیاری از مدیران هم به آن اذعان دارند.

وی با اشاره به این‌که ۲۷۰ هکتار فضای سبز درون‌شهری در طرح تفصیلی جدید کم شده است، گفت: این موضوع بدون شک تأمین سرانه‌های فضای سبز را دچار مشکل خواهد کرد.

تحقق نیافتن سهم فضای سبز در تفکیک اراضی

این عضو شورای اسلامی شهر قم در عین حال از تحقق نیافتن سهم فضای سبز در تفکیک اراضی هم گلایه دارد.

وی با اشاره به بهانه شهرداری در زمینه حفظ درآمد‌ها برای این کار گفت: نکته اینجاست که برای کسب درآمد شهرداری راحت‌ترین کار فروش اموال است و ما همین را در نظر گرفتیم در حالی که اگر بحث درآمدهای پایدار را پیگیری می‌‌کردیم بسیاری از این مشکلات پیش نمی‌آمد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم هم کسی است که نسبت به بی‌توجهی به این امر هشدار می‌دهد.

«عباس ذاکریان» با اشاره به اهمیت توجه به صحیح انجام شدن تفکیک اراضی افزود: واقعیت این است که در تفکیک‌های جدید باید حواسمان به رعایت سرانه‌های فضای سبز باشد.

وی اظهار کرد: در برخی نقاط شهر و به ویژه در منطقه ۴ همه زمین‌ها تفکیک می‌شود بدون در نظرگرفتن قطعاتی برای فضای سبز محلی و این روند مطلوب نیست.

این عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به بهانه‌هایی که درباره تخصیص نیافتن زمین برای فضای سبز مطرح می‌شود، افزود: اگر قطعاتی برای بانک زمین شهرداری هم ذخیره کنیم در آینده مجبوریم چند برابر هزینه کرده و خانه را برای فضای سبز بخریم.

افراط و تفریط نشود

شهردار قم اما معتقد است توجه به مسأله فضای سبز باید در تعادل با دیگر بخش‌های عمران شهر قم باشد.

«سیدمرتضی سقائیان‌نژاد» با اشاره به این‌که در این عرصه نباید دچار افراط و تفریط شد، اظهار کرد: سال گذشته ۳۰۰ هکتار به فضای سبز شهر اضافه شد و امسال هم همین برنامه را داریم اما نمی‌توانیم همه بودجه شهر را صرف ایجاد فضای سبز کنیم.

شهردار قم در عین حال به اهمیت توسعه فضای سبز تأکید کرد و از تلاشش برای ارتقای سرانه‌ها در شهر قم گفت.

سرپرست امور شهرسازی و معماری شهرداری قم بی‌توجهی به مقوله فضای سبز در طرح تفصیلی شهر قم را قبول ندارد.

«غلامرضا جان‌قربان»، در توضیح کم شدن مساحت فضای سبز در طرح تفصیلی جدید شهر قم گفت: در دهه ۷۰ جمعیت شهر قم بسیار متراکم و رو به رشد بود، سیاست‌هایی متناسب با این رشد جمعیت در طرح تفصیلی گنجانده شد.

سرپرست امور معماری و شهرسازی شهرداری قم با اشاره به این‌که طرح تفصیلی سال ۷۱ محدوده قانونی شهر را به ۲۷۰۰ هکتار در افق ۱۳۹۰ افزایش داد، اضافه کرد: سال ۸۶ هم دولت ۵۰۰ هکتار مسکن مهر را وارد شهر کرد اما محدوده شهر ثابت ماند و ۵۰۰ هکتار را از نقاط دیگر کاهش دادند.

وی با اشاره به این‌که شهر قم به جمعیت پیش‌بینی‌شده یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفری در سال ۹۰ نرسید، گفت: طرح تفصیلی که سال ۹۲ برای مدت ۱۰ سال مصوب شد جمعیت را بر اساس یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر دید و حداکثر ۲۰۰ هکتار به شهر قم اضافه کرد.

جان‌قربان اظهار کرد: در ‌‌نهایت چیزی که اتفاق افتاد این بود که ۶۰۰ هکتار را در دهه ۷۰ به عنوان فضای سبزی که هنوز ساخته نشده دیدیم؛ یعنی باید سالانه ۶۰ هکتار افزایش داشته باشیم.

وی ادامه داد: اما به این دلیل که افزایش جمعیت مورد انتظار را در این سال‌ها نداشتیم و محدوده شهر هم افزایش پیدا نکرد، محدوده فضای سبز کم شد؛ در نتیجه نمی‌توانیم بگوییم نگاه به فضای سبز در طرح تفصیلی جدید ضعیف بوده بلکه اقتضای مطالعات کار‌شناسی کار را به اینجا رسانده است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار