نگاهی به چهره نازیبای شهر
راه آهن قم مدتی است که در اقدامی تعجب برانگیز با استفاده از دیوارهای بتنی حائلی برای ریل ایجاد کرده و به نوعی با این حرکت شهر را به دو تکه تقسیم کرده است که باعث به وجود آمدن سیمایی زشت برای شهر شده است.
کد خبر: ۳۶۰۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۷ 15 January 2017
به گزارش تابناک قم، هر فردی که ساکن استان قم باشد و اندکی هم در مسائل شهری رصد داشته باشد به وضوح از مسئله راه آهن قم مطلع می باشد وی می داند که موضوع ریل راه آهن قم از مدت های دور یکی از بحث های مهم بین مسئولین شهری می باشد.

خروج ریل های راه آهن از داخل شهر به خارج شهر یکی از مهمترین دغدغه های اخیر در شهر قم بوده است که حواشی بسیاری هم در پی داشته است ولی تاکنون این امر رخ نداده است از طرفی هم وجود این ریل ها و عبور قطار از داخل شهر باعث ایجاد مشکلاتی مانند آلودگی صوتی و برخی خطرات در این محدوده ها شده است.

با این وجود وقتی راه آهنی از داخل شهر عبور می کند در واقع برخی هزینه های عمرانی هم برای شهر خواهد داشت یعنی وقتی خیابانی به ریل راه آهن می رسد باید برای عبور از آن پل روگذر و یا زیر گذری طراحی شود که این مسئله باعث ایجاد زیرگذرها و پل های اجباری در شهر است که هزینه های شهری را بیشتر می کند.

دیواری نامناسب برای دونیم کردن شهر قم

اما از همه این موارد که بگذریم امروز به یک مسئله جدیدی در ریل های راه آهن می رسیم که تامل برانگیز می باشد.امروز برای کاهش آلودگی صوتی و برخی خطرات، برای ریل راه آهن دیوار حائل نصب شده است  که می توان گفت شهر را به دو نیم تقسیم کرده است البته از قدیم الایام وجود بلوار زائر(رودخانه) شهر را به دونیم تقسیم کرده است که  همین مسئله باعث برخی مشکلات و تبعیضاتی شده بود.

از طرفی هم نصب دیوار حائل راه آهن باعث ایجاد و بروز برخی آسیب های اجتماعی در شهر شده است ، به هرحال از چند سال گذشته بحث جمع آوری راه آهن از داخل شهر مطرح بوده است ولی امروزه با نصب این دیوار حائل نشان از فعال تر شدن این ریل ها در داخل شهر را می رساند، از طرفی هم شورای شهر به نصب این دیوار حائل انتقاداتی را به راه آهن کرده است تا در خصوص جمع آوری آن تصمیاتی گرفته شود.

وجود این دیوارهای حائل در داخل شهر از زیبایی و شکیل بودن شهر می کاهد و از سوی مدیریت شهری هم مورد تایید نیست که باید هرچه سریعتر در این خصوص تصمیماتی گرفته شود.

این در حالی است که ولی الله بیاتی در گفتگو با فرهنگ نگار با اشاره به دیوار حائل راه آهن قم در مرکز شهر، اظهار داشت: در اجرای این دیوار کشی که از سوی راه آهن انجام شده است، شورای شهر و شهرداری هیچ مسئولیتی ندارد.

رئیس شورای شهر ادامه داد: انجام دیوار کشی در کنار ریل راه آهن در داخل شهر ، عملی یک طرف از سوی راه آهن می باشد.

دیواری نامناسب برای دونیم کردن شهر قم

وی با اشاره به اینکه نصب این دیوار مورد مخالفت شهرداری وشورای شهر قرار گرفت، گفت: دیواری در داخل شهر با این شکل و شمایل مورد تایید مدیریت شهری نیست و شهرداری هم از ادامه اجرای آن جلوگیری کرده است.

بیاتی بیان داشت: در خصوص این قضیه پیگیری های مختلفی انجام گرفت و جلساتی در راه آهن برگزار شد که مسئول قبلی راه آهن به نتیجه شکیل نبودن چنین دیواری در داخل شهر رسید.

وی به وجود زیرگذرهایی برای تردد مردم اشاره کرد که مشکل ساز شده است، تاکید کرد:  در خصوص این طرح به نتیجه رسیدیم که شهرداری طرحی را ارائه دهد تا این دیوار ها را جمع آوری کنیم البته جمع آوری این دیوارها قطعا مشکلاتی را خواهد داشت.

رئیس شورای شهر تصریح کرد: آن چیزی که اتفاق افتاده است این بود که این دیوار را راه آهن یک طرفه اجرا کرد و شهرداری هم در اجرای این هیچ نقشی نداشت.

همچنین عباس ذاکریان با اشاره به دیوار حائل راه آهن در سطح شهر، اظهار داشت: در بیشتر شهرهای بزرگ دنیا این مسئله مطرح است که راه آهن از داخل شهر عبور می کند در حالی که اینگونه نیست.

سخنگوی شورای شهر افزود: راه آهن در زمانی که احداث شده است از حومه شهر عبور می کرده اما با توسعه شهر راه آهن به داخل شهر رسیده است.

وی با اشاره به تاریخچه راه آهن قم، گفت: اگر تاریخچه راه آهن قم را بررسی کنیم می بینیم که راه آهن قم هم در حومه شهر قرار داشته ولی با توسعه شهر به این مکان رسیده و در حال حاضر در مرکز شهر قرار گرفته است.

ذاکریان بیان داشت: دیوارکشی ریل راه آهن را از منظر شهری اشتباه است و ایجاد این دیوار با این وضعیت به صلاح شهر نبوده و شورای شهر  پیگیر جمع آوری آن است.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار