مديركل انتقال خون استان قم خبر داد
مديركل انتقال خون استان قم از تهيه 385 نمونه طرح سپاس(نمونه‌گيري سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز) در قم خبر داد.
کد خبر: ۳۶۰۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۰ 15 January 2017
به گزارش تابناک قم، مرتضی نوریان با اشاره به عمکرد 9 ماهه سازمان انتقال خون استان قم اظهار کرد: تعداد مراجعان سازمان در 9 ماهه نخست امسال 36 هزار نفر بوده که 6 درصد نسبت به مدت مشابه سال 94 افزایش داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: از این تعداد مراجعه‌کننده 31 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند و اهدای خون بانوان نیز حدود هزار و 500 نفر در 9 ماه نخست بوده که نسبت به سال گذشته رشد کمی داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان قم عنوان کرد: مستمر بودن یکی از شاخص‌های مهم اهدای خون است که این شاخص به میزان 55 درصد بوده که نسبت به سال گذشته تفاوتی نداشته است.

وی با اشاره به ارسال فرآورده به شبکه خونرسانی کشور، گفت: حدود 10 هزار واحد فرآورده به شبکه خونرسانی ارسال شده که 16.5 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

نوریان یادآور شد:‌ توزیع خون و فرآورده‌های خونی به مراکز درمانی استان به ازای هر 9.6 دقیقه یک فرآورده بوده که نسبت به سال گذشته چهار درصد رشد داشته است، در مجموع 41 هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی بین مراکز درمانی استان توزیع شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح سپاس گفت: در این طرح از اهداکنندگانی که مایل باشند برای اهدای خون سلول‌های بنیادی خون‌ساز مشارکت کنند، نمونه‌گیری می‌شود و برای افراد نیازمند سلول‌های بنیادی خون‌ساز مانند بیماران سرطانی و برخی بیماران بدخیم استفاده می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان قم خاطرنشان کرد: نمونه‌ها در بانک اطلاعاتی کشور قرار داده می‌شود، بنابراین در هر جای کشور مورد بیماری در فردی مشاهده شود، از نظر ژنتیکی با نمونه‌های جمع‌آوری شده، مطابقت داده می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی که تطابق ژنتیکی وجود داشته باشد به فرد اهدا کننده اعلام و فرد اهدا کننده برای اهدای سلول بنیادی خون‌ساز به مرکز مورد نیاز مراجعه می‌کند.

نوریان با بیان اینکه این طرح در استان قم از چهار تا پنج ماه گذشته در مرکز روح الله شروع شده است، گفت: 385 نمونه طرح سپاس تهیه و به سازمان مرکزی انتقال خون کشور ارسال شده است تا از نظر ژنتیکی بررسی و در بانک اطلاعاتی آن بخش نگهداری شود و در مواقع لزوم از آن استفاده شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار