آیت‌الله علی‌اکبر مسعودی‌خمینی
کد خبر: ۳۵۷۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷ 09 January 2017
وجود بارگاه نورانی حضرت معصومه(س) قم را به یک قطب بسیار مهم فرهنگی و زیارتی در سطح جهان تبدیل کرده است.

از آن زمانی که حضرت فاطمه معصومه(س) قدوم مبارک خود را در سرزمین قم گذاشتند و حتی سال‌ها پیش از آن، حضرات معصوم(ع) مومنان و شیعیان را از این حقیقت شیرین با خبر کرده بودند که با ورود دختر گرامی موسی‌بن جعفر(ع)، قم به حرم اهل‌بیت(ع) تبدیل می‌شود.

امام صادق(ع) در حدیث گهرباری می‌فرمایند: «مردم قم از راسخ‌ترین یاوران ما هستند.» حضرت همچنین در جای دیگر می‌فرمایند: «در آن هنگام که آرامش و امنیت از میان رفت، پس بگریزید از همسایگی ایشان. راوی گفت: فدایت شوم، به کجا بگریزیم؟ فرمودند: به کوفه و اطراف آن و به قم و حوالی آن. بلا از این دو سرزمین برطرف شده است.»

در مورد جایگاه و منزلت قم البته روایت‌های متعددی در دست است اما آنچه مشخص است این‌که این شرافت و منزلت به برکت زندگی ۱۷ روزه حضرت معصومه(س) در این دیار و دفن پیکر مطهر ایشان در قم حاصل شده است. 

امام کاظم(ع) به شهر قم لقب قدسی و ارزشمند دادند و از آن تعبیر به «عش آل‌محمد(ص)» کردند به معنای آنکه این دیار آشیانه، مأوا، ملجأ شیعیان و محبان اهل‌بیت(ع) است. آن حضرت همچنین قم را دیاری توصیف کرده‌اند که خدای متعال شر دشمنان و هرگونه بدی و آزاری را از شیعیان آن دور می‌سازد.

وجود بارگاه نورانی حضرت معصومه(س) موجب رونق فضای علمی و حوزوی شهر مقدس قم شده و حتی فرا‌تر از آن قم را به یک قطب بسیار مهم فرهنگی و زیارتی در سطح جهان تبدیل کرده است.

حضور بزرگانی همچون مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی و حضرت امام خمینی(ره) در این خطه مقدس به برکت و عنایت حضرت معصومه(س) بوده است تا آنجا که همه بزرگان ما به این مسأله بار‌ها در سخنان خود اشاره داشته‌اند.

حضرت امام(ره) در یکی از فرمایش‌های خویش در جمع گروهی از مردم قم با برشمردن حدود۲۰ صفت ارزشمند درباره قم، حوزه علمیه و مردم آن با لحنی عاطفی فرمودند: «من هر جا باشم قمی هستم و به قم افتخار می‌کنم.»

مقام معظم رهبری نیز معمولاً در بیانات خویش به خصوص در دیدار با مردم قم از تعابیری استفاده می‌کنند که درباره کمتر شهر و مردمانی به کار می‌برند و این مسأله به حقیقت نشان‌دهنده جایگاه والای قم و مردم ولایی آن است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار