از برخوانی، بداهه‌سرایی، تواضع و فروتنی با افراد کوچک‌تر از خود با بردن نام آن‌ها در مجالس کوچک و بزرگ، خواندن بدون چشمداشت، همراهی و تعامل با مداحان و شاعران از ویژگی‌های حسین محلوجی بود که هیچگاه ‌از خاطر‌ها نمی‌رود.
کد خبر: ۳۵۴۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱ 03 January 2017
به گزارش تابناک قم، چهارم دی امسال جامعه مداحی ایران و به خصوص شهر مقدس قم خبر ناگوار و تألم‌برانگیزی دریافت کرد. «حسین محلوجی»، مداح، شاعر و پیرغلام اهل‌بیت(ع) پس از عمری نوکری مخلصانه در دستگاه سیدالشهدا(ع) و البته چند سالی درد و رنج ناشی از بیماری و کهولت سن، مهمان ارباب بی‌کفن شد. 

اهمیت و جایگاه ویژه این مداح اهل‌بیت(ع) آن چنان است که عموم مداحان اعم از جوان‌ها و پیشکسوتان و به خصوص مداحان شناخته‌شده کشور مرحوم محلوجی را می‌شناسند و خاطره‌های خوبی از این بزرگوار دارند. به مناسب هفتمین روز درگذشت آن مرحوم با چند نفر از مداحان قمی که سال‌ها توفیق آشنایی با حسین محلوجی را داشته‌اند درباره او گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

افتخار جامعه مداحی کشور بود

رئیس کانون شاعران و مداحان استان و مداح شناخته‌شده اهل‌بیت(ع) در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که مرحوم محلوجی نه فقط باعث افتخار قم بلکه مایه فخر برای جامعه مداحی کشور بود، اظهار کرد: محلوجی چه در دوران پیش از انقلاب و چه پس از آن در مبارزه‌ها و تحول‌های انقلابی حضور بسیار فعالی داشت و در همه مقاطع الگویی برای مداحان جوان و پیشکسوت به شمار می‌رفت. 

عباس حیدرزاده گفت: مرحوم محلوجی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به خصوص در دوران دفاع مقدس با شعر‌ها و مداحی پرشور و انقلابی خود حال و هوای ویژه‌ای به محافل رزمندگان و ایثارگران بخشیده بود و امروز بخشی از عکس‌ها یا فیلم‌هایی از برنامه‌های ایشان در دسترس است که می‌تواند برای نسل جوان مفید و جالب توجه باشد.

تداعی‌گر یاد شهیدان

رئیس کانون شاعران و مداحان استان اضافه کرد: آن مرحوم با همه توان خود جانانه از اسلام و انقلاب دفاع کرد و حتی در دوران دفاع مقدس به جبهه هم اعزام شد، با آنکه در خود قم نیز در مراسم تشییع یا بزرگداشت شهدا بسیار پرشور و فعالانه حاضر می‌شد و به قرائت شعر و برنامه مداحی و نوحه‌خوانی و سینه‌زنی می‌پرداخت. 

حیدرزاده افزود: یکی از ویژگی‌های بارز مرحوم حاج‌حسین محلوجی این بود که بدون توقع مالی و چشمداشتی به اجرای مراسم و نوحه‌خوانی و مداحی می‌پرداخت و این اخلاص و مناعت طبع و بزرگواری او برای همه مشهود و ملموس بود. 

وی اظهار کرد: مرحوم محلوجی در عرصه سینه‌زنی حرف اول را می‌زد، به طوری که استاد ما مرحوم ملاحسین مولوی می‌فرمود که محلوجی قهرمان سینه‌زنی است؛ ایشان به معنای واقعی و به دور از هرگونه تعارف در قلب عزاداران و سینه‌زنان امام حسین(ع) محبوبیت و جایگاه خاصی داشت. 

این مداح پیشکسوت ادامه داد: تواضع، مردم‌داری و پایبندی به اصول مداحی در عین ابتکار در سبک‌سازی با تکیه بر حفظ اصالت‌های مداحی و مداحی سنتی از ویژگی‌های دیگر این پیرغلام امام حسین(ع) بود که در کنار این‌ها باید به خوش‌اخلاقی و خوش‌برخوردی این بزرگوار اشاره کرد به طوری که که هیچ تکبر و منیتی در وجودش نبود.

ابتکار عمل و خلاقیت در نوحه‌سرایی

سیداحمد شمس از مداحان پیشکسوت قمی که سال‌ها به عنوان خادم حرم کریمه اهل‌بیت(ع) به فعالیت مشغول بوده با اشاره به این‌که مرحوم محلوجی چه در عرصه نوحه‌سرایی و مرثیه‌سرایی و چه روحیه انقلابی، در میان مداحان شاخص و سرآمد بود، اظهار کرد: آن مرحوم دارای ابتکار عمل در سروده‌های جدید مداحی بود، باآنکه فی‌البداهه و بدون اشعار تکراری در مناسبت‌های مختلف به اجرای برنامه می‌پرداخت.

وی افزود: او در عین حال بیشتر توان و استعداد خود را به خصوص در مقطع دفاع مقدس، صرف شهدا و خانواده شهدا کرد. 

شمس با بیان این‌که مرحوم محلوجی به هیچ وجه اهل مادی‌گری در زندگی نبود، گفت: هیچ کسی نشنید که او در مراسمی که بسیار هم مورد توجه عام و خاص بود، طلب پول کرده باشد و این در حالی است که در روزگار کنونی عده‌ای این گونه مسائل را امتیاز برای خود می‌دانند.

شاعر و مداحی انقلابی و بی‌ادعا بود

شمس اضافه کرد: مرحوم محلوجی همه عمر خود را صرف مداحی اهل‌بیت(ع) و ابراز ارادت به ساحت مقدس سیدالشهدا(ع) کرد و در نوحه‌ها و شعر‌هایش به دنبال دفاع از ولایت و انقلاب و نظام بود.

این مداح پیشکسوت تأکید کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این بود که به هیچ وجه تحت تأثیر جریان سیاسی ضد نظام و ضد انقلاب قرار نگرفت، بلکه از ابتدا خط خود را حرکت در مسیر امام و شهدا و ولایت‌فقیه قرار داد و آنچه برایش در حدود ۵۰ سال مداحی و نوحه‌خوانی مهم بود این‌که به تکلیف دینی و انقلابی‌اش به عنوان یک پیرغلام امام حسین(ع) عمل کند.

وی ادب و متانت و نیز تواضع و فروتنی را از دیگر ویژگی‌های اخلاقی مرحوم حسین محلوجی عنوان کرد و گفت: او در مواجهه با دوست و دشمن هیچ‌گاه عصبانی نمی‌شد ولی در عین حال غیرت دینی داشت؛ با نونهالان در مداحی بسیار مهربان بود و هر کسی که استعدادی در خواندن و مداحی داشت را تشویق می‌کرد که در این مسیر گام بردارد.

شمس بیان کرد: مرحوم محلوجی در اوج خفقان سال‌های حکومت نظام ستمشاهی و به خصوص قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ قم بدون هراس از رژیم شاه، زندگی و حنجره‌اش را وقف انقلاب و راه امام راحل کرد و در سال‌های قبل و بعد از انقلاب همواره وجهه مردمی بودن خود را حفظ و بلکه تقویت کرد.

وی تأکید کرد: او به عنوان شاعر و مداح انقلابی در نوحه‌های خود و به خصوص ایام محرم در سینه‌زنی‌ها، همیشه یادی از انقلاب و شهدا می‌کرد.

این مداح پیشکسوت گفت: گرچه از او فرزندی به یادگار نماند اما همسر این بزرگوار در حمایت از این مرد سنگ‌تمام گذاشت، به خصوص در سال‌های آخر که مرحوم محلوجی در شرایط نامساعد جسمانی قرار داشت و این همسر او بود که بدون آنکه ابراز ناراحتی و خستگی کند در پرستاری از مرحوم محلوجی حاضر بود.

اندکی از ویژگی‌های اخلاقی یک مداح باصفا

رئیس سازمان بسیج مداحان استان قم نیز درباره ویژگی‌های مرحوم محلوجی گفت: برای من افتخار است که از‌‌‌ همان اوان کودکی از نوای گرم و دلنشین و جذاب ایشان بهره بردم به طوری که بارقه‌های علاقه‌مندی و توجه من به مداحی به واسطه اجرای زیبا و نفس گرم آن بزرگوار بود.

«سیدرضا جدا» افزود: برخورد مودبانه و خالصانه، خضوع و خشوع، معرفت حسینی، انقلابی بودن و دفاع جانانه از ولایت از ویژگی‌های خاص آن مرد با صفا و صمیمی بود که بی‌شک نام و یادش برای همیشه در جامعه مداحی و پیرغلامان اهل‌بیت(ع) می‌درخشد.

همچنین از برخوانی، بداهه‌سرایی، تواضع و فروتنی با افراد کوچک‌تر از خود با بردن نام آن‌ها در مجالس کوچک و بزرگ، خواندن بدون چشمداشت، همراهی و تعامل با مداحان و شاعران از دیگر ویژگی‌های این مداح و اهل‌بیت(ع) بود که هیچگاه ‌از خاطر‌ها نمی‌رود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار