واکنش شهردار قم به مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی
آقایانی که در تهران نشسته‌اند باید ببینند که در شهر قم چه خبر است و بر حسب واقعیت‌ها تصمیم بگیرند که در غیر این صورت یک جنجال و بی‌اعتمادی ایجاد خواهد شد که وقت همه را خواهد گرفت. اگر قرار باشد برخوردها این‌گونه باشد، من برای شهر قم نگران هستم.
کد خبر: ۳۵۲۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷ 01 January 2017
به گزارش تابناک قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در حاشیه جلسه دویست و دوازدهم شورای اسلامی شهر قم با اشاره به مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی درباره توقف امور عمرانی در بلوار پیامبر اعظم(ص) اظهار داشت: بلوار پیامبر اعظم(ص) یک طرح کلی دارد که در سال‌های گذشته به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده است.

وی افزود: شورایعالی معماری و شهرسازی در گذشته به این موضوع صحه گذاشته که این طرح را قبول دارد و فقط قرار است جزئیات در آینده به تصویب برسد.

شهردار قم با طرح این پرسش که در گذشته چگونه برای بازگشایی مسیر این بلوار ماده ۹ انجام شده است ادامه داد: این کار بدون داشتن مستندات قانونی غیر ممکن است و اگر قوه قضائیه وارد کار شده به این معنی است که تمام مراحل را طی کرده است.

وی با بیان اینکه تعهداتی در این طرح صورت گرفته و ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق قرضه به مردم فروخته شده که موجب می‌شود مردم در این طرح شریک باشند، اظهار داشت: اگر این طرح خطا بود چطور بانک مرکزی و بانک ملی اوراق مشارکت را در اختیار شهرداری قرار داده‌اند؟

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه در کمیسیون ماده پنج این موضوع دو بار تصویب شده است، ادامه داد: سال ۹۲ طرح این بلوار به شورایعالی معماری و شهرسازی ارائه شده بود. به چه دلیلی سه سال این موضوع را در شورایعالی معماری و شهرسازی معطل کرده‌اند و الآن که قرار است حاصل این قضیه مشخص شود، مخالفت خود را ابراز می‌کنند؟

وی افزود: ریاست مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس، استانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر قم با این تصمیم شورای عالی معماری و شهرسازی مخالف هستند و حقوق مکتسبه‌ای که برای شهرداری در این موضوع ایجاد شده در مراجع قضایی قابل پیگیری است.

سنگ جدیدی پیشِ راه سرمایه‌گذاران

شهردار قم اظهار کرد: مرتب می‌شنویم که همه می‌گویند که قم احتیاج به توسعه و هتل‌سازی دارد؛ بیش از هشت ماه تلاش کردیم تا برای هتل‌سازی در بلوار پیامبر اعظم(ص) سرمایه‌گذار جذب کنیم اما فرمانداری با استناد به مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی این لایحه را رد می‌کند درحالی‌که اصل سرمایه‌گذاری در گذشته مورد تصویب قرار گرفته است.

وی گفت: به نظر می‌رسد این رویه‌ها مستندات قانونی ندارد و اگر قرار باشد امور شهری این‌گونه جلو برود، من برای شهر نگران هستم.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر فارغ از هر سلیقه سیاسی که وجود داشته باشد، منتخبین مردم هستند، افزود: دست بالاتر در قانون‌گذاری برای شهر دارند و اگر قرار باشد جایگاه شورای شهر زیر سؤال برود، مردم سالاری دینی زیرسؤال رفته است و این رویه خطرناک است.

وی با تأکید بر اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری با این روش در قم در حال از دست رفتن است، خاطرنشان کرد: چقدر ما تأکید داریم که سرمایه‌گذار باید در قم تکریم شود. حتی ما برای اینکه این‌ها کارشان را شروع کنند، صدور برنامه تک برگی داشتیم و این مصوبه عطف به ماسبق نمی‌شود.

هدر دادن سرمایه‌های اجتماعی

شهردار قم ادامه داد: آقایانی که در تهران نشسته‌اند باید ببینند که در شهر قم چه خبر است و بر حسب واقعیت‌ها تصمیم بگیرند که در غیر این صورت یک جنجال و بی‌اعتمادی ایجاد خواهد شد که وقت همه را خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در آستانه انتخابات هستیم و اقبال و اعتماد مردم بسیار برای ما مهم است، گفت: نمی‌توانیم در چنین شرایطی چشم بسته درباره مسائل عمرانی تصمیم گرفته و سرمایه‌های اجتماعی را با این‌گونه تصمیمات از دست بدهیم.

سقائیان‌نژاد اظهار کرد: آیا بعد از ۲۰ سال که بافت تاریخی از بین رفته است، صحبت از ساخت دوباره بافت تاریخی منطقی است؟

وی افزود: گفته شده که عرض این بلوار کم شود یا میراث فرهنگی در مسائل دخالت داده شود درحالی‌که باید ۲۰ سال پیش این کارها صورت می‌گرفت.

شهردار قم با اشاره به مذاکراتش با معاون وزیر راه و شهرسازی درباره طرح موضوع بلوار پیامبر اعظم(ص) در شورایعالی معماری و شهرسازی گفت: با آقای حناچی که در یک جلسه کارشناسی راجع این موضوع صحبت کردیم، تمام استدلالات ما را پذیرفتند اما شرایط کاملاً متفاوتی در جلسه اصلی رقم خورد که نشان می‌دهد این مسائل در شورایعالی معماری و شهرسازی پشت پرده‌هایی دارد و حب و بغض‌هایی در آن دخیل است.

ماه گذشته شورایعالی معماری و شهرسازی در مصوبه‌ای، طرح بلوار پیامبر اعظم(ص) را پس از ۲۰ سال رد کرد. در این مصوبه که به استان هم ابلاغ شده تأکید شده که بافت تاریخی تخریب شده در مسیر این بلوار باید مجدد ساخته شود و در محدوده خارج از شهر نیز نباید ساخت و سازی صورت بگیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار