چه کسی باید پاسخگوی بیش از ۱۲۶۰ شاکی پرونده سرمایه‌گذاری در فرودگاه تعطیل و پلمب‌شده قم باشد؟ چه مفهومی دارد به شخصی که ورشکسته بوده اجازه ساخت و جذب سرمایه‌گذاری در منطقه فرودگاهی بدهند؟
کد خبر: ۳۴۹۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴ 27 December 2016
به گزارش تابناک قم، نخستین نشست مالباختگان پروژه فرودگاه قم که با حضور حدود ۱۰۰ نفر از آن‌ها در مسجد و حسینیه اهل‌البیت(ع) بلوار عماریاسر برگزار شد، گفت‌وگوهایی رد و بدل شد، که جای تأمل دارد.

رئیس هیأت امنا و مدیرگروه مجمع سرمایه‌گذاران فرودگاه قم با بیان این‌که همه مسئولان مربوطه شهر به این جلسه دعوت شده بودند، گفت: با وجود دعوت مسئولان امر هیچ‌کدام پاسخگوی درخواست‌ها و شکایت‌های ما نیستند.

«مجید روزبهانی» با اشاره به این‌که بیش از ۱۲۶۰ سرمایه‌گذار در پروژه فرودگاه قم مالباخته شده‌اند، اظهار کرد: طرحی که طبق وعده‌ها و قرارداد قرار بود در ۶ ماه به سودرسانی برسد اکنون ۶ سال است که بلاتکلیف مانده است.

وی با تأکید بر این‌که مسئول و پاسخگوی اول دادخواست مالباختگان مجموعه استانداری است اضافه کرد: مسئولان وقت و مدیران کنونی استان هیچ ترتیب اثری به موضوع مالباختگان نمی‌دهند.

روزبهانی با اشاره به این‌که از ابتدای ساخت تا این مرحله که پروژه فرودگاه تعطیل شده است شاهد عملکرد‌ها و حمایت‌های مشکوک هستیم، اظهار کرد: چرا باید هیچ نظارت و مدیریتی بر مجوز‌ها، ساخت و سرمایه‌گذاری که در این مدت صورت گرفته نباشد و اکنون نیز کسی پاسخگو نیست.

مدیر فرودگاه هم مدعی است

روزبهانی افزود: چه مفهومی دارد به شخصی که ورشکسته بوده اجازه ساخت و جذب سرمایه‌گذاری در منطقه فرودگاهی بدهند؟

رئیس هیأت امنا و مدیرگروه مجمع سرمایه‌گذاران فرودگاه قم با بیان این‌که بار‌ها با مدیر فرودگاه برای حل مسأله صحبت کرده است، افزود: نامبرده خود را مالباخته می‌داند و مدعی است مورد ظلم و بی‌مهری مسئولان استان قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌که طبق گفته مسئولان فرودگاه ۱۰ هزار نفر در پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: با وجود این‌که در فهرست استانداری ۱۲۶۰ مالباخته وجود دارد اما بیشتر این افراد همت و تلاشی برای حل موضوع ندارند.

روزبهانی با تأکید بر حضور و هم‌افزایی مالباختگان افزود: آنچه از شواهد و قرائن پیداست همتی از سوی مسئولان برای رفع مشکل و احیای اموال ما نیست؛ بنابراین قصد داریم خودمان از طریق مجاری قانونی مسائل را با جدیت پیگیری کنیم.

افشای قرارداد فاجعه‌بار فرودگاه

در ادامه این جلسه مشاور حقوقی مجمع سرمایه‌گذاران فرودگاه قم با بیان این‌که هر کس هر اقدامی خارج از این مجمع انجام دهد فقط خودش پاسخگوست، گفت: گروهی که برای پیگیری مطالبه‌های مالباختگان تشکیل شده فقط در چارچوب قانون عمل می‌کند.

حجت‌الاسلام «رمضان میرزاپور» با تأکید بر این‌که نباید اجازه دهید کسی از تجمع و حضور مشترک شما سوء‌استفاده سیاسی و غیره کند، اظهار کرد: هرگونه حرکت و اطلاعیه‌ای که خارج از خواسته‌ها و مصوبه‌های هیأت امنا باشد ربطی به گروه ندارد.

وی با بیان این‌که تحرک‌های انفرادی و احساسی سبب اختلال در کار و دلسردی در پیگیری مطالبه‌ها خواهد شد، افزود: در عین حال هر کس مجاز است که از طریق مجاری قانونی پیگیر مطالبه‌ها و حقوق خود باشد.

مشاوره حقوقی مجمع سرمایه‌گذاران فرودگاه قم از قراردادی که میان استانداری به عنوان طرف اول قرارداد و مدیر فرودگاه امضا شده است، انتقاد کرد و گفت: این قرارداد مشکلات اساسی دارد و پر از ابهام و سؤال است.

حجت‌الاسلام میرازپور ادامه داد: طبق این قرارداد طرف اول قرارداد که استانداری باشد به طرف دوم وکالت و اجازه هرگونه فعالیت را داده است!

وی با اشاره به بند ۴ قرارداد که مجوز ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری به مدیر فرودگاه داده شده است، افزود: این در حالی است که هنوز زمینی به طور قانونی و رسمی به مدیر فرودگاه واگذار نشده بود!

این استاد دانشگاه با اشاره به کوتاهی امضاکنندگان قرارداد، گفت: در این قرارداد پرعیب و نقص اختیارهای بی‌شماری به مدیریت فرودگاه داده شد.

فروش سهام قبل از تشکیل شرکت

حجت‌الاسلام میرزاپور به تشریح وجهه دیگری از این قرارداد ناهمگون و ضعیف پرداخت و افزود: مدیر فرودگاه به عنوان مجری قرارداد هنوز شرکت تشکیل نداده به فروش سهام و زمین به مردم اقدام کرده است.

وی با بیان این‌که فقط طرف اول قرارداد می‌تواند پیگیر ماجرا باشد و مجری را پای میز محاکمه بکشاند، گفت: استانداری به عنوان طرف اول قرارداد و متعهد نخست در عقد این قرارداد ضعیف و غیرحقوقی و ناقص باید پاسخگوی مردم باشد.

مشاور حقوقی مجمع سرمایه‌گذاران فرودگاه قم با تأکید بر این‌که باید در جریان حل مسأله فرودگاه شأن و مصلحت شهر کریمه اهل‌بیت(ع) و جایگاه فقاهت و معنوی آن حفظ شود، افزود: همه مطالبه‌گران و شاکیان پرونده باید به نمایندگی هیأت امنا و مجمع سرمایه‌گذاران اعتماد کنند تا قضیه در بستر کیفری آن برطرف شود.
حجت‌الاسلام میرزاپور گفت: مسئولان باید به مردم پاسخ دهند که چرا حل این مسأله ۶ سال طول کشیده است.

وی با بیان این‌که شفیعی به عنوان مدیر اول فرودگاه در جذب سرمایه مردم هرگونه جولانی داده و از ضعف‌های قرارداد ‌‌نهایت استفاده را کرده است، اضافه کرد: طبق قانون، شورای تأمین موظف است با افراد خاطی و مخل امنیت برخورد کند.

حل موضوع با رعایت مصلحت قم

مشاور حقوقی مجمع سرمایه‌گذاران فرودگاه قم با بیان این‌که فرودگاه جزو سرمایه‌های استان است و برای آن هزینه شده، گفت: حال که با پول مردم بخشی از فرودگاه ساخته شده توقف و تعطیلی آن کار درستی نیست و باید با مدیریت شخص صالح و سالم تداوم یابد.

وی در پاسخ به یکی از شاکیان که معتقد بود باید مدیر فرودگاه تحت تعقیب قرار گیرد و مجازات شود، گفت: با توجه به این‌که علیه مدیر فرودگاه اعلان جرم نشده و چیزی ثابت نیست نمی‌توان علیه او اقدام حقوقی کرد.

ماجرای غم‌انگیز مالباختگان

یکی از افراد در نشست مالباختگان پروژه فرودگاه قم گفت: من برای سرمایه‌گذاری در فرودگاه خانه‌ام را فروختم و ۸۳ میلیون تومان هزینه کردم.

وی در حالی که اشک در چشم‌هایش جمع شده بود، اظهار کرد: امیدی به حل مسأله ندارم و کسی صدای ما را نمی‌شنود.

یکی از اعضای هیأت امنای مجمع سرمایه‌گذاران با تأکید بر این‌که باید برای حل مسأله هم صدا و همراه بود، اضافه کرد: هرچه تعداد ما برای حل موضوع بیشتر باشد به نتیجه نزدیک‌تر خواهیم بود.

این خانم با بیان این‌که باید مسئولان را وادار به پاسخگویی کرد، افزود: حضور فعال در گروه می‌تواند راهکار حل مشکلات ما باشد.

یکی دیگر از شاکیان با اشاره به این مطلب که ما گروه سیاسی نیستیم و به دنبال اهداف سیاسی نخواهیم بود، گفت: فقط حق ضایع شده خود را می‌خواهیم.

یکی دیگر از زنان مالباخته که بغض گلویش را گرفته بود، اظهار کرد: چطور نهادهای اجرایی از کسی که بخواهد یک متر به خانه‌اش اضافه کند هزار جور مجوز می‌خواهند اما برای ساخت فرودگاه هیچ کس صدایش در نیامد.

فرد دیگری که مدعی بود برخی از مالباختگان به دلیل این بحران سکته کرده‌اند، گفت: مسئولان باید شرایط کسانی را که به خاطر سرمایه‌گذاری در فرودگاه خانه و زندگی‌شان را از دست داده‌اند درک کنند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
خریداران هیچ تقصیری ندارند؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار