در روزهایی‌که فوتسال بانوان قم به دلیل کم‌کاری و حاشیه‌نشینی مورد انتقاد قرار گرفته است ظهور یک تیم از فوتسال بانوان قم در لیگ دسته دوم کشور نقطه عطفی برای این رشته در قم به شمار می‌رود.
کد خبر: ۳۴۹۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷ 26 December 2016
به گزارش تابناک قم، فعالیت تیم فوتسال بانوان ماهان تندیس در لیگ دسته دوم فوتسال بانوان کشور بهانه‌ای برای بالارفتن تب فوتسال میان اهالی نه چندان پرتعداد این رشته در قم شد. رشته‌ای که به دلیل فعالیت محدود، در انزوا قرار دارد اما بانوان فوتسالیست قم با کسب نتایج جالب توجه در لیگ ۲ نشان دادند پیش به سوی لیگ دسته اول حرکت می‌کنند.

فوتسال بانوان قم از لیگ خاطره‌های خوشی ندارد. هر‌گاه فعالیتی در این بخش آغاز شده به صورت نیمه‌تمام‌‌‌ رها شده است که نمونه آن، فعالیت و صعود تیم آبادگران قم به لیگ دسته اول در سال ۹۲ بود که در ‌‌‌نهایت با انصراف این تیم از حضور در دسته اول، همه تلاش‌های صورت‌گرفته نقش بر آب شد. فوتسال بانوان قم هنوز در تاریخ خود رنگ لیگ بر‌تر را ندیده است و در لیگ دسته اول، در اندک حضور خود ضعیف و ناموفق بوده و راه سقوط در پیش گرفته است. به عبارت بهتر، فوتسال بانوان قم همیشه تیمی خوب و تقریبا موفق در دسته دوم بوده اما برای سطوح بالا‌تر برنامه‌ای نداشته است.

تیم بدون پشتوانه مالی

«الهام باباطاهری» از فعالان و مربیان فوتسال بانوان قم است. وی در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: مسابقه‌ها در ۲ گروه ۷ تیمی برنامه‌ریزی شده بود اما ۳ تیم از گروه ما انصراف دادند و مسابقه‌های ما در قم با حضور ۴ تیم برگزار شد و تیم قم در ‌‌‌نهایت ۲ پیروزی و یک تساوی به کار خود پایان داد. در نخستین مسابقه برابر جنوب‌شرق تهران ۶ بر ۶ مساوی کردیم. در ۲ بازی بعدی نیز برابر تیم‌های یاران جوان بندرعباس و صدرای نکا پیروز شدیم. در ‌‌‌نهایت صدرای نکا صدرنشین شد و تیم ما در جایگاه دوم قرار گرفت. به این دلیل که هم امتیاز بودیم و تفاضل گل آن‌ها ۱۶ و تفاضل گل ما ۱۱ بود.

وی درباره بازیکنان خود افزود: حدیثه قره‌بگلو بهترین گلزن تیم ما بود که سابقه حضور در تیم ملی را دارد و نزدیک به ۴۰ درصد گل‌های تیم ما را به ثمر رساند. او یکی از بهترین بازیکنان ما در این مسابقه‌ها بود البته همه بازیکنان ما نمایش خوبی در این مسابقه‌ها داشتند و وقتی یک تیم به موفقیت می‌رسد، این موفقیت حاصل کار تیمی است و به یک یا ۲ بازیکن و مربی مربوط نمی‌شود. در حال حاضر ما از تیم سوم ۴ امتیاز اختلاف داریم و حاشیه امنیت مناسبی داریم اما در دور برگشت تیمی را دست‌کم نمی‌گیریم. میزبان مسابقه‌های دور برگشت مشخص نیست اما احتمال می‌دهیم این مسابقه‌ها در مازندران برگزار شود گرچه گزینه دیگر برای میزبانی تهران است.

باباطاهری با تأکید بر این‌که تیمش هنوز از نظر مالی به شکل ایده‌آل پشتیبانی نشده است، افزود: در حال حاضر حامی مالی نداریم و هیأت فوتبال استان قم از ما برای حضور در این مسابقه‌ها حمایت کرده است و اگر حمایت هیأت فوتبال نبود نمی‌توانستیم وارد کار شویم. در آخرین لحظه پیش از برگزاری مسابقه‌ها، قرار شد در این مسابقه‌ها حاضر شویم و هیأت فوتبال وارد کار شد تا قم در لیگ ۲ تیم داشته باشد. تمرین‌های تیم ما در مقطعی در سالن مریم برگزار می‌شد و سپس تمرین‌های ما به سالن زیتون در خیابان سلامت منتقل شد. ۲ روز در هفته بدنسازی داشتیم و ۳ روز کار با توپ و تلاش کردیم به بهترین آمادگی برای این مسابقه‌ها برسیم.

توقع آن چنانی نداریم و می‌خواهیم هر اندازه که به فوتسال مردان بها داده می‌شود به زنان هم بها داده شود. برای دور برگشت در بهمن امسال نیاز به حمایت داریم. از تک‌تک بازیکنان تیم تشکر می‌کنم با وجود این‌که بازیکنان ما قرارداد مالی نداشتند اما برای این تیم با همه وجود بازی‌ کردند و توان خود را به کار بستند.

نظر کاپیتان

«مریم دست‌پاک» در فوتسال بانوان قم چهره شناخته‌شده‌ای است. وی با کوله‌باری از تجربه در عین جوانی در لیگ دسته دوم کشور بازوبند کاپیتانی تیمش را بر بازو بست و رهبر تیمش در میدان بود. دست پاک در گفت‌وگو با همشهری گفت: کار در این مسابقه‌ها آسان نبود. تیم نکا که ۵ گل از ما خورد هم تیم خوبی بود و هیچ یک، تیم‌های دست و پا بسته‌ای نبودند اما سطح بازی ما بالا‌تر از سطح این مسابقه‌ها بود و نتایج خوبی هم کسب کردیم. امیدواریم بتوانیم این نتایج را در دور برگشت تکرار کنیم.

وی افزود: در سال ۹۲ به تیم ملی دعوت شدم. در آن زمان مدافع میانی بودم و اکنون نیز در فوتسال در پست عقب‌گیر به میدان می‌روم. سال گذشته در لیگ دسته اول برای تیم ساری به میدان می‌رفتم و سطح مسابقه‌ها امسال هم از دسته اول چیزی کم نداشت. اما در دور دوم رقابت سخت‌تر می‌شود و رقبای سرسختی خواهیم داشت اما امیدواریم که بتوانیم به دسته اول صعود کنیم.

این فوتسالیست قمی گفت: استقبال خوبی از مسابقه‌های ما شد. ظرفیت فوتسال بانوان در قم جالب توجه است و این ظرفیت باید به کار گرفته شود. اگر از این تیم حمایت شود نه فقط در لیگ ۲ که در لیگ دسته اول هم حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. در صورت صعود به دسته اول ظرفیت زیادی برای کار داریم و می‌توانم به جرأت بگویم اگر این تیم در دسته اول بود در رده ۳ تیم اول جدول لیگ قرار می‌گرفت.

کمک مالی به تیم

رئیس هیأت فوتبال استان قم که از حامیان حضور بانوان فوتسالیست قم در لیگ دسته دوم کشور بوده است، در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: ما در بخش بانوان استعدادهای خوبی داریم. محدودیت فوتسال بانوان نسبت به فوتبال بانوان کمتر است و به همین دلیل شرایط برای فعالیت در فوتسال در قم فراهم‌تر بوده است. یک ماه و نیم درگیر این تیم بوده‌ایم و بازیکنانی را در این مدت جمع‌آوری کردیم. سعی کردیم این تیم را پشتیبانی کنیم و امیدوارم در مرحله بعد نیز بتوانیم تیم را حمایت کنیم.

«کریم بهرامی» افزود: با پیگیری‌های لازم امتیاز ما در لیگ دسته دوم به استان قم بازگشت. این مسابقه‌ها برای ما یک تجربه است تا بتوانیم فصل آینده در لیگ دسته اول نمایش خوبی داشته باشیم و توانایی قم در بخش بانوان را نشان دهیم. از فوتسال مردان حمایت مالی نداریم و حمایت ما معنوی است. اما در مورد بانوان کمک مالی مستقیم کرده‌ایم.

بهرامی درباره وضعیت مالی نماینده فوتسال بانوان قم تأکید کرد: توان مالی ما در حدی نیست که بتوانیم کمک جالب توجهی به این تیم یا هر تیم دیگر کنیم و به طور کلی، وظیفه هیأت فوتبال پشتیبانی مالی از یک باشگاه نیست. موضوع تغییر نام تیم نیز از صبا به ماهان تندیس به دلیل حمایت امیر جلالی، مالک ماهان تندیس، از ورزش در سالیان اخیر بود. تلاش می‌کنیم از ظرفیت ماهان تندیس استفاده کنیم. به بانوان اهمیت می‌دهیم و از مسئولان استان می‌خواهیم که بیشتر به ورزش بانوان قم توجه کنند. بانوان نمی‌توانند مانند مردان ورزشکار به دنبال جذب حامی مالی و مذاکره بروند. شرایط بانوان با مردان متفاوت است و مسئولان استانی باید برای حمایت از ورزش بانوان برنامه‌ای مجزا و ویژه تدوین کنند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار