کد خبر: ۳۴۵۹۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۳ 20 December 2016
محسن غرویان می‌گوید: اینکه جبهه پایداری اعلام کرد دست پری برای انتخابات دارد برداشتی در خلاء و فضای فکری خودش است، دست پر را باید شفاف مقابل مردم گرفت تا آنها قضاوت کنند.

مکانیزم وحدت اصولگرایان در حال نهایی شدن است، این خبری بود که اخیرا بزرگان جریان اصولگرا همچون آقایان موحدی کرمانی، حدادعادل و باهنر اعلام کردند اما چندی نگذشت، تشکل های اصولگرا گویی آنکه وارد مسابقه و رقابت شانه به شانه ای شده اند برای معرفی نامزد به این مکانیزم وحدت از یکدیگر سبقت گرفتند.

محسن غرویان از اساتید حوزه و دانشگاه است از او درباره حال و هوای سیاسی-انتخاباتی شهر قم پرسیدم و اینکه اتفاقات اخیر جریان اصولگرا چقدر بر نظر بزرگان حوزه و تشکل های سیاسی این شهر تأثیرگذاشته و ذهن آنها را مشغول کرده است.

غرویان می گوید: عمده نظرها بر دکتر روحانی متمرکز است مراجع هم اظهارنظری خلاف مواضع گذشته شان که اکثرا مؤیّد آقای روحانی بودند تاکنون نداشتند.

مشروح این مصاحبه را در ادامه بخوانید.

در روزهای اخیر فضای سیاسی کشور بیشتر حال و هوای انتخاباتی شدن به خود گرفته است، موتلفه از میرسلیم، جمعیت رهپویان از زاکانی یا نادران و جبهه پیروان خط امام و رهبری از باهنر به عنوان نامزد مطلوب خود نام بردند، با این مقدمه بفرمایید فضای شهر قم از لحاظ تحرکات انتخاباتی به چه صورت است؟

به طور محسوس هنوز فعالیت های انتخاباتی احزاب و گروه های مختلف خودش را در قم نشان نداده است، البته در حد رسانه ها و روزنامه های سطح استان کم و بیش سایر مطبوعات و رسانه ها گمانه زنی ها و اظهارنظرها وجود دارد اما گروه های ذی نفوذ و موثر به طور مشخص اظهارنظری درباره اشخاص نکردند عمده بحث ها درباره رقبای دکتر روحانی است. آقای دکتر روحانی در ردیف اول مطرح است ولی از سایر شخصیت ها به طور فرعی در محافل نامبرده می شود در مجموع عمده نظرها بر دکتر روحانی متمرکز است مراجع هم اظهارنظری خلاف مواضع گذشته شان که اکثرا مؤیّد آقای روحانی بودند تاکنون نداشتند.

پس شما معتقدید فضای سیاسی غالب شهر قم به نفع آقای روحانی است؟

بله، آنچه به نظر می رسد براساس استمرار و استصحاب حمایت مراجع عمدتا از آقای روحانی و مواضع تأییدی که داشتند فعلا همین است مگر اینکه رقیب بسیار قوی مطرح شود که بتواند شانه به شانه با آقای روحانی رقابت کند هنوز چنین کسی مطرح نشده است.

آیا آقایان زاکانی، میرسلیم، باهنر و نادران می توانند رقابت شانه به شانه ای با آقای روحانی داشته باشند؟

خیلی بعید به نظر می رسد. به هر حال گزینه مورد حمایت علما، مراجع و بزرگان حوزه باید از نظر سابقه علمی، فقهی و آشنایی با مبانی معارف دینی باید در سطح قابل قبولی باشد. آقای روحانی تحصیلکرده حوزه و شاگرد امام با سابقه عالی در فقه و حقوق است او در زمان جنگ و پس از جنگ کارنامه قوی در حوزه مدیریتی و اجرایی دارد، از این جهت سایر رقبا نمره شان در سطح آقای روحانی نیست.

یعنی شما فکر می کنید علما و بزرگان حوزه علمیه قم بین آقای روحانی و گزینه هایی که در جریان اصولگرا مطرح هستند آقای روحانی را اولویت نخست خودشان در انتخابات می دانند؟

آنچه به نظر می رسد تا الان دلیلی بر عدول از آقای روحانی به شخص دیگری در حوزه دیده نمی شود.

در برخی اخبار حکایت از آن می کنند که گویا تعدادی از طلبه ها در قم مشغول جمع آوری امضا هستند تا دوباره نام آقای احمدی نژاد را مطرح کنند؛ شما در این زمینه تحرکاتی را دیده یا شنیده اید؟

خیر من برای اولین بار است که شنیدم. البته بعد از آنکه مقام معظم رهبری آقای احمدی نژاد را از حضور در انتخابات ریاست جمهوری منع کردند گفتم یک عده ای افراطی هستند که حتی از فرمایشات مقام معظم رهبری نیز تمکین نخواهند کرد. احتمالا چنین افرادی دست به این کارهایی بزنند اما تاکنون من خبر قطعی در این زمینه ندارم.

آیا تشکلی از جریان اصولگرا حاضر است برای بازگشت احمدی نژاد به جریان انتخابات سال 96 از خودش هزینه بدهد؟

خیلی بعید می دانم از اصولگرایان چنین کاری کنند چون مصداق ایستادن مقابل ولایت است و اصولگرایان اصل اولیه شان تبعیت از مقام ولایت است چنین کاری را بعید می دانم که از اصولگرایان سر بزند. معتقدم پرونده او کاملا بسته شده است حتی سخنرانی های ایشان هم در شهرها و استان های مختلف نوعی فعالیت انتخاباتی محسوب می شود و تا انتخابات ریاست جمهوری سال 96 باید ترک شود و نباید سخنرانی کند.

وضعیت جبهه پایداری در قم چگونه است، آیا می تواند نظر بزرگان حوزه را به نفع نامزد مطلوب خودش برگرداند؟

با اخبار و اطلاعاتی که من دارم و از مواضع اکثریت مراجع و علما آگاه هستم نگاه مثبتی نسبت به جبهه پایداری ندارند. در واقع تلقی بسیاری از علما و فضلا در حوزه آن است که منع رهبری از کاندیداتوری آقای احمدی نژاد در واقع نظر منفی ایشان نسبت به جبهه پایداری است و روی این جهت خیلی زمینه ای برای جبهه پایداری وجود ندارد.

یعنی علمای حوزه چنین برداشتی درباره جبهه پایداری دارند؟

منظور از علما، طلاب، فضلا، اساتید و مدرسین حوزه علمیه قم است که یک چنین برداشتی دارند. آنها معتقدند مقام معظم رهبری که فرمودند آقای احمدی نژاد در صحنه انتخابات نباشد صرفا نظر ایشان روی شخص آقای احمدی نژاد نبود بلکه درباره تفکر مطرح شد. آن تفکر در جبهه پایداری دیده می شود. علما معتقدند جبهه پایداری که دارای تفکر افراطی است نباید کشور را دچار در مسئله انتخابات دچار ناآرامی کنند.

جبهه پایداری طبق اعلامی که داشته دنبال نامزد جدید اصلح رأی آور است به نظر شما چنین گزینه ای را دارد یا فقط با هدف سهم خواهی از جریان اصولگرا این ادعا را مطرح می کند؟

مشخص است، کاندیدای جبهه پایداری آقای جلیلی، آقای لنکرانی یا از این قبیل افراد است. چنین گزینه هایی چهره های سوخته ای هستند چون مورد قبول اکثریت اصولگرایان نیستند. درباره حمایت از آنها نیز اجماعی صورت نگرفته و نخواهد گرفت. مواضع تند جبهه پایداری هم به گونه ای است که توجهی به رأی و نظر سایر گروه های اصولگرا نمی کنند، آن اصلح رأی آور صرفا یک ایده در خلاء و بدون پشتوانه است مصداق روشنی ندارد و صرفا طرح این حرف ها برای بودن در صحنه است.

اما سخنگوی جبهه پایداری اعلام کرده که دست این تشکل سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری پر است.

معتقدم مردم رأی می دهند، اینکه می گویند دست جبهه پایداری پر است در خلاء و در فضای ذهنی شاید وجود داشته باشد اما دست پر باید خودش را مقابل مردم و رأی دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری بگیرد. مردم به طور شفاف این دست پر را ببینند و آنها قضاوت کنند که این دست پر یا خالی است. آنچه که اراده مردم در انتخابات سال 94 نشان داد در واقع نشان می دهد از دیدگاه مردم دست جبهه پایداری خالی است.

پس در واقع جبهه پایداری بلوف سیاسی می زند؟

بله، البته من خیلی نمی خواهم از تعابیر خیلی احساساتی استفاده کنم.

منبع: انتخاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار