مسئول هماهنگ‌کننده مشاورین طرح تفصیلی شهر قم:
مسئول هماهنگ‌کننده مشاورین طرح تفصیلی شهر قم گفت: به دنبال آن هستیم که از حرم مطهر حضرت معصومه(س) که مرکز جغرافیایی شهر قم است تا حلقه‌های پیرامونی طرح تفصیلی یکپارچه برای شهر قم تدوین شود.
کد خبر: ۳۴۰۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸ 07 December 2016
به گزارش تابناک قم، فرخ زنوزی پیش از ظهر امروز در سی‌امین نشست تخصصی معاونین شهرسازی و معماری کلان‌شهرهای کشور که در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد با اشاره به نحوه شکل‌گیری شهر قم اظهار داشت: قم در محدوده‌ای به وسعت تقریباً 12 هزار هکتار شکل‌گرفته و این شهر با ترکیبی از گذشته توسعه‌ یافته است.

وی با اشاره به روند تدوین و طراحی طرح تفصیلی شهر قم افزود: به دنبال آن هستیم که از حرم مطهر حضرت معصومه(س) که مرکز جغرافیایی شهر قم است تا حلقه‌های پیرامونی بتوانیم طرح تفصیلی یکپارچه برای شهر قم تدوین شود.

مسئول هماهنگ‌کننده مشاورین طرح تفصیلی شهر قم با اشاره به معیارهایی که در طرح تفصیلی شهر قم رعایت شده است گفت: در این طرح به دنبال آن هستیم بین آنچه موجود است و آنچه وضع مطلوب است در دو مقیاس محله‌ای و شهری کارکنیم.

زنوزی گفت: در مقیاس محله‌ای 315 هکتار خدمات داشته‌ایم کمبود ما 384 هکتار است و برای رسیدن به شهر مطلوب بیش از این میزان باید خدمات محله‌ای تأمین می‌کردیم یعنی 315 هکتار به 700 هکتار باید افزایش می‌یافت و نهایتاً با برنامه‌ریزی مبنایی مقر رشد ساختار موجود به ساختار طرح تغییر کند و این انطباق یافتن الگوی یکپارچه بر روی وضع موجود شهر است.

وی بابیان اینکه مرکز شهر قم تابه‌حال به‌عنوان مرکز باقی‌مانده است، گفت: این مسئله برخلاف شهرهای دیگر اتفاق نیفتاده و در طرح تفصیلی تلاش شده که مرکزیت شهر به هم نخورد.

مسئول هماهنگ‌کننده مشاورین طرح تفصیلی شهر قم گفت: شبکه خدمات شهری و شبکه راه‌های شهری در شهرها باهم منطبق است و دچار اختلال می‌کند و در شهر قم موفق شدیم شبکه حرکتی و خدمات شهری را به‌گونه‌ای طراحی کنیم که ارتباط شریانی رعایت شود.

زنوزی بابیان اینکه ظرفیت ساخت‌وساز در استان 1.5 برابر شده است، افزود: 70 درصد شهر قم ریزدانه است، تراکم میانگین قم در سال 90 قریب به 123 درصد بود که این میزان در سال 91 یک‌باره به 190 افزایش پیدا کرد یعنی تراکم پروانه‌های صادره بیشتر شده است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار