کد خبر: ۳۳۹۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶ 07 December 2016
علی‌اصغر حسن‌زاده حالا با کوله‌باری از تجربه بازوبند کاپیتانی تیم ملی فوتسال را بر بازو می‌بندد. تجربه جام‌های جهانی، مسابقه‌های قهرمانی آسیا و حضور در لیگ فوتسال روسیه از این بازیکن قمی ستاره‌ای بی‌رقیب ساخته است.

حسن‌زاده که در سال 2014 نیز بازیکن سال آسیا شده بود امسال هم از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان بازیکن سال انتخاب شد.

وی به عنوان عامل قهرمانی هر تیم در لیگ برتر محسوب می‌شود. پیش از آغاز فصل بود که بسیاری از اهالی فوتسال پیش از پیوستن این بازیکن به تیم گیتی‌پسند اصفهان، قهرمانی این تیم اصفهانی در لیگ برتر را با حضور حسن‌زاده در آن قطعی دانستند. در حال حاضر که لیگ برتر فوتسال به پایان نیم‌فصل خود رسیده، گیتی‌پسند طبق پیش‌بینی‌ها صدرنشین جدول است.

موفقیت‌هایم را مدیون مردم قم هستم

حسن‌زاده در سال‌های گذشته برای نماینده فوتسال قم نیز به میدان رفته است. آخرین باری که وی برای نماینده فوتسال قم بازی کرد در لیگ 91 و در دوران فعالیت تیم فوتسال صبای قم بود که حسن‌زاده با صبا نایب‌قهرمان لیگ برتر فوتسال ایران شد.

با خروج حسن‌زاده و رفتن وی به روسیه، نماینده فوتسال قم هرگز نتوانست به روزهای اوج بازگردد. همشهری با این بازیکن در حاشیه حضورش در قم همراه با تیم گیتی‌پسند اصفهان به گفت‌وگو نشست:

بار دیگر بهترین بازیکن آسیا شدید. چه احساسی از کسب این موفقیت دارید؟

خوشحالم که به این عنوان دست پیدا کردم. ما در مسابقه‌های قهرمانی آسیا در ازبکستان و جام جهانی در کلمبیا نتایج بسیار خوبی کسب کردیم و سالی بسیار خوب را پشت سر گذاشتیم. اگر من امروز به عنوان بازیکن سال آسیا انتخاب شدم این موفقیت مربوط به زحمت‌های همه اعضای تیم ملی است. همه زحمت می‌کشند و یک نفر چنین عنوانی به دست می‌آورد و این عنوان متعلق به یک شخص نیست بلکه همه در رسیدن به آن سهیم هستند. کسب عنوان سوم جهان با تیم ملی فوتسال فوق‌العاده بود. ورزش ایران در رشته‌های گروهی معمولاً در سطح جهانی موفق نیست اما توانستیم در فوتسال در جمع 3 تیم برتر دنیا قرار بگیریم. در مسابقه‌های آسیایی هم 2 دوره متوالی بود که نمی‌توانستیم قهرمان شویم با این حال، طلسم در ازبکستان شکست و توانستیم جام قهرمانی را به ایران بیاوریم.

پیش از این هم به عنوان بازیکن سال آسیا دست یافته بودم و کسب این عنوان برای هر بازیکن یک افتخار بزرگ است. در سال‌های اخیر عنوان‌های زیادی به دست آورده‌ام اما هنوز هم می‌خواهم فوتسال بازی کنم و از فوتسال لذت ببرم. هرگز کسب عناوین خاصی را هدف اصلی خود قرار ندادم. فوتسال را دوست دارم و بازی کردن همواره برای من لذت‌بخش بوده است.

در روزهای گذشته گلایه‌هایی داشته‌اید. چه مسأله‌ای شما را نگران کرده است؟

این گلایه‌ها درباره نحوه حمایت از قهرمانان ورزشی است که به نظر من کافی و مناسب نیست. انتظار من به مراتب بیش از این بوده است و به اعتقاد من مسئولان باید قدردان قهرمانان باشند؛ البته هرگز در پی این مسائل نبوده‌ام. همین که مردم قدرشناسی داریم و تماشاگرانی که در قم همیشه به من لطف داشته‌اند برای من کافی است. هرچه دارم از تماشاگران و مردم فوتسال‌دوست قم دارم. موفقیت‌هایم را مدیون مردم قم هستم و به مسائلی مثل تجلیل و تقدیر اهمیت نمی‌دهم چون به این مسائل عادت کرده‌ام.

شما و چند بازیکن قمی دیگر، در تیمی غیر از تیم شهرتان مشغول بازی هستید. علت حضور قمی‌ها در شهرهای دیگر چیست؟

شغل یک بازیکن حرفه‌ای فوتسال است. فوتسالیست درآمد خود را از این راه کسب می‌کند و عمر ورزشی محدودی دارد؛ پس موضوع مالی اهمیت دارد. اگر مسئولان وارد کار شوند، حمایت مالی داشته باشند و به تعهدهای مالی که در ابتدای فصل می‌دهند عمل کنند بازیکن با ذهن آرام در طول فصل فقط به فوتسال و تیمش فکر می‌کند و حتی با پیشنهادهای مالی کمتر نسبت به سایر شهرها، حضور در شهر خودش را ترجیح می‌دهد و در قم می‌ماند.

بازیکنان حاضر در لیگ برتر فوتسال حرفه‌ای هستند و طبیعی است که یک بازیکن وقتی با پیشنهاد مالی بهتری روبه‌رو می‌شود گزینه ایده‌آل را انتخاب می‌کند؛ البته عامل دیگری که دخالت دارد موضوع شرایط باشگاه است و این که بازیکن در ارتباط با باشگاهش از نظر نحوه برخورد و جایگاه اجتماعی در شرایط خوبی قرار داشته باشد.

به عنوان بازیکنی که برای تیم فوتسال قم بازی کرده‌اید نظر شما درباره وضعیت مدیریتی تیم چیست؟

بحث من کلی است و فقط درباره امسال صحبت نمی‌کنم. در 5 یا 6 سال اخیر که فوتسال در ایران حرفه‌ای‌تر شده باید ابتدا مسأله و نقشه راه را مشخص کرد. ابتدا باید تکلیف پاسخ این سؤال را مشخص کنیم که این تیم برای استان قم است یا خیر؟ آیا می‌خواهیم این تیم را به مدیریت بخش خصوصی واگذار کنیم یا این تیم باید دولتی بماند. اگر قرار است یک تیم به بخش خصوصی واگذار شود پس بخش خصوصی اختیار دارد هر کاری که صلاح می‌داند انجام دهد. نماینده فوتسال قم، یک برند برای استان است پس باید مسئولان خود را در سرنوشت و آینده این تیم دخیل بدانند. در بازی با یاسین‌پیشرو که من همراه با تیم گیتی‌پسند اصفهان در قم بودم، 2 هزار تماشاگر جوان قمی به سالن آمدند و نزدیک به 2 ساعت از وقت خود را صرف تماشای یک مسابقه ورزشی کردند، لذت بردند و این زمان را صرف امور متضاد با رفتار اجتماعی یا کار غیراخلاقی نکرده‌اند. این همان مسیر و فضایی است که باید به سمت آن حرکت کنیم. ما هر کار دیگری انجام دهیم نمی‌توانیم این تعداد جوان را با ذوق و شوق در جایی جمع و انرژی آن‌ها را تخلیه کنیم.

برای استفاده از این ظرفیت چه باید کرد؟

ما از ثبات صحبت می‌کنیم. در سال‌های اخیر، تکلیف نماینده فوتسال قم برای سال بعد مشخص نبوده است. اصل این است که یک کادر فنی و افرادش یک سال بمانند، کار کنند و با هم هماهنگ شوند و سال بعد تیمی قدرتمند را تشکیل دهند. گاهی می‌بینیم تیم نتیجه گرفته اما کادر فنی تغییر می‌کند. در این چند سالی که فوتسال قم در لیگ برتر افت کرده، فکر می‌کنم دلایل شخصی و سلایق بر پیشرفت و صلاح فوتسال قم ارجح بوده است. تیمی آمده و کار را در دست گرفته و با تصمیم‌های شخصی کار را پیش برده اما با آن کاری کرده‌ایم که از کار زده شده و کار را رها کرده است و در نتیجه دنبال یک پشتوانه دیگر گشته‌ایم. باید پرس‌وجو و ریشه‌یابی کنیم که چرا باید به سختی یک نفر را برای سرمایه‌گذاری در فوتسال مجاب کنیم و بعد با آن کاری کنیم که همه چیز را رها کند و برود.

با این ایده که امتیاز نماینده فوتسال قم به طور کامل واگذار شود موافقید؟

زمانی که تیم مالک خصوصی دارد آن مالک حق دارد هر کادر فنی و هر بازیکنی را به کار بگیرد و تشخیص دهد چقدر برای تیمش هزینه کند؛ اما زمانی که یک تیم متعلق به استان است شرایط تفاوت دارد و مسئولان بلندپایه استان در سرنوشت تیم دخالت می‌کنند. وقتی از نظر مالی تیم را پشتیبانی کنند می‌توانند در امور آن وارد شوند. نمی‌شود به حامی مالی تیم گفت که هزینه این تیم را بده اما در کار آن دخالت نکن. در این باره تصمیم با مسئولان است. امیدوارم مسئولان به فکر فوتسال استان باشند. اگر استان می‌تواند تیم شهر را حمایت کند باید به نحو ایده‌آل این کار را انجام دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار