در جلسه بنیاد قم پژوهی مطرح شد؛
در جلسه بنیاد قم پژوهی که با موضوع آسیب شناسی نیروهای کاری ساختمان در قم؛ ضابطه یا ساختار مند برگزار شد، کارشناسان و مشاوران صنعت ساختمانی به ارزیابی وضعیت رکود ساختمان و بیکاری نیروهای ساختمانی و همچنین ضرورت احیای بافت های فرسوده در توسعه اشتغال پرداختند.
کد خبر: ۳۳۹۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷ 07 December 2016
به گزارش تابناک قم، احمد جندقی کارشناس صنعت ساختمانی و مدیر عامل شرکت سازه کومه و خدمات اجرایی ساختمان سه شنبه شب در بنیاد قم پژوهی در خصوص رکود صنعت ساختمان و بیکاری نیروهای ساختمانی در چند سال گذشته عنوان کرد: وقتی صنعت ساختمانی در قم با رکود مواجه شد بخش عظیمی از کارگران و نیروهای ساختمانی را بیکار کرد.

وی با بررسی وضعیت مسکن تصریح کرد: رکود مسکن در سه سال گذشته افراد بیکار شده در صنعت ساختمانی را با مشکلات درآمدی و معیشتی روبرو ساخته است این در حالی بود که از سال 84 شاهد رونق بازار مسکن در بودیم و مقوله مسکن به عنوان نیاز اساسی مردم مطرح بود چرا که متولدین دهه های 50 و 60 به رنج سنی رسیده بودند که با نیاز مسکن مواجه بودند.

جندقی خاطرنشان کرد: با مطرح شدن نیاز مسکن در آن دوره،توجه بخش های دولتی و خصوصی به سمت رونق بازار مسکن جلب شد به ویژه مسکن مهر در تامین نیاز اقشار ضعیف به میدان آمد و سرمایه ها در بخش خصوصی نیز به سمت تولید مسکن سرازیر شد.

وی اظهار کرد: البته در آن دوره نیز با مشکلاتی نیز مواجه بودیم زیرا که قم به تازگی کلانشهر شده بود و از نظر بودجه در وضعیت خوبی به سر می برد تا جایی که شرکت ها و نیروهای ساختمانی به قم هجوم آوردند و ما با دغدغه غیر بومی ها و اتباء مواجه شدیم که پردیسان و مسکن مهر را مدیریت کردند.

این کارشناس ساختمانی عنوان کرد: از طرفی شرکت های دولتی و خصوصی و حتی ارگان ها و نهادهای قم نیز در آن دوران به ساخت مسکن به شیوه درون سازمانی پرداختند و با این وجود هم بر نیروهای ساختمانی نظارتی وجود نداشت و نیروهای بومی با مشکلاتی مواجه شدند.

وی به پروسه رکود مسکن در قم اشاره و بیان کرد:نیروهای غیر بومی و اتباء جای نیروهای بومی را در آن دوران گرفتند تا اینکه در سال 87 فاز نخست رکود مسکن آغاز شد و در سال 91 وضعیت مسکن اوج رکود را تجربه کرد و همچنان هم این وضعیت تداوم دارد و در سال 94 نیز 7 . 16- دهم درصد رشد ارزش افزوده در مسکن را داشتیم که پایین ترین رقم به شمار می رود.

جندقی ادامه داد: با رکود صنعت ساختمانی، سرمایه گذاران نیز از سال 90 از این چرخه خارج شدند و تبعات آن در سال 91 نمودار شد وقتی در این راستا عرضه و تقاضای ساختمان بر هم خورد و پروژه ها متوقف شده بود و نیروی های ساختمانی غیر بومی زیادی همچنان در قم حضور داشتند یک فاز منفی در پی داشت و رقابت ها را با نوسان مواجه ساخت و کیفیت اجرای صنعت ساختمانی را کاهش داد و اخلاق حرفه ای کاری از میان برد.

وی خاطرنشان کرد: از سویی بیکاری در صنعت ساختمانی قم بر وضعیت اجتماعی خانواده ها نیز اثر گذاشت و کم شدن درآمد نیروهای بومی خانواده ها را با چالش های جدی مواجه ساخت به طوری که در طلاق و آسیب های اجتماعی شاهد رشد بودیم هرچند توسعه شبکه های اجتماعی نیز تهدید دیگری بود که به دنبال افزایش بیکاری در روابط نیز اثر منفی بر جای گذاشت.

این کارشناس صنعت ساختمانی در مورد عمده مشکلات نیروهای ساختمانی در قم عنوان کرد: فقدان امنیت شغلی، نبود شغلی دائمی، عدم وجود آماری دقیق از وضعیت بیکاری، مشکلات معیشتی کارگران بیکار، وجود شغل های کاذب چند روزه و...از جمله دغدغه های نیروهای کاری است.

وی در مورد رشد مسکن نیز گفت: به نظر می رسد در سال آینده با توجه به سیاست گذاری های انجام شده و سیاست های خارجی و داخلی، یک نوسان مثبت کوچک در صنعت مسکن اتفاق می افتد اما رونق مسکن دیگر تکرار نمی شود البته نوسان مثبت همراه با افزایش قیمت خواهد بود.

جندقی اظهار کرد: به نظر می رسد برای رهایی از وضعیت رکود ساختمانی به یک مدیریت منسجم نیاز داریم تا نیروهای ساختمانی فعال گردد ما در این باره پیشنهاد می کنیم فرصت ها و تهدیدات و نقاط قوت صنعت ساختمانی و قیمت های تمام شده به خوبی توسط بخش خصوصی و سرمایه گذاران ارزیابی شود.

وی افزود: بسیاری از سرمایه گذاران با سرمایه های مردم، پروژه هایی را طراحی کرده اند که به دلیل گرانی و نبود خریدار بلااستفاده مانده است بر این اساس کاهش هزینه های ساختمانی و جذب سرمایه گذاران خارج از استانی و یا حتی خارجی با از میان بردن بروکراسی ها و حمایت های دولت می تواند صنعت ساختمانی را دوباره احیاء کند.

این کارشناس صنعت ساختمانی تصریح کرد: به نظر می رسد یکی دیگر از راهکارها ارتقای توان فنی نیروهای ساختمانی و در نظر گرفتن گرید برای این افراد است تا بتوان از نیروهای بومی در جهت اشتغال در صنعت ساختمانی به طور سازمان یافته ای حمایت کرد.

همچنین در این جلسه ناصر مهدی زاده از دیگر کارشناسان با سابقه در امور صنعت ساختمانی عنوان کرد: به جای توسعه ساخت و سازها در قم و ایجاد پردیسان می شد بافت های فرسوده را نوسازی کرد در این شرایط رکود نیز با حمایت مسئولان این امر امکان پذیر است چرا که احیای این بافت ها رونقی به ساخت و ساز و اشتغال نیروهای ساختمانی بومی می دهد.

وی تاکید کرد:البته در جهت رونق بخشی به صنعت ساختمانی علاوه بر حمایت، به یک مدیریت منسجم نیز نیاز داریم تا از آشفتگی های قبلی و به ویژه ورود نیروهای غیر بومی در ساخت و سازهای قم جلوگیری شود و فرصت های شغلی برای نیروهای ساختمانی در این شهر مهیا گردد.

مهدی زاده بیان کرد: با یک دغدغه جدی مواجه هستیم وجود پول نفت یک عدم مدیریت در اشتغال و تولید ایجاد کرده است و با این وجود بخش خصوصی بهای چندانی ندارد ما در اتاق های فکری شهرداری ها و دست اندرکاران از افراد متخصص و مشاوره های بومی استفاده نمی کنند و عدم مدیریت، هویت شهری و زیبایی های شهری ما را گرفته است.

وی تصریح کرد:ساخت پروژه هایی که هم خوانی با فرهنگ ما ندارد تاثیر منفی بر روح و روان ما گذاشته و ما را افرادی خسته و بهانه جو بار آورده است و موضوعات بوم شناسی و مردم شناسی و روان شناسی و اجتماعی شناسی و تاریخ و فرهنگ در پروژه ها در نظر گرفته نمی شود .

این کارشناس امور ساختمانی خاطرنشان کرد:باید مسئولان بپذیرند که با نگاه بتنی نمی توان به پروژه های عمرانی و ساختمانی جهت بخشید و بدون در نظر گرفتن روحیات و فرهنگ مردم نمی توان پروژه ای را رقم زد آپارتمان نشینی و ساخت پروژه های خالی از اصالت و برگرفته از فرهنگ غیر خودی، با روحیه مردم قم هم خوانی ندارد.

وی گفت:متولیان مسکن و ساخت و ساز باید با استفاده از پیشرفت علمی در ساختمان سازی و با تجربیات معماری سنتی به نیازهای مردم در توسعه ساخت و ساز توجه کنند و معماری و شهرسازی را در جهت توسعه اشتغال و همچنین تحول در مدیریت شهری به طور تخصصی و کامل و جامع مورد توجه قرار دهند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار