بنا به گفته معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری قم، در 8 ماه نخست امسال در استان قم 76 میلیون مترمکعب آب تولید شده که نسبت به سال گذشته، 2/7 درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۳۳۹۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹ 07 December 2016
به گزارش تابناک قم، افزایش سالانه مصرف آب در قم دیگر به پای ثابت گزارش‌های مدیران آب و فاضلاب در استان تبدیل شده است. این در حالی است که استان قم از نظر مصرف آب، وضعی هشداردهنده دارد و با توجه به کمبود منابع آبی، بخش عمده آب مورد نیاز خود را از کیلومترها آن طرف‌تر تأمین می‌کند.

در این شرایط، همه دستگاه‌ها و ارگان‌‌ها از شهرداری و صداوسیما گرفته تا آموزش‌وپرورش و محیط زیست باید برای کاهش مصرف سالانه تلاش کنند و به نظر می‌رسد تلاش به‌اندازه کافی نیست که هر از گاهی هشدارهایی از مسئولان می‌شنویم که دیگر هیچ منبع تأمین آبی در استان قم باقی نمانده و باید برای نجات خود و نسل‌های آینده، صرفه‌جویی در مصرف آب را مورد توجه قرار داد.

بنا به گفته معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری قم، در 8 ماه نخست امسال در استان قم 76 میلیون مترمکعب آب تولید شده که نسبت به سال گذشته، 2/7 درصد رشد داشته است.

«مهدی نظرزاده»، با اشاره به این‌که از مجموع 76 میلیون مترمکعب آبی که در 8 ماه نخست امسال در شهر قم تولید شده، 69 درصد از سرشاخه‌های دز تأمین شده است اظهار کرد: از این حجم آب، 13/5 درصد هم از سد 15 خرداد تأمین شده است.

آن طور که معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری قم اظهار کرد: در مجموع 82 درصد آب تولیدشده در شهر قم از آب‌های سطحی بوده و در این مدت 17 درصد آب مصرفی از چاه‌های شهری و دشت علی‌آباد تأمین شده است.

چالش تأمین آب از خارج استان

نظرزاده افزود: زیرساخت‌ها برای تأمین آب در استان قم به خوبی فراهم شده و نگرانی از بابت کمبود منابع آبی نداریم؛ اما مشکلی که در این میان وجود دارد این است که 70 درصد آب شرب مورد نیاز مردم قم از خارج از محدوده جغرافیایی استان تأمین می‌شود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری قم معتقد است این موضوع می‌تواند برای استان قم یک چالش باشد؛ چراکه اگر منازعات سیاسی یا اجتماعی رخ دهد، پایداری این آب کاهش پیدا می‌کند.

شرکت آب و فاضلاب تلاش می‌کند EC آب را بین اعداد 900 تا هزار نگه دارد اما در این میان به این نکته هم توجه دارد که باید منابع استانی را برای روزهای مبادا نگه داشت.

آن طور که نظرزاده گفت: رشد مصرف آب در ماه‌های گرم در شهر قم 9 درصد بوده اما در مجموع رشد 2/7 درصدی با جمعیتی که به مشترکان اضافه شده است، همخوانی دارد.

البته برای قضاوت در این زمینه باید تا آخر سال صبر کرد تا بدانیم میزان مصرف خانگی و مصارف دیگر چقدر بوده خواهد شد.

آسیب برداشت‌های غیرمجاز

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری قم با اشاره به این‌که شبکه آبرسانی در شهر قم 19/8 درصد پرت دارد، گفت: 10 درصد از این مقدار، پرت واقعی است که به دلیل نشست در زمین، سرریز مخزن و خرابی لوله‌ها اتفاق می‌افتد اما بقیه به موضوع‌هایی مانند خطای‌اندازه‌گیری، دقت ابزار ‌اندازه‌گیری یعنی همان کنتور و انشعاب‌ها و برداشت‌های غیرمجاز مربوط می‌شود.

وی با اشاره به این‌که برداشت‌های غیرمجاز از انشعاب‌ها جدی‌تر و آسیب‌رسان‌تر هستند، افزود: گاهی کنتورها دستکاری می‌شوند یا برداشت‌هایی غیرمجاز با وجود کنتور شکل می‌گیرد که همه این‌ها به حساب پرت شبکه گذاشته می‌شود در حالی که رقم واقعی پرت شبکه 10 درصد است.

نظرزاده با مقایسه پرت شبکه در شهر قم و شهرها و کشورهای توسعه‌یافته اظهار کرد: پرت شبکه در شهر توکیو ژاپن، 2 درصد و در کشور ژاپن 10 درصد است. در ایتالیا اما این عدد به بالای 20 درصد می‌رسد.

وی با اشاره به مفهوم نشت اقتصادی اظهار کرد: این که ما 19/8 پرت شبکه را به 15 درصد برسانیم، درصدی اقتصادی است اما اگر بخواهیم از این عدد هم کمتر پرت داشته باشیم، هزینه‌های بسیار گران‌قیمتی خواهد داشت و جز در مواردی که آب ارزش غیر معمول برای شهر داشته باشد، مقرون به صرفه نیست.

به گفته معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری قم، قم در میان دیگر استان‌ها، جزو 5 استان نخست در کنترل پرت شبکه محسوب می‌شود که این کار به دلیل اهمیت حراست از سرمایه‌های زیست‌محیطی و حراست از منابع آبی در استان قم شکل گرفته است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار