مدیر تشکل انجمن بوم شناسان آریایی از راه اندازی پویش مردمی «نجات دریاچه نمک قم» برای مقابله با بحران زیست محیطی این دریاچه ارزشمند در مرکز کشور خبر داد.
کد خبر: ۳۳۹۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹ 06 December 2016
به گزارش تابناک قم، فرشته پورصادق در جمع خبرنگاران درقم با اعلام این خبر افزود: بحران زیست محیطی دریاچه نمک قم، معضل گرد و غبار و اثرات تخریبی بسیاری در عرصه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به دنبال داشته است. 

وی با بیان اینکه دریاچه نمک قم در کانون جمعیتی در مرکز کشور قرار گرفته است، اظهار داشت: به طور قطع معضلات زیست محیطی و گرد و غبار ناشی از بحران خشکسالی دریاچه نمک، در آینده نزدیک استان های همجوار را تحت تاثیر قرار می دهد. 

مدیر تشکل انجمن بوم شناسان آریایی با اشاره به معضل آلودگی هوا در کلانشهرهای مرکز کشور به ویژه شهر تهران، خاطرنشان کرد: پویش مردمی نجات دریاچه نمک با حضور کارشناسان و متخصصان برای بیان دیدگاهها و مطالبات مردم در این جهت شکل گرفته است. 

وی بر ضرورت حمایت مسوولان و اقشار مختلف مردم از این پویش تاکید کرد و گفت: همه مردم و علاقه مندان به محیط زیست جهت پیوستن به این پویش مردمی می توانند نام و نام خانوادگی خود را به شماره 300022230304 ارسال نمایند. 

پورصادق در ادامه افزود: اختصاص بودجه مناسب با توجه به درگیری مستقیم و غیرمستقیم چندین استان با بحران دریاچه نمک و حمایت و مشارکت جامعه هنرمندان، ورزشکاران و نخبگان علمی از این پویش مردمی از جمله مطالباتی است که با جدیت پیگیری می شود. 

دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است. 

این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حقابه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب های فراشور در سفره های زیرزمینی به سمت دشت ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، به یکی از کانون های فعال القاء ریزگردها در منطقه تبدیل شده است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود از اجرای دومین دوره طرح جنگلانه در قم خبر داد و گفت: در این طرح که با هدف گسترش و توسعه فضای سبز و تثبیت خاک در اراضی پیرامون شهر قم انجام می شود، بذر یا نهال درختان با حضور دوستداران طبیعت کاشته می شود. 

وی با بیان اینکه این درختان و منطقه کاشت بر اساس وضعیت آب و هوایی و قابلیت حفظ و نگهداری انتخاب شده اند، تصریح کرد: دومین دوره طرح جنگلانه روز جمعه هفته جاری با حضور جمعی از مسئولان، کارشناسان و دوستداران طبیعت در مجاورت روستای ورزنه بخش خلجستان برگزار می شود. 

بخش خلجستان با وسعت یک هزار و 100 کیلومترمربع، دارای 50 هزار تن جمعیت ثابت و فصلی شامل دو دهستان قاهان و دستجرد است؛ این بخش دارای 57 روستا، 27 دهیاری و 33 شوراست.

ابتدایی ترین روستای این بخش 60 کیلومتر و انتهایی ترین روستا 85 کیلومتر از مرکز شهر قم فاصله دارد.

طرح ملی جنگلانه با همکاری و مشارکت تشکل های مردم نهاد در سراسر کشور با هدف احیاء و بازسازی رویشگاه های آسیب دیده با کاشت بذر و نهال های بومی مناطق اجرا می شود. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار