جولان قاتل خاموش در سایه بی توجهی به هشدارها!
متاسفانه در سال جاری تاکنون 8 مورد فوت ناشی از مسمومیت با co در قم ثبت شده، که از این تعداد 2 مورد مربوط به زنان بوده و 6 نفر نیز مرد بوده اند. شهروندان با انجام مراقبت های ساده اما حیاتی، جان خود و عزیزانشان را از گزند قاتل خاموش حفظ کنند.
کد خبر: ۳۳۹۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱ 06 December 2016
به گزارش تابناک قم، مراقبت های لازم در زمینه اطمینان از سالم بودن دودکش و راه خروج گازهای ناشی از احتراق، خصوصاً در فصول سرد سال مساله بسیار مهمی است که غفلت از آن می تواند به حوادث تلخی منجر شود.

داود میرویسی رییس بخش متوفیات پزشکی قانونی قم، ضمن اعلام هشدار در مورد مسمومیت با co به تشریح عملکرد این گاز در بدن انسان و خطرات ناشی از استنشاق این گاز سمی پرداخت.

وی با اشاره به مرگ دردناک همه افراد یک خانواده 4 نفره بر اثر استنشاق گاز منوکسید کربن که در ماه گذشته در قم اتفاق افتاد، عدم آگاهی افراد نسبت به مضرات و نحوه انتشار این گاز خطرناک را عامل اصلی در افزایش مرگ و میر ناشی از مواجهه با آن دانست و گفت: مراقبت های لازم در زمینه اطمینان از سالم بودن دودکش و راه خروج گازهای ناشی از احتراق، خصوصاً در فصول سرد سال مساله بسیار مهمی است که غفلت از آن می تواند به حوادثی اینچنین غم انگیز ختم شود در حالی که با یک بررسی ساده اما دقیق می توان از آن جلوگیری کرد. 

وی همچنین افزود: مکان های دربسته ای که در آن سیگار کشیده می شود و یا به هر نحو احتراق ناقص صورت می گیرد مانند نانوایی ها و یا کوره ها می تواند در دراز مدت برای افراد درگیر، ایجاد ناراحتی هایی دراین زمینه کرده و درجاتی از مسمومیت را ایجاد کند که آگاهی دادن به افراد در مورد عملکرد این ماده سمی می تواند از بروز عوارض آن جلوگیری کند.

متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها همچنین اظهارداشت: مسمومیت با گاز co را ((مرگ خاموش)) می نامند بدین علت که منوکسید کربن ماده ای بی رنگ و بی بو است و علائم مسمومیت با این گاز هم تخصصي نیست. وی گفت: هنگام ایجاد این مسمومیت، شخص دچار سردرد و سرگیجه، حالت تهوع و... می شود و گاه نیز ممکن است به علت خستگی زیاد ناشی از این مسمومیت به خواب رفته و سپس فوت نماید.

وی در مورد خصوصیات گاز منوکسید کربن بیان داشت: co گازی است بی رنگ و بی بو که به دلیل توان ترکیبی شدید در مقایسه با اکسیژن (حدود 800 برابر) به راحتی با گلبول های قرمز خون ترکیب شده و فرایند اکسیژن رسانی به بافت ها را مختل می کند بدین صورت که گلبول قرمز در مواجه با این گاز، ظرفیت انتقال اکسیژن را به co اختصاص می دهد و در نتیجه ی اشباع گلبول ها با منوکسید، خفگی سلولی ایجاد می شود که در این میان بافت های مغزی و نیز بافت قلب به دلیل حساسیت بیشتر و نوع عملکرد، بیش از بقیه قسمت های بدن آسیب دیده و از کار می افتند.

میرویسی تصریح کرد: با توجه به حساسیت بافت های مغزی در مواردی که اقدامات درمانی بتواند باعث نجات جان فرد مسموم شود باز هم ممکن است ضایعاتی متوجه بافت ها و خصوصاً بافت مغز شود که نتیجه آن عوارضی همچون کاهش قدرت حافظه، ایجاد لرزش دست، کاهش قدرت شناخت و یا کاهش میدان دید و درمواردی کوری شخص خواهد بود.

وی در پایان از شهروندان خواست با انجام مراقبت های ساده اما حیاتی، جان خود و عزیزانشان را از گزند قاتل خاموش حفظ کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار