رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم:
تعداد قالیبافان بیمه شده در قم از ۱۲ هزار نفر به هفت هزار نفر رسیده که این مشکل بزرگی برای بافندگان فرش است. استان قم حدود ۲۰ درصد از صادرات فرش کل کشور را به خود اختصاص داده است و هیچ‌گاه صادرات فرش استان کمتر از ۲۰۰ هزار دلار نبوده است.
کد خبر: ۳۳۹۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۱ 06 December 2016
به گزارش تابناک قم، احمد ذاکری در مراسم افتتاح سیزدهمین نمایشگاه فرش دستباف استان که در سالن بعثت برگزار شد، عنوان کرد: فرش قم درصد خوبی از اشتغال را به خود اختصاص داده است که در این راستا 27 هزار کارت تولید فرش برای افراد صادر کرده ایم که به طور مستقیم و غیر مستقیم 40 هزار نفر بافنده در استان قم داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در مورد صادرات قم اظهار کرد: میزان صادرات فرش قم طبق گمرک استان قم در سال گذشته بیش از 400 هزار دلار بوده است که در نیمه نخست سال جاری این میزان صادرات قم به 23 میلیون دلار در سطح گمرک کشور رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: آمار صادرات فرش قم در کشور کمتر از 200 میلیون دلار نیست چرا که 20 درصد از صادرات فرش کشور اختصاص به قم دارد ما بستر لازم را برای صادرات 100 میلیون دلاری فرش قم را فراهم کرده ایم.

ذاکری با اشاره به اینکه متاسفانه بیشتر تولیدات فرش قم از طریق استان تهران صادر می‌شود افزود: از صادرکنندگان فرش استان توقع داریم که تولیدات خود را از طریق گمرک قم به خارج از کشور صادر کنند.

وی با تاکید بر ضرورت بهره‌وری در صنعت فرش دستباف افزود: امسال، سالِ اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است و یکی از اصول مهم اقتصاد مقاومتی افزایش بهره‌وری است بنابراین باید با افزایش این مهم در صنعت فرش که یک مهارت و تخصص به شمار می‌رود، تلاش کنیم زیرا افزایش بهره‌وری به کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم عنوان کرد: هیات های تجاری زیادی به قم آمدند و با وجود بسترهای مناسب در فروش فرش قم، هنوز نتوانسته ایم در معرفی این کالای ارزشمند کاری از پیش ببریم.

وی با اشاره به حضور کشورهای چین، پاکستان و افغانستان در بازارهای جهانی تصریح کرد: برپایی نمایشگاه‌های دائمی فرش به قوت گرفتن حضور فرش ایرانی در بازارهای جهانی کمک کرده و رشد صادرات را در پی دارد، بنابراین باید در برپایی این نمایشگاه‌ها و تقویت آن‌ها اهتمام کرد.

ذاکری خاطرنشان کرد: خرید فرش ایرانی توسط پاکستان و فروش آن‌ها به اسم فرش پاکستانی از معضلاتی است که با شناسنامه‌دار کردن فرش دستبافت ایرانی می‌توان با آن مقابله کرد و هویت فرش ایرانی را در جهان حفظ کرد.

وی ادامه داد: توقع فعالان عرصه فرش دستباف این است که تسهیلات به این بخش از اقتصاد هم تزریق شود، امسال دولت در یک دوره‌ای به تولیدکنندگان بخش‌های مختلف، تسهیلات  ارائه داد، اکنون که فعالان فرش استان با مشکل رکود و کمبود نقدینگی مواجه هستند باید دولت در زمینه تسهیلات، بخش تولید فرش دستباف را یک بخش تولیدی ببیند و فعالان این بخش هم از تسهیلات دولت برخوردار شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: یکی از دغدغه‌هایی که در بحث فرش دستباف داریم، بیمه بافندگان فرش است، در استان تعداد قالی بافانی که بیمه تامین اجتماعی دارند، کم شده است و تعداد آن‌ها از 12 هزار نفر به هفت هزار و 500 نفر رسیده است.

آیین افتتاح سیزدهیمن نمایشگاه فرش دستباف قم با حضور استاندار قم، رئیس مرکز ملی فرش ایران، امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی استان قم در سالن جوان استانداری قم برگزار شد.

سیزدهمین نمایشگاه فرش دستباف قم از 15 تا 19 آذرماه جاری از ساعت 15 تا 22 در محل دائمی نمایشگاه های قم پذیرای علاقه مندان است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار