رئیس کمیسیون کشاورزی هیئت‌امنای کانون کارآفرینان برتر قم با بیان اینکه عمده پسته مصرفی کارخانه‌های تولید سوهان از استان‌های کرمان و یزد تأمین شود گفت: ۱۱ هزار مترمربع سطح باغات استان زیرکشت پسته است اما ارقام کشت شده کارشناسی شده نیستند.
کد خبر: ۳۳۹۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۱ 06 December 2016
به گزارش تابناک قم، مصطفی امینی در سومین جلسه کانون کارآفرینان برتر استان مهم‌ترین چالش کشاورزی در استان قم را مسئله آب دانست و اظهار داشت: با توجه به شرایط آب و هوایی که در منطقه مرکزی کشور وجود دارد سعی بر استفاده بهینه از آب بوده است اما همزمان با توسعه کشاورزی صنعتی و نیمه‌صنعتی هیچ برنامه‌ریزی و نظارتی بر برداشت آب‌های زیرزمینی و دیگر منابع آبی انجام نشد که این بهره‌برداری بی‌رویه در دهه 60 و 70 به اوج خود رسید.

رئیس کمیسیون کشاورزی هیئت‌امنای کانون کارآفرینان برتر استان قم، عدم برنامه‌ریزی صحیح برای بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی، سوءاستفاده از اعتبارات بلاعوض، عدم آموزش صحیح کشاورزیان،، عدم بررسی علمی و صحیح الگوی کشت بر اساس آمایش سرزمین، غفلت از گیاهان بومی، عدم برنامه‌ریزی صحیح برای حفظ منابع تغذیه‌ای سفره‌های آب زیرزمینی را از مهم‌ترین مشکلات برشمرد.

به گفته وی، افت مداوم آب‌های زیرزمینی، عدم رعایت عدالت در مورد تخصیص‌ها، نشست زمین، آلوده شدن آب‌های زیرزمینی، مقرون‌به‌صرفه نبودن کشاورزی و سطح درآمد چالش‌های موجود  در کشاورزی استان هستند.

امینی  با اشاره به راهکارهای موجود برای مواجهه به چالش‌ها خاطرنشان کرد: تسهیل در اجرای سیستم‌های آبیاری نوین و افزایش راندمان آب، تسریع در اعطای مجوزهای مرتبط، بالا بردن سطح علمی کشاورزان در استفاده صحیح و نگه‌داری از سیستم نوین آبیاری، تغییر الگوی کشت، استفاده از لوازم و تجهیزات استاندارد، جلوگیری بدون تعلل از برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز، شناسایی چاه‌های با EC بالا و خریداری آن‌ها، تشویق به ایجاد صنایع تبدیلی در محل آن‌ها از مهم‌ترین راهکارهای موجود است.

رئیس کمیسیون کشاورزی هیئت‌امنای کانون کارآفرینان برتر استان قم با اشاره به اینکه در دهه‌های گذشته طرح‌های شکست‌خورده زیادی در استان داشتیم عنوان کرد: با توجه به تغییر اقلیم در سه دهه گذشته باید سیستم آبیاری فعلی نیز بازنگری شود چرا که این سیستم ممکن است برای 10 سال آینده کارایی نداشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه 11 هزار مترمربع سطح باغات پسته استان هستند اما ارقامی که برای کشت پسته انتخاب شده کارشناسی شده نبوده است افزود: پسته یکی از مواد اولیه  تولید سوهان و شیرینی‌جات دیگر در استان قم است، ارقام کشت‌شده و نمونه برداشت پسته در قم برای استفاده در این صنف برنامه ریزی نشده است.

امینی  با بیان اینکه عمده پسته مصرفی کارخانه‌های تولید سوهان از استان‌های کرمان و یزد تأمین شود گفت: سبزیجات، میوه‌ها، پسته و گیاهان دارویی از مهم‌ترین ظرفیت‌های کشاورزی استان هستند.

رئیس کمیسیون کشاورزی هیئت‌امنای کانون کارآفرینان برتر استان قم  با بیان اینکه گیاهان دارویی خاصی در استان وجود دراد که می‌تواند برای درآمدزایی داشته باشد تصریح کرد: 18 هزار و 500 کلونی زنبور عسل بومی در استان قم داریم و 10 هزار کلونی از دیگر استان‌ها به قم مهاجرت می‌کنند و این فرصتی برای اشتغال‌زایی در استان است.

وی با اشاره به اینکه عسل استان قم همیشه از بهترین عسل‌های تولیدی در کشور است عنوان کرد: تفکیک عسل طبیعی از مصنوعی از جمله اقداماتی است تا که برای عرضه عسل به قیمت واقعی و مناسب کمک می‌کند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار