هر ۲ تیم یعنی صبای قم و یاسین پیشرو که نمایندگان فوتبالی و فوتسالی استان در سطح حرفه‌ای کشور هستند، از سرمربی‌های غیربومی استفاده می‌کنند؛ در حالی که شاید بتوان به ظرفیت بومی و تجربه‌اولی‌ها اعتماد کرد.
کد خبر: ۳۳۷۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵ 03 December 2016
به گزارش تابناک قم، شاید گاهی به این موضوع فکر کرده باشید که دو تیم لیگ بر‌تر استان در فوتبال و فوتسال در برخی از موارد شباهت‌هایی با یکدیگر داشته باشند. 

استان قم در لیگ بر‌تر فوتبال و فوتسال یک نماینده دارد در لیگ بر‌تر فوتبال صبا، فقط نام قم را یدک می‌کشد و‌‌ همان طور که همه اهالی ورزش در جریان هستند تمامی فعالیت و تمرین‌های این تیم در تهران انجام می‌شود. در لیگ بر‌تر فوتسال اما قم به عنوان قطبی در کشور، یاسین پیشرو را در لیگ بر‌تر دارد.

اما اگر بخواهیم وضع اساسی و تشابه این ۲ تیم را بررسی کنیم به موارد مختلفی خواهیم رسید. هر ۲ تیم یعنی صبای قم و یاسین پیشرو که نمایندگان فوتبالی و فوتسالی استان در سطح حرفه‌ای کشور هستند، از سرمربی‌های غیربومی استفاده می‌کنند؛ در حالی که شاید بتوان به ظرفیت بومی و تجربه‌اولی‌ها اعتماد کرد؛ زیرا بسیاری از مربیانی که امروز در لیگ بر‌تر حرف‌ها برای گفتن دارند خود را در صبا مطرح کردند و اگر بخواهیم مثالی برای این موضوع بیاوریم می‌توانیم به یحیی گل‌محمدی، عبدالله ویسی، مهدی تارتار و دیگران اشاره کنیم.

در مورد فوتسال هم محسن حسن‌زاده، مهدی غیاثی در سطح ملی مطرح هستند و عملکرد قابل قبولی را در فصول گذشته از خود به نمایش گذاشته‌اند؛ اما حضور نداشتن آن‌ها در رأس تیم فوتسال قم نامعلوم است و شاید علت آن با وضعیت صبا مشابه باشد.

در این زمینه می‌توان به این مسأله اشاره کرد که هر ۲ تیم تا آخرین لحظات آغاز لیگ در هر سال بلاتکلیف هستند و تمامی هواداران را نگران می‌کنند. این برای هواداران هر ۲ تیم تبدیل به حسرت شده تا تیمی را ببینند که با اقتدار به دنبال قهرمانی یا کسب سهمیه باشد تا ترسی همیشگی داشته باشند از تیمی ضعیف که متمایل به قعر جدول است.

مورد مشابه دیگر این است که فوتبال قم که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ زبانزد خاص و عام بود و بازیکنان کاملی را به خود دید و بعد از آن‌ها بازیکنان زیادی به بدنه صبا تزریق شدند اما به علت حمایت نکردن مسئولان وقت و فعلی، از صبا و حتی فوتبال محو شدند که لطمه زیادی به فوتبال قم وارد شد.

اما در این طرف ماجرا یعنی فوتسال، تنها دلخوشی قمی‌ها در سطح کشوری داشتن تیمی یک‌دست و بومی است و بالاخره پس از ۱۷ سال تیمداری دست‌خوش تغییرات شد و بازیکنان غیر بومی بسیاری به این تیم تزریق شد که حضور آن‌ها در برخی مسابقات یاسین بیشتر از بازیکنان قمی به چشم می‌خورد.

بی‌توجهی مدیران به وضعیت صبا و یاسین، آخرین نقطه تشابه ۲ تیم است به طوری که اگر مدیران و مسئولان استان نگاه مسئولانه‌تری به این دو تیم داشته باشند، بخش زیادی از مشکلات موجود رفع خواهد شد. در زمانی که تیم تا یک هفته به مسابقات حضور و ادامه کارش مشخص نباشد و مسئولان هم هر روز بی‌تفاوت‌تر از دیروز به این امر نگاه کنند ماحصل این همین وضعیت فعلی ورزش استان خواهد شد.

نگاه تجاری و برندسازی در ورزش، سبب شده این نگاه بر سایر جنبه‌های تیمداری اولویت یابد و امروز در جایی قرار داریم که کسی به دنبال قهرمان‌پروری و تربیت مردان اخلاق‌مدار در کشور نیست.

امروز قم که شهری سرشار از استعدادهای ورزشی است به دلیل نبود نگاه کار‌شناسی در بین تیم‌های حرفه‌ای خود و در رأس آن‌ها صبا و یاسین پیشرو در فوتبال و فوتسال، راهی رو به آینده‌ای مبهم را طی می‌کند بدون این‌که خبری از برنامه‌ای مدون و زمانبندی شده برای برداشتن گام‌های رو به جلو باشد، گویی تیمداری در بازه‌ای یک‌ساله و رساندن فصل به پایان، همه برنامه‌ای است که این باشگاه‌ها برای خود ترسیم می‌کنند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار