کد خبر: ۳۳۴۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۱ 26 November 2016
برگزاری جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم با حضور معاون رئیس جمهور در هفته گذشته، آغاز حضور نماینده دولت در این جلسات و شروع فصلی جدید در مسیر جدی‌تر شدن برگزاری آن بود.

تعیین جانشینان رئیس‌ فرماندهی اقتصادمقاومتی دراستان‌ها، اتفاقی بود که با بخش نامه معاون اول رئیس جمهور ابتدای شهریور امسال رقم خورد اما سه ماه طول کشید تا نماینده دولت در ستاد اقتصاد مقاومتی استان حضور بیابد.

حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قم به عنوان نماینده دولت در ستاد اقتصاد مقاومتی در واقع صحه‌ای بر این ماجرا است که راه توسعه اقتصادی استان قم از مسیر گردشگری می‌گذرد و اگر قرار است اقتصاد مقاومتی الگوی رفتاری مدیران هم باشد، باز نگاه‌ها در بخش گردشگری باید ویژه‌تر از دیگر بخش‌ها باشد.

آنطور که اسناد بالادستی استان قم به ما می‌گویند، مهم‌ترین مسئله اقتصادی پیش روی مدیران استان در سال‌های اخیر باید با مسائل مرتبط با گردشگری گره خورده باشد اما به راستی این موضوع تا چه‌اندازه در برنامه‌ریزی‌ها و بودجه‌ریزی‌ها و طراحی‌های سالیانه مورد توجه قرار می‌گیرد و چقدر مسائل مرتبط با این حوزه، وقت مدیران را در پیگیری‌ها و تلاش‌هایشان مشغول کرده است؟

طبق مطالعاتی که مشاوران در قم انجام داده‌اند، سالیانه تا 24 میلیون گردشگر به شهر قم وارد می‌شوند و سالیانه دو و نیم میلیون گردشگر خارجی مهمان شهر ما هستند. این درحالی است که مجموع تخت‌های اقامتی در قم به 10 هزار تخت نمی‌رسد آن هم با محاسبه خانه مسافرها و اماکنی که با استانداردهای گردشگری بسیار فاصله دارند.

آنطور که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم می‌گوید، شهر قم نیاز به حداقل 30 هزار تخت اقامتی دیگر دارد. تخت‌هایی که نه بر اساس اضطرار برای اسکان بلکه بر اساس توسعه گردشگری و رونق اقتصاد گردشگری باید شکل بگیرد.

پای صحبت‌های هتل‌سازان و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این زمینه که بنشینی، نیاز به سرمایه‌گذاری کلان و زمان چند دهه‌ای بازگشت سرمایه در ساخت هتل‌های بزرگ از جمله موانعی است که برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ذکر می‌شود. در این حالی است که بانک‌های استان با وجود در اختیار داشتن منابع قابل توجه، کمترین همراهی را با این بخش داشته‌اند و دولت هم هیچ گاه نگاه خاصی برای حل این مشکلات چه در شهر قم و چه در سطح کشور نداشته است.

توسعه گردشگری البته تنها به مسئله هتل‌سازی محدود نمی‌شود. وضعیت خدمات شهری، رفتار مردم و اقشاری مانند رانندگان تاکسی و خادمان حرم‌های مقدس، سبک سفرهایی که به شهر انجام می‌شود و حتی وضعیت زیست محیطی استان در رونق گردشگری موثر است.

شهری که در سال حداقل چهار ماه گرفتار مسئله ریزگردها است، به طور کلی جایی جذاب برای سفر کردن و پول خرج کردن محسوب نخواهد شد. شهری که خیابان‌هایش شلوغ، بی‌نظم و کثیف است یا مردمش آداب درست میزبانی را رعایت نمی‌کنند، به طور طبیعی جایی نخواهد بود که کسی دوست داشته باشد چند روزی با خانواده‌اش در آن بگذارند و پول خرج کند.

شهری که تنها جاذبه‌اش زیارت است، فقط می‌تواند مقصد چند ساعته گردشگران باشد درحالیکه افزایش ماندگاری مسافران نیاز به ایجاد جاذبه‌های مختلف در گشت و گذار در طبیعت، آثار تاریخی و بافت قدیمی شهر دارد. احداث شهربازی‌ها‌، رستوران‌ها و هتل‌هایی که بتوانند چند روزی زائران را بیشتر در شهر ماندگار کنند، در کنار شناساندن جذابیت‌های بوم‌گردی، تاریخی و ... از الزامات توسعه گردشگری در استان قم است.

به نظر می‌رسد ستاد اقتصاد مقاومتی استان باید طراحی همه جانبه و گسترده‌ای در راستای رونق اقتصادی استان با استفاده از گردشگری داشته باشد. حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان نماینده دولت در ستاد اقتصاد مقاومتی در واقع فرصتی است برای طراحی و پیگیری همین برنامه تا روزگار بهتری در انتظار اقتصاد استان که این روزها همه شاخص‌ها نشان از بدحالی‌اش دارند، باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار