پروژه منوریل از جمله پروژه هایی است که به‌صورت کلی به فراموشی سپرده‌شده و گویا قرار نیست در دولت یازدهم به بهره‌برداری برسد، البته عدم بهره‌برداری از این پروژه که درواقع در ردیف بودجه‌های ملی قرارداد کاملاً واضح و مشخص است.
کد خبر: ۳۱۳۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶ 18 October 2016
به گزارش تابناک قم، پروژه‌های عمرانی استان این روزها نه‌تنها وضعیت خوبی ندارند بلکه دورنمایی روشنی نیز برای بهره‌برداری از آن‌ها نباید متصور بود، پروژه‌هایی مانند منوریل، تقاطع 15 خرداد و حتی تونل غدیر یا به‌کلی فراموش‌شده‌اند و یا این‌که فعالیت در آن‌ها به‌گونه‌ای است که شاید تا چندین سال زمان بهره‌برداری از آن‌ها به طول بکشد.

دراین‌بین پروژه منوریل که به‌صورت کلی به فراموشی سپرده‌شده و گویا قرار نیست در دولت یازدهم به بهره‌برداری برسد، البته عدم بهره‌برداری از این پروژه که درواقع در ردیف بودجه‌های ملی قرارداد کاملاً واضح و مشخص است، به‌هرحال این پروژه توسط دولت دهم آغازشده و دلیل عدم‌حمایت دولت روحانی از آن‌هم بیش از این‌که بحث مالی باشد، سیاسی است.

پروژه‌ای دیگری که این هفته بار دیگر خبرساز شده است، پروژه تقاطع سه سطحه 15 خرداد است،7 شهریورماه سال 92 در حالی کلنگ این  پروژه با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی بر زمین زده شد که در همان زمان بازه زمانی 18 ماهه برای بهره‌برداری از آن تعریف‌شده بود که درنهایت آخرین زمان بهره‌برداری روزهای آخر سال 93 بود که البته طبق معمول عملی نشد.

در طی 3 سال گذشته کندی این پروژه، دریکی از شلوغ‌ترین واصلی‌ترین خیابان‌های قم به حدی بوده است که بارها صدای مردم و شهروندان از ترافیک‌های ایجادشده به خاطر این پروژه، درآمده است اما تنها پاسخ مسئولان برگزاری جلسه برای حل مشکلاتی بوده است که هنوز هم ادامه دارد.

هرچند که نمونه این‌گونه جلسات بارها برگزارشده که در آخر هم خروجی آن به دورهمی بودن و صرف چای تمام‌شده است اما بااین‌حال عدم بهره‌برداری از این پروژه آن‌هم در ماه‌هایی که به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نزدیک می‌شویم موجب شده است که خود اعضای شورا هم به دنبال پیگیری حل مشکلات این پروژه باشند.

دراین‌بین، ولی‌الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر قم ابتدای این هفته به برگزاری جلسه مشترک مدیران شهری با استاندار، مقامات قضایی استان و احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس اشاره کرد و گفت: عزم مدیران استان بر این است که با تعامل، مشکل پروژه تقاطع سه سطحه 15 خرداد و عمار یاسر حل شود و اگر پیمانکار طبق تعهدات خود عمل نکند به‌اجبار وارد بحث خلع پیمان می‌شویم.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که در مردادماه در دفتر امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در خصوص این پروژه برگزارشده بود، پیمانکار تعهد داد که آن را حداکثر تا 10 آذر تکمیل کند اما همچنان به نظر نمی‌رسد در این زمان امکان افتتاح آن باشد.

این در حالی است که در همان زمان امیرآبادی افتتاح این پروژه در آذرماه را بعید دانست و بر تسریع در بهره‌برداری از آن تأکید کرد.

اظهارنظر و پیگیری مسئولان به اینجا ختم نشد، به‌طوری‌که علیرضا قاری قرآن صبح امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به برگزاری جلسه بررسی پروژه 15 خرداد گفت: جلسه برخی مدیران استان برگزار شد و تصمیمات کلی گرفته شد تا تکلیف پروژه ازنظر قراردادی روشن شود.

 وی با تأکید بر اینکه پیمانکار اذعان دارد که در زمان‌بندی مشخص‌شده تا 10 آذر پروژه را تکمیل خواهد کرد، گفت: قطعاً این امر امکان‌پذیر نخواهد بود و شهرداری سعی دارد یا مستقیماً به پروژه ورود کرده و یا مسائل حقوقی جنبی و مباحث قراردادی را پیگیری کند.

قاری قرآن با تأکید بر اینکه بر اساس تعهد پیمانکار اگر در زمان‌بندی مشخص‌شده پروژه به اتمام نرسد باید آن را تحویل شهرداری دهد، خاطرنشان کرد: اگر پیمانکار بر اساس توافق عمل کند باید پروژه را تحویل شهرداری دهد وگرنه باید پیگیر مباحث حقوقی باشیم.

این در حالی است که نابسامانی و عدم بررسی مناسب پروژه و مطالعات اولیه در کنار انتخاب پیمانکار تنها گریبان گیر این پروژه نبوده است به‌طوری‌که تمامی پروژه‌های مهم شهری ازجمله پروژه شهید کاظمی، تونل غدیر و منوریل با این مشکلات مواجه هستند که نشان‌دهنده ابتکار مدیران محترم استان قم است!

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار