یک روانشناس اجتماعی با تاکید بر اهمیت تصمیم های سازنده در زندگی در راستای کسب موفقیت، به تشریح برخی از تصمیماتی که عقلانی نیست پرداخت.
کد خبر: ۳۱۳۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲ 18 October 2016
به گزارش تابناک قم، جاوید ثمودی با اشاره به اهمیت جایگاه تصمیم سازنده در زندگی افراد عنوان کرد: گاهی یک تصمیم می تواند سرنوشت افراد را تغییر دهد از این رو در زندگی به همه تصمیم گیری های خود بها بدهیم و برای هر یک به تفکر و تدبیر بپردازیم.

این روانشناس متخصص افزود: در زندگی گاهی افراد تصمیماتی را می گیرند که عقلانی و منطقی نیست از این رو محکوم به شکست می شوند برای تصمیم گیری شرایط مهمی لازم است که توجه به آن می تواند منجر به تصمیمات سازنده شود.

ثمودی تصریح کرد: تصمیم گیری در هیجانات روحی و اوج احساسات می تواند آن تصمیم را از عقلانیت و منطق تهی سازد چرا که در زمانی که احساسات بر عقل غلبه کند عقل جایگاهی برای تصمیم ندارد.

وی بیان کرد: تصمیماتی که افراد تصور می کنند نیازی به مشورت ندارند و خودشان بهترین فرد برای آن تصمیم گیری به شمار می روند تصمیماتی از روی غرور و خودخواهی است که می تواند در نهایت به شکست و پشیمانی ختم شود.

وی یادآور شد: انسان در هر دوره ای نیاز به مشورت و کسب تجربه دارد و در اسلام نیز به این امر توصیه شده است با داشتن روحیه ای مقاوم در برابر مشورت و کسب تجربه نمی توان موفقیتی در جهت یک تصمیم درست به دست آورد.

این روانشناس اجتماعی گفت: همچنین خشم و غضب نیز از هیجاناتی است که نباید در آن تصمیمی را اتخاذ کرد چرا که خشم و عصبانیت، عقل را ذائل می کند و بر تفکر و اندیشه اثرات مثبتی دارد و هر گونه تصمیم گیری در این شرایط می تواند عقلانی نباشد.

وی تصریح کرد: همچنین در اوج احساس شادی و خوشحالی ها نیز نمی توان دست به تصمیم گیری زد چرا که در آن شرایط نیز انسان با هیجانات درونی خود تصمیم می گیرد که ممکن است عقلانی و منطقی نیز نباشد و تنها احساسی زودگذر تلقی شود.

ثمودی همچنین گفت: انسان در مواقعی که درگیر کینه، احساس انتقام، حسادت، احساس عاطفی، ترس و نگرانی، تشویش، اجبار و ... است نباید تصمیمی را بگیرد در واقع تصمیماتی که در لحظه و بر اساس احساسات گرفته می شود پشتوانه ای برای تفکر و ژرف اندیشی و بررسی دقیق و موشکافانه ندارد.

وی در پایان تاکیدکرد: انسان در زندگی با بخش زیادی از تصمیمات خود مسیر را مشخص می سازد و یا تغییر مسیر می دهد از این رو مسیری را برگزینیم که با تصمیمات عاقلانه انتخاب می شود و در آن همه جوانب را در نظر بگیریم و با آن تصمیم، ندامتی در کار نباشد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار