معاون توسعه پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قم خبر داد
معاون توسعه پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قم از اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم از ابتدای آبان ماه در قم خبر داد.
کد خبر: ۳۱۳۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳ 17 October 2016
به گزارش تابناک قم، حجت‌الله محمدزاده با اشاره به اجرای بینایی‌سنجی از آبان ماه اظهار کرد: این طرح ویژه کودکان سه تا 6 سال بوده که اختلالات بینایی به ویژه تنبلی چشم آنها در این دوره بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح بینایی‌سنجی سه مرحله دارد، گفت: در واقع سطح اول غربالگری است که در پایگاه‌های سطح شهر مانند مراکز پیش‌دبستانی‌، درمانگاه‌ها و مساجد و برخی از پایگاه‌های بسیج و مؤسسات غیر دولتی اجرا می‌شود.

معاون توسعه پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قم خاطرنشان کرد: در مرحله غربالگری کودکان سه تا 6 سال معاینه می‌شوند، اگر کودکی مشکوک به اختلالات بینایی باشد، به مرحله دوم فرستاده می‌شود. در مرحله اول هزینه کمی دریافت می‌شود ولی مرحله دوم به طور کامل رایگان است.

وی ادامه داد: کودک در مرحله دوم از سوی اپتومتریست‌ها معاینه می‌شود، در صورت نیاز به مرحله سوم ارجاع می‌شود تا از سوی متخصصان چشم معاینه شود و خدمات این مرحله نیز به صورت رایگان است.

وی با اشاره به مزایای طرح سنجش بینایی گفت: با اجرای این طرح از نابینایی و کم‌بینایی بیش از 10 هزار نفر در سطح کشور جلوگیری شد.

معاون توسعه پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قم خاطرنشان کرد: این طرح هر ساله اجرا می‌شود و کودکان باید هر سال مورد معاینه قرار گیرند. اگر کودکی سال گذشته سالم بوده، امسال نیز باید در این طرح شرکت کند، نکته دیگر این است که دوره طلایی درمان چنین اختلالاتی به ویژه آمبلیوپی زیر 6 سال است.

وی عنوان کرد:‌ اغلب تنبلی چشم در یک چشم است که با بستن چشم فعال، چشم تنبل را وادار می‌کنند که فعالیت بیشتری داشته باشد.

محمدزاده با بیان اینکه پنج پایگاه سنجش بینایی دائمی در سطح شهر وجود دارد که در طول سال این کار را انجام می‌دهند، گفت: 150 پایگاه به طور موقت در دوره اجرای این برنامه همکاری دارند که مهدکودک‌ها، پیش‌دبستانی‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی، برخی مساجد و مؤسسات غیر دولتی را دربرمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: 51 هزار و 101 نفر سال گذشته زیرپوشش طرح بینایی‌سنجی قرار گرفتند که از این تعداد 2 هزار و 620 نفر از سوی اپتومتریست‌ها به مرحله دوم و 39 نفر برای معاینه بیشتر به مرحله سوم ارجاع داده شدند.

معاون توسعه پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قم با بیان اینکه 60 میلیون تومان سال گذشته برای طرح بینایی‌سنجی هزینه شده است، عنوان کرد: در مجموع چهار نفر به جراحی و 240 نفر به عینک نیاز داشتند که هزینه‌های مربوط به آنها توسط بهزیستی پرداخت شده است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار