طرح رفع محدودیت آمد و شد اتوبوس های شرکت واحد قم در خیابان ها به خصوص در مسیرهای ویژه، در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم که یکشنبه شب در سالن جلسات این شورا برگزار شد به تصویب اعضای شورای شهر رسید.
کد خبر: ۳۱۲۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹ 17 October 2016
به گزارش تابناک قم، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم در این جلسه با تبین این طرح، اظهار داشت: در خیابان هایی مانند شهدا که به منظور کنترل ترافیک مسیر اتوبوس های شرکت واحد بسته می شود، از این پس با طی مراحل قانونی هیچ گونه محدودیتی برای آمد و شد حمل و نقل عمومی نخواهیم داشت.

عباس ذاکریان تصریح کرد: به طور معمول در زمان هایی که ترافیک در سطح شهر در اوج خود قرار دارد، خیابان شهدا از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی با گذاشتن مانع و نیوجرسی بسته می شود و مسیر اتوبوس ها برای رسیدن به مقصد طولانی می شود اما از سوی دیگر شاهدیم به خودروهای شخصی اجاز داده می شود از این خیابان عبور کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم گفت: پس از تصویب در شورای شهر و طی مراحل قانونی این محدودیت ترافیکی برای حمل و نقل عمومی اعمال نشود و اگر ترافیکی هم است، اتوبوس ها در مسیر ویژه خود ترد کنند.

وی افزود: باید در شورای ترافیک از این طرح شورای اسلامی شهر قم دفاع کنیم، چراکه این طرح کاملا منطبق با آیین نامه شورای هماهنگی ترافیک کشور است.

وی یادآور شد: در خیابان امام خمینی(ره) که یک لاین مسیر برای عبور اتوبوس های بی.آر.تی در نظر گرفته شده بر اساس دستورالعمل شورای هماهنگی ترافیک کشور مجازات هر گونه تخلف به روشنی ذکر شده ولی در حال حاضر در این خط ما شاهد آمد و شد وسایل نقلیه متعددی به غیر از اتوبوس های مذکور هستیم.

در ادامه این جلسه، موضوع سوگند نخستین عضو علی البدل شورای اسلامی شهر قم که پس از استعفای الهام ارجمند، از سوی فرمانداری به عنوان جانشین او به شورا معرفی شده بود، دستورالعمل دیگر جلسه بود که رئیس شورای اسلامی شهر ضمن قدردانی از تلاش های خانم ارجمند در دوره عضویتش در شورا افزود: فرمانداری در تاریخ هفدهم مهرماه جاری، زهرا نادری را طی یک نامه رسمی به شورا معرفی کرد که امیدواریم نقش موثری را ایفا کند.

ولی الله بیاتی با بیان این که خانم ارجمند در کمیسیون فرهنگی، کمیته درمانی، سازمان زیباسازی و شهرداری منطقه سه عضو بود، از اعضاء خواست تا برای جانشینی خانم نادری در سمت هایی که خانم ارجمند در شورا داشته رای گیری انجام شود که با موافقت آنها نادری جایگزین ارجمند در سمت های مذکور شد.

هم چنین نامه مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در مورد واگذاری قطعه زمینی در بلوار پیامبر اعظم(ص) جهت احداث پد بالگرد از جمله مصوبه های این جلسه بود که مصطفی سعادت طلب رئیس کمیسیون امور زیر بنایی شورای اسلامی شهر قم ضمن قرائت آن خاطرنشان کرد: این لایحه توسط دانشگاه علوم پزشکی به شهرداری ارسال و با نظر مساعد این نهاد مورد موافقت کمیسیون امور زیر بنایی قرار گرفت و مقرر شد زمینی به مساحت 760 متر مربع برای ساخت پایگاه اورژانس با حفظ مالکیت به دانشگاه مذکور واگذار شود. 

امیرعلی احمد عضو شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به نامه خود به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص در دست احداث بودن محل استقرار بالگرد در عوارضی قم - کاشان، احداث یک پد دیگر در بلوار پیامبر اعظم(ص) و نزدیکی مکان ذکر شده را غیر ضروری عنوان کرد.

ذاکریان نیز در ادامه گفت: ساخت پایگاه های اورژانس یکی از ضرورت های شهر به شمار می آید و با توجه به خدمات اولیه و رایگانی که اورژانس به مردم ارائه می کند هیچ تردیدی در اهمیت حمایت از ایجاد این پایگاه ها نیست.

وی اضافه کرد: برغم پاسخ مثبت شورا و شهرداری به درخواست هایی که در این زمینه مطرح شده، هنوز در برخی نقاط شهر پراکنش پایگاه های اورژانس به این گونه است که برای سیدن اورژانس به فرد حادثه دیده، زمان زیادی صرف می شود، از این رو می طلبد که در نقاط مختلف شهر اگر زمین مناسبی در اختیار داریم، از واگذاری آن برای احداث پایگاه امداد هوایی دریغ نکنیم.

وی در عین حال ضمن مخالفت با واگذاری زمین جهت ساخت پد بالگرد افزود: پد بالگرد یعنی آن مکانی که بالگرد برای انتقال بیماران فرود می آید که در هر کجایی از شهر می تواند ساخته شود، از این رو معطل کردن 2 هزار و 200 متر زمین برای این کار هیچ توجیه عقلانی ندارد.

ذاکریان ادامه داد: با توجه به قرار داشتن این مکان در کنار ایستگاه مادر آتش نشانی، همین فضا برای بحث بالگرد نیز در نظر گرفته شود و در اختیار شهرداری و آتش نشانی باشد و کاربردهای دیگر را نیز پوشش دهد، چراکه علاوه بر اورژانس سایر دستگاه از جمله مدیریت بحران، هلال احمر و نیروی انتظامی نیز در مواقع بحرانی نیازمند پد بالگرد می باشند که اگر در اختیار شهرداری باشد می تواند به بقیه ارگان ها نیز خدمات ارائه دهد.

اخذ مجوز تملک املاک وکالتی و قولنامه ای در طرح خیابان کارگر و شهید فهیمی به عنوان یکی از اولویت های بازگشایی معابر از دیگر لوایح این جلسه بود که پیش از مطرح شدن در صحن علنی در کمیسیون امور زیر بنایی به تصویب رسیده بود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان این که تعداد زیادی از زمین ها و منازل موجود در این مسیر قولنامه ای و وکالتی هستند و این موضوع کار تملک آن را با مشکل مواجه کرده، تصویب این لایحه را گامی مثبت در جهت تملک املاک این طرح و به سرانجام رساندن آن پس از چند سال وقفه توصیف کرد.

اخذ مجوز استفاده از اسامی پیشنهادی جهت نامگذاری 2 مورد از شوارع و معابر شهری حدفاصل خیابان حریم ریل راه آهن تا بلوار امام رضا(ع) به نام شهید آیت الله مویدی قمی و شهرک پردیسان بلوار دانشگاه، بلوار شهیدان تقوی بعد از خیابان شهیدان آقامحمدی سمت راست بلوار جدید الاحداث تا بلوار امام علی(ع) به نام بلوار شهید حجت الاسلام قلی پور به عنوان 2 تن از شهیدان حادثه منا از دیگر مصوبه های این جلسه بود، که پس از طرح در هیات رئیسه و کمیسیون خدمات شهری به صحن علنی وارد شده بود.

هم چنین اخذ مجوز 16 فقره اسامی پیشنهادی جهت نامگذاری شوارع و معابر از دیگر لایحه های این جلسه بود که 14 مورد آن از جمله تقاطع انتهای بلوار عمار یاسر با بلوار امام علی(ع) به نام مقداد، تصویب و 2 مورد دیگر به علت پیشنهادهای زیاد مطرح شده جهت بررسی بیشتر از دستور جلسه خارج شد.

اخذ مجوز تفریغ بودجه سال 94 سازمان قطار شهری قم نیز از جمله لوایح ارسالی از کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه گذاری شورا بود که حجت الاسلام والمسلمین سید محمد آتش زر رئیس این کمیسیون با تبیین آن گفت: بودجه این سازمان نزدیک به 20 میلیارد ریال بوده و هشت میلیارد و 800 میلیون ریال آن محقق شده در حالی که هزینه قطعی آن 9 میلیارد و 500 میلیون ریال بوده و حدود هفت میلیارد و 300 میلیون ریال نیز کسری هزینه داشته است.

در ادامه رئیس کمیسیون امور زیر بنایی شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر ارائه گزارش 6 ماهه نخست امسال طرح قطار شهری به این کمیسیون، از مدیرعامل قطار شهری و معاون امور زیر بنایی شهرداری قم خواست تا گزارش مختصری در خصوص حفاری مترو ارائه بدهند.

علیرضا قاری قرآن معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم نیز با بیان این که عملیات حفاری مکانیزه مترو تا حدود 204 متر و تا نزدیک تقاطع شهید دل آذر پیشروی داشته است، کل حفاری مکانیزه را در حدود 167 متر ذکر کرد و افزود: در بحث حفاری سنتی از حدود 30 کیلومتر 700 متر آن انجام شده و پیش بینی می شود که تا سه ماه آینده عملیات حفاری به طور کامل به پایان برسد.

هم چنین مجوز تفریغ بودجه بودجه سال 94 سازمان اتوبوس رانی شهرداری قم نیز در این جلسه مطرح شد و به تصویب رسید که رئیس کمیسون خدمات شهری افزود: این مصوبه طبق روال در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی و در کمیسیون تلفیق مطرح و نظرهای مخالف و موافق مسئولان اتوبوس رانی نیز شنیده شد.

ذاکریان با اشاره به موارد تذکر داده شده، 2 مورد یارانه بلیط دریافتی از دولت و نحوه پرداخت آن به شرکت های تحت پوشش و نحوه نگهداری تعمیرگاه سازمان اتوبوس رانی که به کمیسیون خدمات شهری ارجاع شد را از آن جمله برشمرد و افزود: در نهایت مقرر شد تا پایان امسال بحث واگذاری تعمیرگاه به بخش خصوصی عملیاتی شود و پس از پذیرش توضیح های مسئولان اتوبوس رانی برای تصویب نهایی به صحن علنی ارجاع داده شد.

وی کل بودجه مذکور را 45 میلیارد و 846 میلیون و 799 هزار و 559 ریال و هزینه آن را 63 میلیارد و 772 میلیون و 339 هزار و 753 ریال ذکر کرد.

اما بحث پرداخت پاداش به کارکنان این سازمان خارج از دستورالعمل بودجه منجربه رای گیری برای خروج این لایحه از جلسه برای تعیین تکلیف این موضوع شد.

سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم با اعلام مخالفت با این اقدام ضمن تقاضا از اعضای شورای اسلامی شهر قم برای رای دادن به تصویب تفریغ بودجه اتوبوس رانی گفت: در شرایطی که تمام سازمان های شهرداری بحث پاداش را داشتند، تفریغ بودجه آنها نیز به تصویب رسیده و این که بحث پرداخت حقوق ها در قالب یک رویه مشخصی صورت گیرد، کار خوبی است، اما با توجه به این که بحث تصویب این لایحه سه ماه معطل مانده مشکلاتی را بوجود آورده، که در کمیسیون تلفیق مباحث روشن شود ولی نگذارید بیش از این بلاتکلیف باقی بماند.

حسن بختیاری نایب رئیس شورای اسلامی شهر نیز با بیان این که همه سازمان های شهرداری بر اساس یک بودجه مشخصی کار می کنند، افزود: اگر قرار باشد برای یکی از سازمان ها رویه جدیدی تعریف شود، به هیچ وجه منطقی نیست، هر هزینه ای که خارج از ردیف های بودجه دیده شده جای تذکر دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار