رئیس مرکز آمار ایران:
نرخ بیکاری بدون در نظر گرفتن افرادی که یک ساعت در هفته کار می‌کنند، سال گذشته 11 درصد بوده که بهار امسال به 12.2 درصد افزایش یافته است. مرکز آمار مرکز تخصصی این نظام است که فعالیت‌های آماری را انجام می‌دهد و باید ۱۰۰ درصد اطمینان داشت که به هیچ کسی عدد سفارشی نخواهد داد.
کد خبر: ۳۰۷۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳ 06 October 2016
به گزارش تابناک قم، امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران، صبح امروز در دیدار با آیت‎الله مکارم شیرازی، گفت: سرشماری یکی از ضروری ترین فعالیت‎هایی است که در کشورهای مختلف انجام می‎شود و این امر نیز امسال در کشور برای هشتمین بار اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه هشتمین سرشماری نفوس و مسکن در سال 95 به صورت جدید در حال برگزاری است اظهار داشت: سرشماری و آمارگیری تا پیش از این دوره به شکل سنتی و مراجعه حضوری بوده اما امروز در بستر اینترنت در عرض چند دقیقه در هر ساعت از شبانه‌روز انجام می‌شود.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه در نظام آماری تراز بین‌المللی سرشماری نسبی است افزود: در این تراز نیازی به حضور مأموران آمارگیر نیست و دستگاه های بر‌اساس وظایف سامانه‌های استاندارد و اخذ اطلاعات فردی به مرکز آمار ارسال می‌کنند و شاخص‌ها از آن تفکیک می‌شود.

به گفته وی، اگر مردم بدانند در اصول اساسی آمارگیری مرکز آمار هیچ دخل و تصرفی در اطلاعات مردم ندارد و حتی مراجع قضایی هم نمی‌توانند اطلاعات فردی را در اختیار بگیرند.

پارسا اضافه کرد: کارشناسان شاخص‌های آماری مورد نیاز مردم و محققان را از این سرشماری دریافت می‌کنند به همین علت مرکز آمار اطلاعات فردی را محرمانه دانسته و دخل و تصرفی در آنها ندارد و دستور قضایی هم نمی‌تواند درخواست دریافت این اطلاعات را داشته باشد.

وی اعتماد مردمی را عامل اصلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن دانست و تصریح کرد: سرشماری اینترنتی از سه تا 24 مهرماه در حال انجام است و تا صبح امروز یک میلیون 883 هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر 6 میلیون 647 هزار نفر نفر در این امر مشارکت داشته‌اند.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: ضریب نفوذ اینترنت در قم 10 درصد بیشتر از تهران است و انتظار می رود که در قم، 47 درصد از مردم از طریق اینترنت در این فضا ثبت نام کنند؛ قم با توجه به جایگاه و سازمان آماری مناسبی که در این استان وجود دارد باید در این عرصه پیشگام باشد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه مردم آمار را با انتخابات مقایسه می‌کنند و برای لحظات پایانی برنامه‌ریزی دارند گفت: در جلسه‌ای که با رهبر انقلاب داشتیم ایشان تاکید کردند "باید تمرکز آماری رسمی کشور در یک مکان مشخص باشد و از دست‌کاری آمارهای گردآوری، تحلیل، پردازش و اعلام شده خودداری شود چراکه گناه کبیره به شمار می‌آید."

پارسا با تاکید براینکه در مراکز آمار حداقل 8 مرحله فنی باید انجام تا یک آمار کامل استخراج شود خاطرنشان کرد: برای اعلام نرخ بیکاری در پایان سال 94 حدود 11.11 درصد بود که در بهار این رقم به 12.2 درصد افزایش‌یافته و این نشان‌دهنده  افزایش نرخ بیکاری است.

وی افزود: این مطلب درست است که نرخ بیکاری بیشتر شده است ولی نرخ مشارکت مردم نیز از 38.2به 39.5 افزایش پیدا کرده است یعنی این جمعیت به بازار کار وارد شده اند که بیش از نیمی از آنها وارد کار مثبت شده‎اند.

رئیس مرکز آمار ایران از آمار 4.4 درصدی رشد اقتصادی کشور یاد کرد و ادامه داد: مرکز آمار کشور به عنوان مرجع متخصص، بی‌طرف و امین نظام و مردم ارائه آمارهای جامعه را دنبال می‌کند به همین علت امکان ندارد که مسؤولی از این مرکز آمارهای سفارشی را درخواست کند و مرکز این اجازه را به هیچ جایگاهی نمی‌دهد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار