مدیر پروژه فرودگاه بین المللی قم و منطقه نمونه گردشگری بین المللی طرلاب گفت: حدود یک سال و نیم از تعطیلی احداث فرودگاه قم می گذرد و این طرح همچنان بلاتکلیف است.
کد خبر: ۳۰۳۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰ 28 September 2016
به گزارش تابناک قم، نصیر نصیری جهرودی افزود: در این مدت به تمام دستگاه های ذیربط مراجعه کرده ایم، ولی عملا پاسخ شفاف و راه گشایی نگرفته ایم.

وی با اشاره به اینکه دستگاه ها برای همکاری اعلام آمادگی کرده اند، تصریح کرد: در عمل چیزی از مسئولان ندیده ایم و تقریبا تاکنون تمام جلسات پیرامون مسائل فرودگاه نیز بدون حضور ما بوده که ظاهرا نتیجه خاصی نیز نداشته است.

وی افزود: از دولت به ویژه شخص استاندار محترم تقاضا داریم نسبت به این امر اهتمام ویژه ای داشته باشد تا احداث نخستین فرودگاه بین المللی کشور به صورت 100 درصد خصوصی در استان قم به سر منزل برسد و فواید آن عاید تمامی شهروندان این استان و حتی تمام کشور شود.

نصیری گفت: در چند سالی که از آغاز این طرح گذشته است پیگیر تمامی مجوزها بوده ایم و هر مجوزی که نیاز بوده اخذ شده و یا پیگیری های لازم جهت گرفتن آن انجام شده که به دلیل روال اداری ممکن است طولانی شده باشد. 

وی در مورد سخنان وزیر راه و شهرسازی که مجوز شورای عالی معماری شهرسازی را برای این طرح لازم دانسته، گفت: تمامی پیگیری های لازم از طرف سرمایه گذار و مجری از ابتدای شروع طرح انجام گرفته و مجوز احداث فرودگاه بین المللی قم از سازمان هواپیمایی کشوری که طبق قانون متولی این امر است نیز اخذ شده است.

وی اضافه کرد: دستگاه هایی که ادعای همکاری دارند سر حرف خود باشند تا بتوانیم فاز نخست این طرح را تا پایان سال به بهره برداری برسانیم.

مدیر پروژه فرودگاه بین المللی قم ادامه داد: 2 کیلومتر از باند (Contingency runway) فرودگاه آسفالت شده است و اگر کارها درست انجام بگیرد فاز اول این طرح بزودی برای پرواز آماده می شود.

وی گفت: با گذشت بیش از پنج سال از آغاز ساخت پروژه زیرساخت های فرودگاه از جمله آب، برق و گاز تامین نشده است و با مشکلات متعددی مواجه هستیم.

وی با بیان این که مشکل مرغداری نباید از احداث پروژه ای در این سطح جلوگیری کند، گفت: برای حل معارضان اقدام کردیم، ولی متاسفانه دستگاه هایی که می توانستند در جهت حل مشکل پیش قدم شوند حمایت نکردند.

نصیری در ادامه به مطالبات مردمی در این طرح اشاره و بیان کرد: عده ای در این طرح سرمایه گذاری کردند و بیش از آنکه درخواست برگشت سرمایه را داشته باشند درخواست راه اندازی هر چه سریعتر طرح را دارند که مطالبه به حقی است.

وی گفت: در مدت تعطیلی سرمایه گذاری انجام شده راکد بوده است و عملا همه متحمل زیان شده اند و این مساله برای هر سرمایه گذاری فاجعه است.

وی ادامه داد: اگر مسئولان استان جهت رفع این قبیل مشکلات که در سر راه سرمایه گذاران است اقدامی نکنند، سرمایه گذاران دید مثبتی به استان قم نخواهند داشت و در عمل استان در جذب سرمایه گذار چه خارجی و چه داخلی موفقیتی به دست نمی آورد.

نصیری افزود: در زمان فعالیت طرح حدود یک هزار تن به صورت مستقیم در این طرح شاغل بودند و با توجه به نمودارها و آمار می توان گفت بین 10 الی 15 هزار تن نیز به صورت غیرمستقیم در مباحث مختلف احداث فرودگاه اشتغال زایی انجام گرفته بود و پیش بینی می شد که پس از شروع بهره برداری بین دو تا سه هزار تن دیگر در بخش فرودگاهی به صورت مستقیم مشغول به فعالیت شوند.

وی با بیان این که متاسفانه با توقف کار فرصت های شغلی بسیاری از بین رفت، تصریح کرد: این میزان اشتغال زایی بیان شده به غیر از میزان اشتغال پیش بینی شده در بخش گردشگری این طرح است.

وی اضافه کرد: در این طرح صدها میلیارد هزینه شده است و با تعطیلی به بخش هایی زیادی از زیرساخت ها و اماکن زیان های هنگفتی وارد شده است.

مدیر پروژه فرودگاه بین المللی قم گفت: شرکت ارم کیش که متولی احداث فرودگاه بین المللی و منطقه نمونه گردشگری طرلاب قم است، نخستین سرمایه گذار بخش خصوصی در این زمینه می باشد که طرح های گردشگری مختلفی را در کشور به ثمر رسانده است.

وی افزود: در حالی است که برای طرح هایی به مراتب کوچک تر تسهیلاتی فراهم می شود، این شرکت نه تنها ازهیچ گونه تسهیلات دولتی و یا وام در طرح احداث فرودگاه بین المللی قم استفاده نکرده، بلکه در تامین جزئی ترین زیرساخت ها نیز با مشکل مواجه بوده است.

تفاهم نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم آذرماه 89 بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و عملیات اجرایی این فرودگاه نیز در بهمن ماه همان سال آغاز شد؛ این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع شده، از شهر قم تقریبا 20 کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران 125 کیلومتر فاصله دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار