دیدن نام‌های آشنا شاید در اولین بازدید مایه تعجب بازدیدکنندگان بود. شرکت‌هایی که همیشه در آگهی‌های تبلیغاتی شبکه‌های سراسری نام آنها را شنیده و دیده‌ایم، در همین شهرک‌ها و نواحی صنعتی شهر قم فعالیت می‌کنند.
کد خبر: ۳۰۲۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵ 27 September 2016
به گزارش تابناک قم، نخستین نمایشگاه عرضه محصولات داخلی استان در محل دائمی نمایشگاه‌ها در آخرین روزهای تابستان و هم‌زمان با روزهای آغازین فصل پاییز فرصتی بود که بیش از 30 تولیدکننده استان از این رهگذر در کنار معرفی خود و توانمندی‌هایشان محصولات خود را نیز به فروش برسانند.

دیدن نام‌های آشنا شاید در اولین بازدید مایه تعجب بازدیدکنندگان بود. شرکت‌هایی که همیشه در آگهی‌های تبلیغاتی شبکه‌های سراسری نام آنها را شنیده و دیده‌ایم، در همین شهرک‌ها و نواحی صنعتی شهر قم فعالیت می‌کنند.

اگرچه این نمایشگاه گامی کوچک برای خروج از رکود فعلی بازار و رونق تولید در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود، به گفته «احمد ذاکری»، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان، هدف اولیه برگزاری این نمایشگاه بازاریابی برای کالاهای داخلی به ویژه تولیدات استان، بالا رفتن ظرفیت تولید واحدهای صنعتی و اشتغال‌زایی است.

وی با اشاره به این‌که این نمایشگاه برخلاف دیگر نمایشگاه‌ها علاوه بر عرضه و معرفی کالاها، فروش کالاها را نیز در دستور کار دارد، افزود: خرید از نمایشگاه‌های عرضه محصولات داخلی به سود مردم و باعث حذف هزینه‌های اضافه و کاهش قیمت نهایی محصول است.

ذاکری با اشاره به این‌که در این نمایشگاه اقلام مختلف کالا از کولرگازی، ماشین لباسشویی، کالای خواب، لوازم آرایشی بهداشتی تا شیرآلات چشمی و لوازم‌التحریر عرضه شد، اظهار کرد: تلاش بر این بود که حداکثر مشارکت برای تولیدکنندگان استان فراهم باشد تا در این فرصت بیش از پیش تولیدات خود را معرفی و عرضه کنند.

این نمایشگاه اما در آخرین روز با استقبال چشمگیر مردم روبه‌رو شد. همین موضوع سبب شد یک روز تمدید شود.

گلایه از ضعف اطلاع‌رسانی

«علی‌اکبر احمدزاده» یکی از شهروندانی است که آخرین روز، نمایشگاه را برای بازدید به همراه خانواده انتخاب کرده است. او با انتقاد از این‌که اطلاع‌رسانی درباره این نمایشگاه بسیار ضعیف بوده، گفت: مسیر ما به صورتی تصادفی به نمایشگاه خورد. از روی کنجکاوی و با مشاهده جمعیت وارد نمایشگاه شدیم و در گشت‌وگذاری که داشتیم بعضی غرفه‌های محصولات بسیار مناسب باتخفیف‌های واقعی را دیدیم.

به گفته این بازدیدکننده، این نمایشگاه با توجه به کالاها و فروش با تخفیف‌های بیش از 20 درصد و گاهی 50 درصد فرصت خوبی برای خانواده‌ها بود که مایحتاج خود را تهیه کنند.

وی نبود دستگاه عابربانک و دستگاه خودپرداز در غرفه‌ها را از دیگر نقاط ضعف این نمایشگاه برشمرد و تصریح کرد: در آخرین روز نمایشگاه، دستگاه عابربانک وجود نداشت که خرید بیشتری داشته باشیم. از طرفی نزدیک‌ترین بانک هم فاصله زیادی با نمایشگاه دارد. خوشبختانه این نمایشگاه یک روز تمدید شد وگرنه نمی‌توانستیم از وسایل تولیدکننده‌ها خرید کنیم.

«نجمه حیدری» نیز که در غرفه لوازم‌التحریر مشغول انتخاب اقلام مورد نیاز بود، با اشاره به این‌که قیمت‌های نمایشگاه رضایت‌بخش است، گفت: اگرچه برخی از این اقلام را در خیابان و در بساط دست‌فروش‌ها دیدم، قیمت‌های این نمایشگاه بسیار مناسب بود. علاوه بر این‌که در این نمایشگاه قدرت انتخاب بیشتری در طرح و رنگ‌های لوازم‌التحریر داشتیم.

«احسان غضنفری»، دیگر بازدیدکننده این نمایشگاه، چیدمان و طراحی غرفه‌ها را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: با وجود محصولات کاربردی و خوبی که در نمایشگاه عرضه شد طراحی غرفه‌ها جذاب نبود. برخی غرفه‌ها مناسب بودند اما بیشتر آنها سلیقه غرفه‌آرایی نداشتند.

گلایه غرفه‌داران

در کنار رضایت خانواده‌ها و بازدیدکنندگانی که از دیدن این نمایشگاه بی‌سر و صدا به وجد آمده بودند غرفه‌داران از نوع برگزاری نمایشگاه گلایه‌مند هستند.

مرد جوانی که در غرفه عرضه کاشی‌های دکوراتیو مشغول صحبت با بازدیدکنندگان بود در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری در بیان نقاط قوت و ضعف این نمایشگاه گفت: ما محصولاتمان را برای کارخانه‌های بزرگ تولید می‌کنیم و در اختیار آنها قرار می‌دهیم. این نمایشگاه اگرچه فرصتی برای آشنایی و جذب سرمایه‌گذاران بود، در برهه کنونی با مشکل جدی رکود ساخت‌وساز روبه‌رو هستیم و این مشکل دامن‌گیر همه کشور است.

وی با بیان این‌که بیش از 700 شغل به صنعت ساختمان‌سازی مرتبط است، اظهار کرد: در رکود فعلی ساخت‌وساز، بود و نبود این نمایشگاه برای کار ما چندان فرقی نمی‌کند. بنا به قولی بیش از 2 میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در واحدهای تولیدی کشور دپو شده است.

دست‌فروشان، تضعیف‌کنندگان تولیدات داخلی

«فاضله‌سادات اعلایی» دیگر غرفه‌دار این نمایشگاه، با بیان این‌که در این نمایشگاه سعی کردیم با کیفیت‌ترین تولیدات خود را عرضه کنیم، گفت: لوازم‌التحریر را با تخفیف 20 درصد در اختیار مشتری‌ها قرار دادیم.

وی افزود: امسال متأسفانه با مشکل دست‌فروشان لوازم‌التحریر روبه‌رو شدیم. اگرچه سال‌های گذشته هم این موضوع وجود داشت، امسال این مشکل بسیار جدی بود. این در حالی است که دست‌فروشان بیشتر کالاهای قاچاق و بی‌کیفیت خارجی را می‌فروشند.  

اعلایی با بیان این‌که از صفر تا 100 محصولاتی که در این غرفه عرضه شد تولید داخل استان است، ادامه داد: متأسفانه به دلیل اطلاع‌رسانی و تبلیغات ضعیف، آن‌گونه که باید و شاید این نمایشگاه دیده نشد. اگرچه در روز آخر با استقبال چشمگیر روبه‌رو شدیم، اگر اطلاع‌رسانی‌ها به‌موقع و به‌اندازه صورت می‌گرفت هم به نفع تولیدکنندگان و هم به نفع مردم بود.  

«مهدی احمدی» در غرفه عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به استقبال مناسب بازدیدکنندگان از این غرفه تصریح کرد: این نمایشگاه فرصتی شد تا مردم بدانند این محصولات تولید داخل است.

به گفته احمدی، واحد تولیدی لوازم ‌آرایشی و بهداشتی که او در آن مشغول است و تحت لیسانس شرکت تولیدکننده آلمانی در شهرک صنعتی سلفچگان مستقر است، در حال حاضر این محصولات را در داخل تولید می‌کند و تاکنون توانسته فرصت شغلی برای بیش از 2 هزار نفر را فراهم کند.

این مدیر فروش لوازم آرایشی و بهداشتی تولید داخلی نیز به ضعف اطلاع‌رسانی نمایشگاه اشاره کرد و ادامه داد: در این نمایشگاه تلاش کردیم بازدیدکنندگان حتی اگر خریدی نداشتند، بدانند این محصول در داخل کشور تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: در زمان برگزاری نمایشگاه محصولات پوست و مو تولیدی این واحد تولیدی با تخفیف 10 تا 40 درصد عرضه شد.

برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های تولیدکنندگان و صنعتگران نقطه آغازین تلاش استان بر ترغیب مردم در استفاده از کالای داخلی و بهبود بازار فروش این محصولات است. این نمایشگاه زمینه رقابت سالم برای عرضه کالای با کیفیت‌تر را نیز فراهم می‌کند ، مشروط بر این‌که مسئولان از نقاط ضعف در هر برنامه به عنوان فرصتی برای تقویت برنامه‌های آتی استفاده کنند و این راه آغازشده در استان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی نقطه پایان نباشد.

تلاش مسئولان مربوطه در ترویج استفاده از کالای داخلی، حمایت از مصرف‌کننده و ایجاد بازار فروش برای محصولات داخلی را می‌توان مهم‌ترین اقدام در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی دانست که تداوم و ممارست رمز توفیق در این مسیر است. از همین رو باید امیدوار بود که این نمایشگاه پایانی بر مثنوی حمایت از کالای داخلی نباشد. به گفته شاعر «رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود...»

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار