طرح الزام به کاشت درخت در ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی در پروانه ساختمانی و اخذ عوارض حذف درخت در جلسه شورای اسلامی شهر قم بررسی شد و به تصویب رسید.
کد خبر: ۳۰۲۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴ 26 September 2016
به گزارش تابناک قم، رئیس شورای اسلامی شهر قم شامگاه یکشنبه در صد و نود و نهمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: آن چیزی که امروز باعث اقتدار ملت ایران است و باعث بیداری اسلامی در جهان شد، دفاع مقدس ملت ایران اسلامی بود.

ولی‌الله بیاتی با بیان اینکه جنگ تحمیلی تنها جنگی بود که دو قدرت غرب و شرق از آن حمایت می‌کردند، خاطرنشان کرد: با وجود حمایت‌های مالی و نظامی که از صدام انجام شد با مقاومت همه اقشار مردم ایران این جنگ نابرابر به نفع جمهوری اسلامی ایران به پیروزی رسید و امروز به عنوان خزانه گران‌بهایی است که همه ملت‌های آزاده جهان از آن استفاده می‌کنند.

نائب رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم در ادامه این جلسه در غیاب رئیس این کمیسیون به قرائت لوایح پرداخت و در ابتدای دو لایحه توافقنامه را مطرح کرد که هر دو به تصویب رسید.

وی در ادامه به قرائت لایحه «اخذ مجوز واگذاری 13 قطعه زمین برای ساخت سالن‌های ورزشی توسط اداره کل ورزش و جوانان» پرداخت و گفت: شهرداری در ساخت این 13 قطعه زمین با اداره کل ورزش و جوانان مشارکت کرده است.

ناصر رعیت پور با اشاره به جلساتی که در این خصوص در استان برگزار شده است ابراز داشت: در آخرین جلسه شهرداری موافقت کرده است با کاربری کنونی قیمت‌گذاری شود و سهم شهرداری به صورت مجموعه ورزشی تحویل شود.

وی خاطرنشان کرد: در کمیسیون امور زیربنایی مقرر شد زمین‌های واگذاری به قیمت ورزشی کارشناسی و تهاتر لایحه به شورا ارسال شود.

محسن عابدینی عضو کمیسیون امور زیربنایی در این خصوص گفت: توافق اولیه مبنی بر این بود که هر تعداد زمین تحویل می‌شود اداره کل ورزش و جوانان آن را بسازد و 50 درصد املاک ساخته شده را به شهرداری تحویل بدهند.

رعیت طلب پور هم در پاسخ به عابدینی پور اظهار داشت: هر چند توافق اولیه تحویل 50 درصد املاک ساخته شده به شهرداری بوده است اما هیچ توافق کتبی در شهرداری وجود ندارد.

حجت‌الاسلام سعید روحانی رئیس کمیسیون فرهنگی شورا هم گفت: این موضوع هم از جاهایی است که سر شهرداری را کلاه گذاشتند زیرا باید آنچه توافق اولیه بوده انجام می‌شده ولی به هر دلیل به انجام نرسیده است.

در نهایت نظر کمیسیون امور زیربنایی به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید.

در ادامه رعیت پور درخواست یک شهروند مبنی بر حل مشکل یک پلاک ثبتی واقع در شهرک قدس را مطرح کرد و گفت: با توجه به اینکه این ملک امکان تبدیل به تجاری را ندارد و در یکی از بهترین محلات مسکونی شهرک قدس است مقرر شد 50 درصد تخفیف به ارزش افزوده آن داده شود که به تصویب رسید.

رعیت پور در ادامه به قرائت طرح شورا مبنی بر «الزام به کاشت درخت در ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی در پروانه ساختمانی و اخذ عوارض حذف درخت در صورت عدم اجرای مفاد پروانه» پرداخت.

وی ایجاد زمینه مناسب برای رسیدن به معماری اسلامی ایرانی، افزایش سرانه فضای سبز خانگی، مقابله با ریز گردها، جلوگیری از تابش مستقیم خورشید، ارتقا کیفیت محیطی واحدهای مسکونی و کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های اجتماعی را از جمله اهداف این طرح برشمرد.

نائب رئیس کمیسیون امور زیربنایی اظهار داشت: این طرح در کمیسیون مطرح و ضمن موافقت با آن مقرر شد شهرداری نسبت به کارشناسی طرح، به منظور گسترش و نگهداری از فضای سبز و کاشت درخت لایحه‌ای به شورا ارسال کند.

محمدرضا ملکی عضو کمیسیون حقوقی شورا ضمن انتقاد از این طرح گفت: نباید برای مردم دست‌انداز درست کنیم زیرا در حال حاضر وضعیت ساخت‌وساز تعطیل است.

وی تأکید کرد: اگر دستاورد شورای چهارم را تحلیل کنیم می‌بینیم که در این مدت چقدر عوارض گران شده و مسکن کاهش قیمت داشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم هم گفت: قرار شد این طرح در سیر صدور پروانه و پایان کار هیچ مانعی ایجاد نکند.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در این خصوص ابراز داشت: موانعی که امروز در بحث تولید مسکن و مشکلات این‌چنینی وجود دارد مربوط به این‌گونه طرح‌ها نیست.

وی با بیان اینکه در طول سه چهار دهه اخیر بسیاری از باغات شهر قم نابود شده است، تصریح کرد: بیش از 15 هزار هکتار باغ در شهر قم نابود شده است که قابل‌برگشت هم نیست.

حسن بختیاری با تأکید بر توجه ویژه به این موضوع گفت: یکی از جاهایی که از گذشته بوده است و فضای مثبتی بر روی ساکنین و محیط داشته، درختانی بوده که در بحث فضای مشجر در حیاط منازل وجود داشته است.

وی با بیان اینکه متأسفانه سودجویی و منفعت‌طلبی منجر به تخلیه زیر حیاط‌ها شده است، یادآور شد: این موضوع آینده مثبتی را شهر رقم نخواهد زد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: متأسفانه در برخی از مناطق شهر قم از زمین‌های 300 متری یک فضای 40 متری باقی‌مانده که امکان ایجاد فضای سبز در آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه باید با نگاه توسعه پایدار به این مسئله بپردازیم خاطرنشان کرد: نباید به دلیل اینکه منفعتی از مالک کم می‌شود ما را از نگاه راهبردی و بلندمدت باز نگه دارد.

بختیاری تأکید کرد: اینکه حداقل در هر خانه دو اصله درخت وجود داشته باشد که ساکنین مفهوم سبزی را درک کنند قدم کوچکی است که می‌توانیم در این زمینه برداریم.

وحید شایسته نیک هم ضمن موافقت با کلیت این طرح ابراز داشت: البته روشی که در این طرح پیشنهاد شده قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه ما مردم را مجبور به خالی کردن زیر حیاط کردیم، خاطرنشان کرد: با توجه به تصمیمات شورا اگر تراکم بالا باشد مالک مجبور به خالی کردن زیر حیاط برای ایجاد پارکینگ است.

عضو شورای اسلامی شهر قم خواستار فرهنگ‌سازی در این زمینه شد و گفت: اگر مردم با کار فرهنگی ترغیب به این کار شوند با شهرداری همراه خواهند شد.

حجت‌الاسلام سید محمد آتش زر هم خالی کردن زیر حیاط را متوجه شهرداری دانست و اظهار داشت: شهرداری می‌تواند با نظارت در زمان فونداسیون‌ریزی این موضوع را کنترل کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: به جای جریمه می‌توان از تشویق استفاده کرد تا مردم نسبت به کاشت درخت در حیاط منازل خود ترغیب شوند.

نعمت‌الله عواطف رستمی، شورای شهر و شهرداری را پاسخگوی از بین رفتن باغات شهر دانست و گفت: در دوره چهارم شورا بعضاً شده است جایی را که برای فضای سبز دیده شده بود به ساخت‌وساز اختصاص دادیم.

وی تأکید کرد: باید بحث تشویق را برای توسعه فضای سبز به کار ببریم زیرا احساس می‌شود مردم در مقابل شهرداری حالت دفاعی دارند.

محمدرضا ملکی هم با بیان اینکه باغات به حاشیه شهر رفته‌اند، گفت: باید با واقعیات موجود زندگی کرد زیرا نمی‌شود همه شهر باغ باشد و در آن زندگی کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری قم هم با بیان اینکه در بسیاری از ساخت‌وسازها فرصت‌ها را از دست می‌دهیم، ابراز داشت: زیرا به موقع توقعاتمان را از مالک بیان نکردیم؛ اگر به مردم کار درست را بگوییم انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه باید در فرایند ساخت‌وساز مستندسازی کنیم، اظهار داشت: اگر از فرصت‌هایی که وجود دارد به بهترین نحو استفاده کنیم می‌توانیم این پیشنهاد را عملی کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: این طرح که در کمیسیون امور زیربنایی مطرح شد و قرار شد از اهرم‌های تشویقی استفاده شود و ما برنامه‌ریزی کنیم تا مردم درخت بکارند، نگهداری کنند و ما امتیازاتی به آن‌ها بدهیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری هم در سخنانی اظهار داشت: در چند سال گذشته درصد و آمار باغاتی که در شهر قم خشکیده با توسعه فضای سبز هیچ برابری ندارد بلکه چندین برابر است.

وی تأکید کرد: قم در نقشه‌های ماهواره‌ای سبز بوده است اما در حال حاضر تمام فضای سبز در حال خشک شدن است.

پیام جوادیان با اشاره به اینکه طبق دستور شهردار قرار بود ما از باغ یک مجموعه‌ای نگهداری کنیم گفت: وقتی کارشناسان ما مراجعه کردند، مسئولان آن مجموعه هیچ استقبالی نکردند و این باغات به سمت و سویی می‌رود که به صورت عمدی نابود شود.

وی با اشاره به شکایات شهرداری از این موارد به مراجع قضایی تأکید کرد: طبق ماده 12 لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز اگر شخصی باغی را برای اینکه تفکیک کند از بین ببرد شهرداری می‌تواند آن باغ را تصرف کند و به خدمات عمومی برساند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه ما امسال 56 هزار اصله درخت تحویل مردم دادیم و اکثریت آن‌ها کاشته شد، خاطرنشان کرد: نگرانی آب برای فضای سبز وجود ندارد بلکه باید مدیریت آب را اعمال کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به اقلیم گرم و خشک قم باید فضای سبز دو برابر شود، اظهار داشت: طبق قانون 20 درصد حجم پلاک باید به فضای سبز ریشه‌دار اختصاص پیدا کند که عمدتاً این موضوع رعایت نمی‌شود.

در نهایت طرح شورای اسلامی شهر قم در صحن علنی به تصویب رسید.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار