رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: تحول حوزه وابسته به حوزویان است چرا که قرار نیست، خداوند فرشتگان خود را برای هدایت حوزه به زمین بفرستد، بلکه فراهم‌سازی بسترهای مورد نیاز باید توسط جامعه حوزوی انجام شود.
کد خبر: ۳۰۱۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۳ 25 September 2016
به گزارش تابناک قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) که در تالار همایش این موسسه حوزوی برگزار شد، با بیان اینکه نسل جدید طلاب حوزه دارای بصیرت و آگاهی مطلوبی هستند، اظهار کرد: سخنان رهبر انقلاب اسلامی راهنمای مطلوبی برای زندگی علمی، سیاسی، اجتماعی و تحقیقاتی طلاب است.

وی با اشاره به اینکه طلاب باید بر اساس تعهد دینی خود نیازهای جامعه اسلامی را پاسخگو باشند، اضافه کرد: فراگیری عرصه‌های مختلف علوم اسلامی توسط یک فرد امکان‌پذیر نیست به همین علت باید هر فردی در حوزه مشخصی به تقویت تخصص‌های خود اقدام کند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: طلاب باید با شناسایی رسالت‌های خود، اولویت‌ها را مورد بررسی قرار داده و برای تحقق اهداف مورد نظر نظام اسلامی در حوزه‌های مختلف گام بردارند.

وی تامین سعادت دنیا و آخرت را نیازمند پیشبرد نظام اسلامی دانست و تصریح کرد: طلاب باید با داشتن این باور در عرصه‌های مختلف علوم دینی به پژوهش و فراگیری علوم اقدام کنند تا بتوانند به شیوه مطلوب سوالات مورد نیاز جامعه را پاسخگو باشند.

مصباح یزدی با تاکید بر اینکه پرداختن به فعالیت‌های پژوهشی در عرصه‌های مختلف علوم دینی از اولویت‌های نظام اسلامی است، عنوان کرد: هرچند طلاب با حجم بسیاری از علوم دینی مواجه هستند اما باید رعایت اولویت‌ها را مورد توجه قرار دهند.

وی یادآور شد: با وجود اینکه دنیا در مقابل آخرت قابل توجه نیست اما گاهی انسان به واسطه انجام ندادن برخی از امور و رعایت نکردن اولویت در دنیا و آخرت دچار خسارت می‌شود؛ بدون ایمان انسان نمی‌تواند به سعادت دنیا و آخرت تامین برسد.

مصباح یزدی با بیان اینکه نزدیکی به خداوند متعال اولویت‌دارترین موضوع برای انسان است، مطرح کرد: ارزش‌های برخواسته از عقاید اخلاق را رقم می‌زند و اخلاق شیوه رفتار انسان را تعیین کرده و رفتار تشکیل دهنده هویت افراد است.

این استاد برجسته حوزه از لزوم برخورد با شبهه‌افکنی‌های دشمن یاد و اضافه کرد: پاسخگویی به سؤالات ادیان مختلف در گذشته مطرح نبوده اما اکنون با پیشرفت ابزارهای ارتباطی، شبهه‌افکنی‌ها و دشمنی‌های استکبار این نیاز به خوبی قابل احساس است.

وی نشر حقایق اسلام و دفاع از آموزه‌های اسلامی را از واجبات دینی دانست و تصریح کرد: اکنون پاسخ به شبهات بزرگترین واجبی است که برای یک انسان متعهد به الزام تبدیل شده است.

مصباح یزدی با تاکید بر اینکه بر اساس تجربه‌های عینی اهمیت پاسخگویی به شبهات دینی چندین برابر بیشتر از گذشته احساس می‌شود، گفت: اکنون کودکان و نوجوانان در نقاط مختلف نظام اسلامی با شبهات مختلف دینی مواجه می‌شوند که این شبهات می‌تواند افکار آنها را مورد تاثیر قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه برای پاسخگویی به شبهات کاستی‌های بسیاری وجود دارد، عنوان کرد: اگر طلاب با این نگاه به فراگیری آموزه‌های دینی اقدام کنند بخش قابل توجهی از مشکلاتی به سادگی رفع می‌شود؛ رفع مشکل نبود شناخت و اولویت‌سنجی نیازمند تحول حوزه است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) فراهم‌سازی گسترش فعالیت‌های حوزه‌های علمیه را از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و اضافه کرد: استفاده نکردن از این شرایط کفران نعمت است زیرا این شرایط به آسانی به دست نیامده است و اگر فداکاری هزاران نفر از رزمندگان دفاع مقدس و حرکت امام خمینی(ره) نبود، اکنون طلاب و حوزه‌های علمیه این جایگاه را نداشتند.

وی با بیان اینکه جامعه اسلامی درحال سپری کردن یک آزمون الهی است، عنوان کرد: تحول حوزه وابسته به حوزویان است چراکه قرار نیست، خداوند فرشتگان خود را برای هدایت حوزه به زمین بفرستد، بلکه فراهم‌سازی بسترهای مورد نیاز باید توسط جامعه حوزوی انجام شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار