روزنامه 19 دی قم در شماره شنبه 3 مهر مطلبی با عنوان حمایت ازپیمانکاری کم توان یا تبانی برای آزار مردم به قلم زینب آخوندی منتشر کرد.
کد خبر: ۳۰۱۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵ 24 September 2016
به گزارش تابناک قم، در این مطلب می خوانیم: نام «تقاطع غیر همسطح شهدای 15 خرداد» را در گوگل سرچ کنید. قطاری از وعده ها برای سرانجام پروژه در مقابل شما صف می کشد که تا امروز هیچ یک عملی نشده. پروژه ای که تقاطع میان خیابان 15 خرداد و بلوار عمار یاسر را به نقطه کلافه شدن مردم در ترافیک شهری تبدیل کرده و قرار بود اردیبهشت سال گذشته به بهره برداری برسد اما اکنون شرایطی دارد که هیچ یک از مسئولان شهر و استان نمی توانند تاریخ دقیقی برای اتمام آن اعلام کنند. 

روشن شدن روزشمار پروژه که البته جزئی از تعهدات پیمانکار در جلسه با نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بود، پس از تأ خیری چند روزه اتفاق افتاد و نمایشگر روزشمار این روزها عدد 80 را برای اتمام این پروژه نشان می دهد. این درحالی است که مشاهدات میدانی و گفت و گو با کارشناسان نشان می دهد پروژه کندتر از این حرف هاست که تا 80 روز دیگر به نتیجه خاصی برسد مگر اینکه پیمانکار در این روزهای باقیمانده معجزه ای به کار بگیرد و با روندی متفاوت از آنچه تاکنون اتفاق افتاده کار را پیش ببرد. 

اگر نگاهی به پیشینه احداث این تقاطع و حرف و حدیث ها در مورد آن بیندازیم، از معارضات تأسیساتی و ملکی نفس گیر تا مشکلات قراردادی، موانع بسیاری در مسیر آن وجود داشت تا جایی که بسیاری این پروژه را سخت ترین تقاطع غیر همسطح در سطح شهر قم می دانند. 

نگاهی به تاریخچه پروژه نشان می دهد، از سال گذشته که شهرداری متمرکز بر این پروژه شد و مدتی هم سازمان عمران و بهسازی به کمک پیمانکار آمد، آهنگ کار سریع تر شد. با این حال پیمانکار پروژه پس از مدتی تلاش کرد شهرداری را از جریان کار کنار گذاشته و کار را خودش پیش ببرد. در جلسه ای که در دفتر نماینده مردم قم در مجلس، برگزار شد، تعهداتی از پیمانکار گرفته شد که نصب روزشمار یکی از آنها بود. 

حالا این روزشمار نصب شده و به نوعی آبروی مدیران شهر و استان محسوب می شود. سید مرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم همان ماه های ابتدایی که به قم آمد، پیمانکار این پروژه را دارای توانایی های لازم برای اتمام به موقع این طرح ندانست و موضوع خلع ید بنیاد تعاون ارتش از این پروژه را مطرح کرد. موضوعی که مورد حمایت شورای شهر و مسئولان استان قرار نگرفت و حالا این روزشمار هر روز که می گذرد، یک قدم به نارضایتی مردم از مجموع افرادی که در این روند دخیل بودند، نزدیک تر می شود. 

انتخاب نادرست پیمانکار، تدوین قراردادی که دست شهرداری را برای ورود به پروژه می بندد، عدم نظارت درست در مراحل اولیه اجرای طرح و عدم حمایت از خلع ید پیمانکار برای آزاد کردن جان مردم از دردسرهای این پروژه، گناهانی است که دامن استاندار، معاون عمرانی اش، شورای شهر، مدیران شهرداری و دیگران را گرفته و اگر این سررسید 80 روزه هم به پایان برسد، وعده هایی که به بار ننشسته اند، تهدید بزرگی برای سرمایه های اجتماعی شهر به شمار می روند. 

نگرانی ها از بی معنا بودن روزشمار 80 روزه آن هم پس از دو سال نیم از آغاز طرح، در شرایطی از زبان کارشناسان مطرح می شود که در کشور خودمان زمان سه ماه برای تکمیل یک تقاطع غیر همسطح کافی است و این سؤال در ذهن باقی مانده که پیمانکاری که زمانی می خواست هزار میلیارد تومان پروژه در شهر قم اجرا کند، چطور کار را به اینجا رسانده است. 

هر چند بنا بر توافقاتی که در جلسه مدیران شهر و استان با پیمانکار صورت گرفته، مسئولیت تخلف از برنامه زمان بندی و روزشمار به عهده پیمانکار است، اما مدیران باید عدم تحقق اعداد روزشمار این پروژه را تهدیدی برای اعتماد مردم نسبت به خودشان بدانند و قوی تر از گذشته وارد میدان شوند تا به هر روشی که ممکن است، نگذارند این پروژه بیش از این موجب آزار مردم شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار