دوهفته نامه صفاییه (چاپ قم) درشماره هشتم خود مطلبی با عنوان «نظام مدیریتی در قم؛ ضابطه مند یا رابطه مند؟» به قلم عبدالله باقری مدیرمسئول این نشریه منتشر کرده است.
کد خبر: ۳۰۰۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶ 24 September 2016
به گزارش تابناک قم، در این مطلب می خوانیم: عدالت و تشخص! هر مدیری در روابط سازمانی خود و انجام وظایف قانونی محوله اش بیش از هر چیزی شبیه جلوه دادن خود را به این دو واژه دنبال می کند و سعی در انجام وظایف و روابطش با جامعه را در راستای ساخت تصویری روشن از خود در اذهان عمومی و حتما خدای خود دارد.

بدون شک آنچه این دو را در افکار عمومی تثبیت می کند چگونگی اعمال و اقدامات او در گذر زمان است تا سخنان و شعارها و ژست های مدیریتی به خود گرفتن و نقشی مثبت از خود نشان دادن!

قم در حال گذار از وضعیتی عمرانی و اجتماعی نا به سامان خود است و در این چند سال چهره شهر به خوبی گواه این مدعاست.

در این میان انتصابات و انفعالات در چهره های مدیران ارشد استانی تا مدیریت شهری، خود گویای چرایی وضعیت موجود شهر است. 

پروژه های ناتمام، بدهی های فراوان، انتصابات سلیقه ای و گاه بدون طی کردن روند قانونی، اقدامات کمیسیون ماده 5، اوضاع و احوال شهرداری و شورای شهر و عدم پذیرفتن مسئولیت اقداماتی که در دوره آنها باعث بدهکاری دستگاه ها و افرادی خاص به شهر و در واقع روح شهر (همان مردم قم) شده است. نبود خبرنگاران تفهمی که بیشتر منتشرکننده آمارهای یکطرفه مدیران در نشست های خبری یکسویه تبلیغی هستند و اگر نقدی هم باشد چه بسا متاثر از رقابت ها و تعلقات سیاسی و حزبی است. اینها و بیشتر از اینها نشان دهنده اداره شهر متاثر از تصمیمات سلیقه ای و رابطه ایست. چرا که در صورت ضابطه مند بودن این روال که البته گاها شکل ضابطه را دارند و ماهیتا ندارند، افراد باید پاسخگوی سوالات رسانه ها و مطالبات مردم باشند.

آنچه درباره قطار شهری قم اتفاق افتاد و آنچه درباره عدم حاکمیت ضابطه مند شهرداری بر انجام ماموریت های قانونی خود برای ارایه مجوزهای ساخت و ساز افراد خاص در قم می گذرد و اخباری ناخوشایندی که از بعضی اقدامات سلیقه ای و رابطه ای خبر می دهد، نشان دهنده وضعیت نامناسب در مدیریت شهر قم می باشد.

زمان به سرعت می گذرد و عمر مدیریت ها هم تمام می شود و خدمتگزاران واقعی و دلسوز توسعه و رفاه مردم قم در گذر زمان خود را نشان خواهد داد.

از وضعیت عمران و آبادانی شهر که بگذریم ، وجود آسیب های اجتماعی و طلاق و بزهکاری بنا به بارها اعلام مقامات ارشد مسول در قم، در حالیست که 1300 میلیارد تومان بودجه فرهنگی فقط در قم اختصاص پیدا کرده است. بودجه ای به اندازه کل بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور. این بودجه با کدام تعریف و پیوست فرهنگی به مسایل مبتلا به و یا آموزش های لازمه و یادگیری بیشتر برای بهبود و ارتقای محلات و حاشیه های آسیب پذیر شهر کمک کرده است؟

سوال این است: محصول و خروجی این همه اعتبار در حوزه فرهنگی و کاهش آسیب های اجتماعی در شهر قم چه بوده است؟ 

و این بودجه ها در کجا هزینه و چه کمکی به روند رو به رشد اخلاق و فرهنگ ترافیک، فرهنگ موتورسواری، فرهنگ رانندگی، فرهنگ آداب اجتماعی و اخلاقیات و ... . فرهنگ رعایت هنجارها و کاهش آسیب ها داشته است؟

آیا مدیران مسئول مربوط توانایی و دانش کافی برای ارایه راه حل مرتبط ندارند؟ یا هیچ کس در سرجای خود نیست؟ یا اینجا قم است؟

سوالات بیشمار و اقدامات ابهام برانگیز بسیاری در شهر وجود دارد که به زودی در این باره به مردم اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت و آن گاه چهره واقعی دو مفهوم عدالت ورزی و تشخص واقعی آن مدیران وضوح بیشتری را در نزد شهر خواهد داشت و مردم شهر، دلسوزان خدمت را از کسانی که بیشتر منافع شخصی خود را دنبال می کنند، تشخیص خواهند داد.

صفاییه در راستای گسترش اطلاع رسانی و نقد و روشنگری به عنوان یک رسالت قانونی و مطبوعاتی در شماره های بعدی خود، موارد مهم تری را به اطلاع مردم و مدیران نظارتی خواهد رساند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار