سيد رضا عليزاده طباطبايي
کد خبر: ۲۹۵۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷ 13 September 2016
خانواده از اساسي ترين واحد هر جامعه است. در دين مبين اسلام، خانواده نهادي مقدس و مايه خير و آرامش انسان و يكي از نعمت هاي بزرگ الهي است.  اين سنگ بناي اجتماع بشري، از چنان اهميتي برخوردار است كه همواره نه تنها اعضاي خانواده، بلكه كل جامعه متأثر از تأثيرات و تحولات آن مي باشد. 

در جهان امروز، رسانه هاي ارتباط جمعي نقش مهمي را در انتقال اطلاعات، آگاهي بخشي و استحكام پايه هاي اعتقادي و ارزشي جامعه بر عهده دارند. رسانه ها هر چقدر كه در تحكيم خانواده به عنوان اصيل ترين پايه زندگي اجتماعي و جلوگيري از فروپاشي آن مؤثر باشند به همان ميزان در تضعيف آن نقش دارند و استفاده نادرست از آن ها، تهديد جدي براي انسجام خانواده خواهد بود.  

اثرگذاري رسانه بر نهاد خانواده از جهات مختلف حائز اهميت بوده و حضرت امام خميني(ره) در اين مورد مي فرمايند: «رسانه خوب ومفید می تواند حکم یک دانشگاه را برای اعضای خانواده داشته باشد.» امروزه بخش عمده اطلاعات و معلومات خانواده ها، مرهون برنامه های رادیویی و تلویزیونی و رسانه های مجازي و يا مكتوب مي باشد و این امر در مورد بانوان و قشر کودک و نوجوان به وضوح قابل مشاهده است زیرا آنان بیش از هر قشر ديگري وقت بيشتري را صرف تماشاي تلویزیون يا استفاده از رسانه ها می کنند. 

از اين رو بايد پذيرفت كه رسانه و در رأس آن صدا و سيما، يكي از اساسي ترين عوامل و از كارآمدترين و مؤثرترين ابزارهاي تقويت خانواده محسوب شده و برنامه ريزي صحيح براي استفاده مناسب از اين ابزار مي تواند به تأمين سلامت روحي و رواني اعضاي خانواده و رشد و تعالي بنيان هاي اين واحد مهم اجتماع كمك نمايد.

برنامه های مختلف راديو و تلویزیون، مطالب روزنامه ها و مجلات و محتواهاي بارگذاري شده در سايت ها و شبكه هاي اجتماعي مي توانند بسيار براي خانواده ها جذاب، مفيد و آموزنده باشند و اين مهم زماني محقق خواهد شد كه ما از قبل نقشه راه دقيق و طرح و برنامه مدوني را براي جهت دهي به رسانه ها و استفاده صحيح از كاركردهاي آن ها در جهت تأمين منافع جامعه و رفع نيازهاي خانواده داشته باشيم.  

بنابراين براي داشتن جامعه اي سالم، پويا و بانشاط، راهي جز تحكيم خانواده نيست و همه اركان و اجزاي جامعه به ويژه رسانه ها در قبال اين مهم مسؤل هستند. در اين مسير رسانه مطلوب و ايده آل رسانه اي است كه  با الگو سازي مثبت، پرداختن به سبك درست زندگي و بيان تكاليف و مسؤليت هاي متوجه زوجين، به دنبال ايجاد مصونيت و حفظ و تقويت قداست خانواده و كاستن از آسيب هاي آن باشد.  

بنابراين رسانه ها و صدا و سيما به عنوان يك دانشگاه عمومي و معمار فرهنگي جامعه  بايد در خدمت خانواده و تعالي آن باشند و با توليد برنامه ها و محتواهاي مناسب زمينه را براي  ترويج و تعميق باورها و ارزش هاي ديني در خانواده ها و قوام بخشي به بنيان نهاد مقدس خانواده فراهم نمايند. سیاست های کلی خانواده ابلاغی از سوي مقام معظم رهبری، سند بلند مدت و نقشه راهی است که مي تواند ضامن تحكيم زندگي و سعادت نهاد خانواده باشد. 

بكارگيري يكپارچه ظرفيت‌هاي آموزشي، تربيتي و رسانه‌اي كشور در جهت تحكيم بنيان خانواده و روابط خانوادگي، از محورهاي مهمي است كه در بند 5 اين سياست ها به آن اشاره شده و اين مسأله بيانگر اهميت تمركز بر موضوع فرهنگ سازي از طريق استفاده هوشمندانه از فرصت و ظرفيت ارزشمند رسانه ها و نهادهاي فرهنگي و تبليغي بوده و مي طلبد كه همه دستگاه ها و نهادها در كنار رسانه ها دلسوزانه و متعهدانه وارد اين عرصه شده و براي اجرايي شدن آن تلاش و برنامه ريزي داشته باشند.

سيد رضا عليزاده طباطبايي
مديركل روابط عمومي استانداري قم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار