یکی از مراجع تقلید گفت: رئیس جمهور نباید از این انتقاداتی که می‌شود بهراسد و ناراحت شود؛ متاسفانه فضای ناراحتی و تهمت زیاد شده است که برخلاف اسلام است.
کد خبر: ۲۸۶۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸ 28 August 2016
به گزارش تابناک قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار با مهندس نعمت زاده، وزیر صنعت و معدن و تجارت گفت: کارها و اقدامات مناسبی در دولت انجام شده است که باید از آنها تقدیر کرد؛ مشکلاتی وجود دارد، ولی ما معتقد به منفی بافی‌هایی که برخی در این حوزه انجام می دهند نیستیم.

این مرجع تقلید بیان کرد: بر این باور هستیم که اگر مشکلی در کشور وجود دارد، باید بیان شود؛ ولی با فکر و تدبیر باید آنها را حل کرد؛ بیان مشکل تنها راه نیست. یکی از مشکلات بزرگی که در کشور خودنمایی می‌کند، مساله بانک‌ها است که برخی از بانک‌ها بر اساس قرائنی که رسیده به مصوبات بانک مرکزی توجهی ندارند.

وی اضافه کرد: شنیده می‌شود که متاسفانه برخی موسسات اقتصادی به این مصوبات اعتنایی ندارند و بانک‌ها بیان می‌کنند که این موسسات مشتری‌های آنها را به سمت خود جلب می‌کنند؛ اقتصاد به بانک وابسته است و اگر این مشکلات حل نشود، کشور با مخاطرات متعددی روبه‌رو خواهد بود؛ به همین دلیل بانک‌ها باید از مصوبات بانک مرکزی تبعیت کنند؛ در کشورهایی که از نظر اقتصادی قوی هستند چنین مساله‌ای دیده نمی شود که بانک‌ها به این قوانین ملی بی‌اعتنا باشند.

آیت‌الله مکارم شیرازی قاچاق را بلای جان اقتصاد کشور دانست و افزود: وقتی جراید ما و دادستان کل کشور بیان می‌کند که هر 3850 هزار کانتینر بدون بازرسی وارد کشور می‌شود، مشخص است که باید چنین وضعی پیش می‌آید؛ در این خصوص باید افشاگری‌هایی انجام شود که افکار عمومی پشتیبان حل این مشکل شود.

وی با ذکر اینکه کیفیت پایین برخی اجناس موجب بروز مشکلات عدیده برای بخش صنعت شده است اظهار کرد: متاسفانه هنوز وجدان کاری در برخی صنایع ایجاد نشده است که کیفیت ایجاد کنند؛ اگر این کیفیت ایجاد نشود نمی‌توانیم رقابت کنیم؛ اگر کیفیت خوبی عرضه نشود قطعا صنایع ما لطمه خواهند دید.

این مرجع تقلید بیان کرد: وقتی به پزشکان اعتراض می‌کنیم که چرا داروهای ایرانی را به جای خارجی تجویز نمی‌کنید، آنها به مساله کیفیت اشاره می‌کنند؛ این توسعه کیفیت نیازمند فعالیت‌های هنری و فرهنگی و فیلم نامه و فیلم و آموزش عمومی، درسی و علمی در سطوح مختلف است.

وی یکی از مهمترین مشکلات کشور را مساله یارانه‌ها دانست و گفت: مسئولان کشور بیان می‌کنند که هر ماه بیشترین وقت و انرژی و سرمایه کشور را صرف تامین یارانه‌ها می‌کنند و بیان می‌کنند که اگر نیمی از یارانه‌ها به صنعت اختصاص یابد مشکلات این بخش رفع می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: در این عرصه باید شجاعت به خرج داد و حل این مساله را بر ملاحظات سیاسی مقدم دانست؛ آنگونه که کارشناسان بیان می‌کنند حتی نیمی از این پول یارانه‌ها نیز صنعت ما را نجات می‌دهد.

وی با بیان اینکه آمار بالای بیکاری نگران کننده است، اظهار کرد: زمانی به اقتصاد سالم می‌رسیم که جوانان ما زمانی که وارد دانشگاه می‌شود ملاحظات شغلی وی انجام شود و پس از فراغت از تحصیل در کار خود مشغول شود؛ اگر این روال باقی بماند و دانشجویان پس از فراغت از تحصیل تازه به دنبال کار بگردند، اختلالات زیادی در این زمینه ایجاد می‌شود.

این مرجع تقلید با اشاره به شرایطی که علیه رئیس جمهور ایجاد شده است گفت: رئیس جمهور نباید از این انتقاداتی که می‌شود بهراسد و ناراحت شود؛ متاسفانه فضای ناراحتی و تهمت زیاد شده است که برخلاف اسلام است؛ متاسفانه در بخش بعثه دروغی منتشر شد که ما از عراق حاجی فرستاده‌ایم؛ یا اینکه دامادی به نام فلان شخص است در حالی که اصلا چنین چیزی وجود ندارد؛ البته این دروغ‌ها و تهمت‌ها با تکذیب‌ها فاش می‌شود، ولی اثر بد آن این است که مردم دیگر به خبرها اعتماد نمی‌کنند.

وی بر لزوم ایجاد ارتباط قوی بین مسایل فرهنگی و اقتصادی تاکید کرد و افزود: اگر مسایل فرهنگی کشور حل نشود، مسایل اقتصادی کشور حل نخواهد شد؛ باید به این مسایل نیز اهمیت داد تا مشکلات کشور حل شود. فضای دروغ و تهمت‌ها را کنار زد؛ نباید این همه فضای ناامیدی در کشور بروز کند؛ زیرا روزگاری هیچ سخنی از ایران نبود؛ وقتی 1+5 یک طرف میز و ما یک طرف میز می‌نشینیم نشان دهنده قدرت و عظمت ماست؛ امروزه ایران در منطقه حرف اول را می‌زند و یکی از قدرت‌های تاثیرگذار جهانی است؛ به همین خاطر باید گفت که درست است که مشکلاتی داریم ولی هزینه‌هایی برای این پیشرفت‌ها می‌پردازیم که درحال پرداخت آن هستیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار