«کرمجگان» از جمله مناطق گردشگری استان قم است که در فصل گرما شاهد آتش‌سوزی‌های فراوان است و این امر لزوم احداث ایستگاه آتش‌نشانی مجهز در منطقه را یادآوری می کند.
کد خبر: ۲۸۶۰۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶ 28 August 2016
به گزارش تابناک قم، «کرمجگان» روستایی از توابع بخش کهک در استان قم است که در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی این استان قرار دارد، این روستا با طبیعت بکر و دست نخورده در ارتفاعات قرار دارد که چند قله دو تا سه هزار متری این روستا را احاطه کرده است که ارتفاع زیاد از سطح دریا و احاطه شدن توسط کوه‌ها و آب‌های زیر زمینی فراوان باعث سرسبزی و خوش آب و هوایی این منطقه شده است.

همین امر باعث شده تا این روستا به منطقه گردشگری تبدیل شود که در طول سال بخصوص در فصل بهار و تابستان منطقه ییلاقی برای گردشگران و مسافران قمی و غیر قمی باشد.

گرچه این رفت و آمدها می‌تواند برای روستا ارمغان گردشگری خوبی داشته باشد اما به نظر می‌رسد مسافران این روستا دردسرهای زیادی با خود به همراه می‌برند که یکی از آن‌ها ایجاد آتش و توجه نکردن به خاموش کردن آن است.

مطلبی که تابستان امسال دردسرهای زیادی برای کرمجگان به وجود آورد و آتش بی‌توجهی آن‌چنان به جان این روستا افتاد که در یک مورد آن ۲۰ هکتار از مرتع‌های این روستا را در کام خود فرو برد و در ادامه نزدیک به ۱۱ آتش‌سوزی دیگر مهمان ناخوانده این روستا شد.

تنها یک خودرو در ایستگاه آتش‌نشانی روستا مستقر است

در کنار این موضوع عدم تجهیز ایستگاه آتش‌نشانی مستقر در این روستا نیز دردی دیگر برای اهالی است، اهالی که مجبورند در هنگام وقوع آتش با موتورهای شخصی خود و با کمک نیروهای مردمی عازم بیابان می‌شوند و تنها ماشین آتش‌نشانی مستقر در روستا نیز قابلیت حرکت در بیابان را ندارد مطلبی که در گفته‌های دهیار روستای کرمجگان نیز به خوبی مورد تأکید قرار گرفته است.

ابوالفضل اصغری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به بعد گردشگری منطقه کرمجگان و ورود مسافران زیاد به این روستا بخصوص در فصل تابستان، احداث پایگاه مجهز آتش‌نشانی در این روستا را از اولویت‌های مهم برشمرد.

وی با اشاره به آتش‌سوزی‌هایی که در این منطقه ایجاد شده به یک مورد از این آتش‌سوزی‌ها اشاره کرد که در آن ۲۰ هکتار از مراتع این روستا در آتش سوخت و اگر نیروهایی که از قم به این منطقه رسیدند نبود قطعاً فاجعه این آتش فراتر از ۲۰ هکتار می‌رفت.

دهیار روستای کرمجگان به موارد زیاد آتش‌سوزی در تابستان امسال در این روستا اشاره می‌کند مواردی که مردم خود وارد صحنه شده‌اند و به دلیل عدم توانایی خودرو آتش‌نشانی برای حرکت در بیابان و برخی از مسیرها مردم با موتور و بیل و کپسول‌های آتش‌نشانی اقدام به خاموش کردن آتش کرده‌اند.

در حال حاضر تنها یک خودرو با راننده در ایستگاه آتش‌نشانی این روستا مستقر است

به گفته جعفری در حال حاضر تنها یک خودرو با راننده در ایستگاه آتش‌نشانی این روستا مستقر است، ایستگاهی که راننده آن به نوعی به عنوان نیروی امداد باید دیگر وظایفی را که حداقل چهار نیروی آتش نشان در زمان آتش‌سوزی دارند به تنهایی یدک بکشد.

دهیار کرمجگان که حکم فرمانده پایگاه آتش‌نشانی را نیز در دست دارد، تأکید می‌کند که این روستا حداقل به یک ماشین پیش رو و سه نیرو نیازمند است، در حالی که در حال حاضر حتی یک بی‌سیم در اختیار راننده ماشین هم نیست.

مردم در صورت وقوع آتش‌سوزی با تلفن همراه من تماس می‌گیرند

حسن شاپوری راننده خودروی آتش‌نشانی روستای کرمجگان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از کمبود نیرو گله‌مند است اینکه خودرویی که وی راننده آن است قابلیت رفتن به بیابان را ندارد و اگر آتش‌سوزی در بیابان‌های این روستا رخ دهد که تعداد آن هم کم نبوده عملاً این خودرو فاقد کارایی است.

وی به آتش‌سوزی اخیری که در این روستا رخ داد اشاره می‌کند، آتش‌سوزی که در آن ۲۰ هکتار از مراتع روستا در آتش سوخت و حتی هنگامی‌که درخواست بالگرد نیز شده، هزینه ۲۵ میلیونی برای اعزام بالگرد درخواست شده و آتش به دلیل عدم توانایی پرداخت چنین رقمی با کمک مردم و نیروهایی اعزامی قم خاموش شده است.

شاپوری که حتی یک بی‌سیم نیز در اختیار ندارد در ادامه گفته‌های خود به این مطلب می‌پردازد که مردم در صورت وقوع آتش‌سوزی با تلفن همراه من تماس می‌گیرند تلفنی که اگر از دسترس خارج باشد و یا آنتن ندهد معلوم نیست چه اتفاقی رخ می‌دهد.

به گفته شاپوری ایستگاه آتش‌نشانی کرمجگان موظف به ارائه خدمت به دو روستای بیدهند و ابرجس هم است روستاهایی که آن‌ها نیز دچار حریق شده‌اند و آنچه که بیشتر از همه به آن‌ها کمک کرده مردم بوده‌اند.

ایستگاه آتش‌نشانی کرمجگان موظف به ارائه خدمت به دو روستای بیدهند و ابرجس هم است

وی تأمین نیرو و تجهیزات را از ضروریات می‌داند زیرا برخی از مواقع در جاده‌های منتهی به این روستا نیز تصادف رخ می‌دهد و نبود نیرو و تجهیزات باعث مشکلات فراوانی می‌شود.

علی شاپوری رئیس شورای روستای کرمجگان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفته‌های هم محلی‌هایش را تأیید می‌کند.

وی نیز منطقه گردشگری روستای کرمجگان را مد نظر قرار داده و بر این نکته تأکید دارد که ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی مجهز به دلیل آتش‌سوزی‌هایی که در منطقه رخ می‌دهد باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

رئیس شورای روستای کرمجگان با اشاره به آتش‌سوزی‌هایی که در روستاهای بیدهند و ابرجس نیز رخ داده بر این مطلب تأکید مجدد دارد که واگذاری موتورهای آتش‌نشانی و تجهیز پایگاه این روستا از ضروریات است.

آنچه که در روستای کرمجگان در کنار لزوم توصیه‌های جدی به گردشگران برای رعایت اصول ایمنی در روشن کردن آتش باید مورد توجه باشد و در گفته‌های مسئولان این روستا نیز مشخص است، تجهیز ایستگاه آتش‌نشانی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار