معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان قم از کمبود ۱۴۰۰ معلم در مقطع ابتدایی در این استان خبر داد.
کد خبر: ۲۸۴۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱ 25 August 2016
به گزارش تابناک قم، حسین محمودی به مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش قم اشاره کرد و گفت: مسئله نیروی انسانی در آموزش و پرورش با توجه به مقاطع مختلف تحصیلی با وضعیت خاصی مواجه است.

وی به مقاطع تحصیلی اشاره و به تخصصی شدن برخی از مقاطع مانند فنی و حرفه‌ای و کار و دانش اشاره کرد و گفت: در کل می‌توان گفت که در حال حاضر نسبت معلم به دانش آموز در استان قم شرایط متعادلی وجود دارد.

فعالیت ۱۴ هزار و ۵۰۰ معلم

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان قم ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به ۱۴ هزار و ۵۰۰ معلم در آموزش و پرورش قم فعال هستند که با توجه به پیش بینی نزدیک به ۲۲۸ هزار دانش آموز برای سال تحصیلی جدید رقم معلم به دانش آموز متعادل است.

وی در عین حال از کمبود معلم در مقطع ابتدایی در استان قم خبر داد و گفت: از زمان اجرای سیستم آموزشی ۶ - ۳ - ۳ با توجه به اینکه ساختار آموزشی تغییر پیدا کرد و یک سال به دوره ابتدایی افزوده شد مقطع ابتدایی با کمبود نیروی انسانی مواجه شد.

محمودی با اشاره به اینکه با اجرای این سیستم ۶۰۰ کلاس به مقطع ابتدایی اضافه شد، عنوان کرد: این مقطع در حال حاضر با کمبود ۱۴۰۰ معلم مواجه است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در دروه متوسطه نظری مشکل چندانی در رابطه با کمبود معلم در استان قم وجود ندارد، بیان کرد: حتی در دوره متوسطه دوم مخصوصا در جنسیت زن با مازاد نیرو نیز مواجه هستیم.

تأمین نیرو از طریق برون سپاری

معاون اداره کل آموزش و پرورش استان قم به دوره فنی و حرفه‌ای و کار و دانش نیز اشاره کرد و گفت: در این مقاطع نیز به دلیل تخصصی شدن کمبود نیرو وجود دارد اما آموزش و پرورش در این بخش به شیوه برون سپاری و با استفاده از نیروهای متخصص بیرون از سازمان و بستن قرارداد با آن‌ها کمبود نیرو را مرتفع کرده است.

وی همچنین با تأکید بر اینکه کمبود نیرو در مقطع ابتدایی به معنای اینکه دانش آموزان بدون معلم باشند نیست، گفت: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در سال جدید وارد چرخه کار می‌شوند و همچنین برخی از کمبود نیرو نیز از آزمون استخدامی سال گذشته تأمین می‌شود و از سوی دیگر برخی از معلمان از طریق حق التدریسی و یا دو نوبته شدن معلمان موظف تأمین می‌شوند و مشکلی برای دانش آموزان وجود ندارد.

وی ادامه داد: به دلیل مازاد نیروی در دوره متوسطه برخی از فرهنگیان این مقطع درخواست حضور در مقطع ابتدایی را داشته‌اند و در حال حاضر نزدیک به ۵ درصد از نیروهای مقطع ابتدایی از بخش متوسطه تأمین شده‌اند.

محمودی همچنین به جذب معلم در مدارس غیر دولتی نیز اشاره و ضمن تأکید بر اینکه بر این مدارس نظارت به شکل کامل و همه جانبه صورت می‌گیرد، ابراز کرد: بیش از ۵۰ درصد از مدیران مدارس غیر دولتی از طریق آموزش و پرورش و فرهنگیان موظف انتخاب می‌شوند.

وی تأکید کرد: در بخش جذب معلم نیز به این مدارس تأکید شده است نیروها باید شرایط لازم را داشته باشند و مرتبط با مقاطع و دوره‌های تحصیلی باشند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار