در عین حال که مسئولان شهری باید فکری جدی برای توسعه پارکینگ ها کنند، بسیار نیاز است که فرهنگ مردم در استفاده درست از وسیله نقلیه همچنین رعایت اخلاق مداری و قانون گرایی در پارک خودروها و تردد درون شهری ، اصلاح شود.
کد خبر: ۲۸۴۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱ 24 August 2016
به گزارش تابناک قم، طرف توی اوج شلوغی روز ، دوبله و سوبله پارک کرده بعد که به او اعتراض می کنی برادر من، آقای محترم، با این کار ، باعث ایجاد راه بندان برای خلق ا... و تشدید ترافیک شدی، با قیافه ای حق به جانب می گوید: "میگی چیکار کنم ، جای پارک نیست ، کار مهمی داشتم..."

طوری هم بر کار مهم خود تاکید می کند که گویی دیگر بندگان خدا، از سر بیکاری در خیابان ها با این بنزین هزار تومانی چرخ می زنند تا روزشان شب شود!

واقعیت آن است که معضل جای پارک این روزها به یکی از دغدغه های اصلی شهروندان قمی تبدیل شده که خودش زمینه ساز بروز بسیاری از تنش ها و درگیری ها در مناسبات شهروندی شده و مایه اعصاب خُردی و دعوای فیزیکی و کلامی میان شهروندان می گردد.

البته کمبود و یا نبود پارکینگ در قم به ویژه در هسته مرکزی شهر و اطراف بازار ، مساله چندان عجیب و غریبی نیست چه آن که در سال های اخیر به موازات افزایش وسایل نقلیه در کلان شهر قم این مشکل روز به روز بیشتر خود را به رُخ خودروسواران و شهروندان عادی کشانده است.

در این مدت البته مسئولان و متولیان مدیریت شهری نیز هر از گاهی وعده وعیده ای داده و هنوز می دهند اما به نظر می رسد که رفع این معضل به طور کامل دست کم در مقطع زمانی کوتاه مدت امری بعید باشد.

البته این مشکلی نه محدود به قم بلکه در کل کشور است چنان که آمارها می گوید هم اکنون 17 میلیون خودرو در سطح کشور در حال تردد هستند که تنها بیش از 5 میلیون آن در تهران هستند.

این در حالی است که بنابر پیش بینی وزیر راه و شهرسازی ، در دو دهه آینده تعداد خودروها  به 50 میلیون دستگاه می رسد.

این که در شهر قم در این باره وضع به چگونه است و در آینده چطور خواهد شد، دقیقاً مشخص نیست اما به نظر می رسد در عین حال که مسئولان شهری باید فکری جدی برای توسعه پارکینگ ها اعم از طبقاتی و غیر آن کنند، بسیار نیاز است که فرهنگ مردم در استفاده درست از وسیله نقلیه همچنین رعایت اخلاق مداری و قانون گرایی در پارک خودروها و تردد درون شهری ، اصلاح شود و این محور در کلان مقوله سبک زندگی شهری مساله ای است که به هیچ وجه نباید آن را از یاد بُرد.

یکی از عوامل مشدده ترافیک و کمبود شدید پارکینگ در قم ناظر به مساله مراکز تجاری و پاساژهایی است که در ایجاد و رونق آن به همه چیز فکر شده به غیر از ایجاد محلی برای پارک انبوه خودروسوارانی که مخاطبان اصلی آن ها هستند.

چندی پیش یکی از رسانه های استان از تیتر جالب توجه "سونامی مراکز تجاری بدون پارکینگ در قم" در نشان دادن این معضل استفاده کرده بود که خود روایتگر آشفتگی وضع ترافیکی در شهری است که بالغ بر یک میلیون نفر جمعیت دارد و سالانه به طور متوسط پذیرای 15 میلیون مسافر از اقصی نقاط ایران اسلامی و بلکه دنیاست.

الزام تجاری سازان قمی به ساخت پارکینگ های مناسب و در دسترس ، یکی از آن مواردی است که مدیریت شهری باید به آن توجه ویژه داشته باشد ، چه آن که اتفاقاً در این باره در قوانین مربوط به شهرداری ها نیز الزامات حقوقی و قانونی وجود دارد.

اگر به موازات پیگیری مباحث اجرایی و حقوقی در رفع این معضل به مسایل فرهنگی و نیز آموزش مناسب شهروندان ، عنایت لازم صورت گیرد، آن وقت دغدغه سرهنگ حسینی ، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان که چندی پیش به صراحت از وجود مشکل کمبود پارکینگ در قم گلایه کرده بود نیز رفع خواهد شد.

این مقام مسئول در فرماندهی انتظامی استان قم چندی پیش طی سخنانی گفته بود: "در سال 95 شاهد بالا رفتن تعداد تردد مسافران به شهر قم بوده ایم و این افزایش به سی و پنج درصد رسیده است و همین دلیل باعث به وجود آمدن مشکلات ترافیکی در قم شده است"

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار