هزینه‌های درمان ناباروری از جمله مشکلاتی است که زوج‌های نابارور با آن مواجه هستند، بنابراین دست اندرکاران و مسؤولان باید تا حد مقدور با حمایت از این زوج‌ها مسیر را برای فرزندآوری آنها هموار کنند.
کد خبر: ۲۸۰۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲ 18 August 2016
به گزارش تابناک قم، ناباروری واژه‌ای است که این روزها ذهن بسیاری از زوج‌های جوان را به خود مشغول کرده، با مشاهده هر بچه داغ دلشان تازه می‌شود، بالاخره حسرت داشتن فرزند پای آنها را به مراکز درمان ناباروری باز می‌کند، در حالی که هزینه‌های درمان همواره چنگی بر دل و نمکی بر زخم آنها می‌زند.

درصد ناباروری در شهرها از جمله قم  19.2 درصد و در روستاها 22 درصد است، کارشناسان دلیل افزایش آمار ناباروری در روستاها را انجام کارهای سخت و ارتباط مستقیم با سموم، آفت‌کش‌ها و علف کش‌ها ذکر کرده‌اند و از علل اصلی ناباروری افزایش سن ازدواج و آلودگی هوا را نام برده‌اند.

مرکز درمان ناباروری نیز تنها نقطه امید زوج‌های نابارور است، به طوری که اکنون بسیاری از این زوج‌ها با مراجعه به این مراکز توانسته‌اند، فرزنددار شوند و حتی در برخی موارد چند قلوزایی نیز در بین آنها مشاهده شده است.

زوجین باید توجه داشته باشند که برای درمان ناباروری به مراکز معتبر و مجهز مراجعه کنند که از متخصصان زنان و مردان برخوردار است، زیرا در چنین مراکزی با تشخیص صحیح علت و روش درمان می‌توانند سریع‌تر چرخه درمان را بگذرانند.

مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم از جمله مراکز موفق در درمان این بیماری است، به گفته سیدرضا طباطبایی، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم، 57 درصد از مراجعه‌کنندگان به مرکز ناباروری از استان قم هستند.

ICSI یا میکرو اینجکشن از جمله روش‌های درمان ناباروری است، در این روش تخمک و اسپرم در خارج از رحم با یکدیگر ترکیب داده شده و سپس در رحم مادر قرار داده می‌شود. 

طرح SPAS یا سپاس که به تازگی از سوی معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی قم ابداع شده روشی برای درمان ناباروری با استفاده از سلول‌های بنیادی محسوب می‌شود که در افزایش سرعت، تعداد و فرآوری اسپرم مؤثر است و کاهش تعداد اسپرم‌های بی‌حرکت را به همراه دارد که بنا به گفته طباطبایی این روش سرعت بیشتری دارد و سبب کاهش هزینه‌های درمان ناباروری می‌شود.

طباطبایی با بیان اینکه موفقیت در عمل میکرواینجکشن بین 30 تا 35 درصد است، گفت: در استان قم از این میزان موفقیت نیز فراتر رفته، یک ماه گذشته موفقیت 57 درصدی نسبت به این عمل کسب شد و این ماه 61.5 درصد موفقیت در این روش وجود داشته است.

بسیاری از زوج‌های جوان برای درمان ناباروری با هزینه‌های سرسام‌آور آن دست و پنجه نرم می‌کنند، حتی در بسیاری از موارد حاضر هستند فرش زیرپای خود را بفروشند تا بتوانند هزینه‌های درمان را تأمین کنند.

این امر در حالی است که با وجود سیاست‌های افزایش جمعیتی که اکنون با توجه به کاهش فرزندآوری خانواده‌ها ابلاغ شده، کمترین حمایت مالی از هزینه‌های درمان زوج‌های نابارور صورت می‌گیرد.

با توجه به اینکه داروهای درمان ناباروری وارداتی بوده بنابراین هزینه‌های خرید این داروها فشارهای مالی زیادی را به زوجین وارد می‌کند، به طوری که اکنون با احتساب هزینه دارو، خدمات پاراکلینیکی و اتاق عمل هزینه هر دوره درمان 2.5 تا 5 میلیون تومان است.

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اوایل امسال در بازدید از مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی اراک از پیگیری بیمه ناباروری در دولت خبر داده است، که باید منتظر تحقق این امر بود.

باید توجه داشت ناباروری علاوه بر فرد بر اجتماع تأثیرگذار است، به طوری که بر اساس تحقیقات انجام شده ناباروری سومین عامل طلاق در کشور محسوب می‌شود، به همین دلیل خانواده‌ها حاضر هستند هر گونه فشار اقتصادی را تحمل کنند تا با درمان، از متلاشی شدن بنیان خانواده خود جلوگیری کنند.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم ضمن ابراز تأسف از نبود پوشش بیمه‌ای مناسب برای درمان ناباروری می‌گوید: بسته جدید طرح تحول سلامت مربوط به بحث زوجین نابارور است و زوجینی که زیرپوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند را در بر می‌گیرد و بر همین اساس می‌توانند تا 85 درصد تخفیف از خدمات مربوط به درمان ناباروری را استفاده کنند.

حمایت و تأمین هزینه‌های درمان ناباروری ساکنان مناطق محروم از جمله خدمات بنیاد برکت است که بر همین اساس کارگروه مشارکتی با وزارت بهداشت تشکیل شده تا ضمن شناسایی این زوج‌ها، آنها را به مراکز درمانی معرفی کند.

با توجه به کاهش جمعیت کشور و بحران جمعیتی که با آن رو به رو هستیم، اگر شرایط و امکانات لازم برای درمان زوج‌های نابارور فراهم نشود، بحران کمبود جمعیت با چالش مواجه می‌شود.

به گفته طباطبایی در حال حاضر حدود 2.5 تا 3 میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد، اگر یارانه مناسب به آنها داده شود، به سرعت می‌توانند وارد بحث و چرخه زاد و ولد شوند و آمار جمعیتی کشور را افزایش دهند.

با استناد به سخنان وی شیوه‌های درمان ناباروری متفاوت است، که هر یک زمان مختلفی نیاز دارد، اگر یک بیمار آزمایش‌های کاملی داشته باشد، طی یک چرخه 45 تا 60 روزه می‌تواند وارد سیکل درمان شود تا پیشرفته‌ترین روش‌ها و نتیجه آن حاصل شود.

95 درصد افراد باشیوه‌هایی که اکنون در بحث درمان ناباروری وجود دارد، درمان می‌شوند، ولی برخی اوقات نیاز است، روش را تکرار کرده یا روش تغییر داده شود.

طباطبایی در زمینه هزینه‌های درمان ناباروری می‌گوید: هزینه‌ای که فرد برای درمان ناباروری باید بپردازد، از 100 هزار تومان تا 5 میلیون تومان متفاوت است، پوشش بیمه در زمینه دارو خوب بوده و بین 50 تا 70 درصد در زمینه بحث‌های دارویی این امر انجام می‌شود، ولی در بحث روش‌های درمان و عمل‌های جراحی متاسفانه پوشش در حد صفر است.

افزایش سن ازدواج از جمله عوامل بروز ناباروری است، بیشترین قدرت باروری در سن 20 سالگی در خانم‌ها مشاهده می‌شود، به طور معمول چند سال اول زندگی زوجین ترجیح می‌دهند، از روش‌های جلوگیری استفاده کنند و باردار نشوند.

ابتلا به بیماری​، زندگی در شرایط پراسترس و تنش، مصرف غذاها و داروهای شیمیایی و ناسالم و فعالیت در محیط​های صنعتی و آلوده از جمله مواردی است که سبب بروز ناباروری در افراد می‌شود.

طباطبایی می‌گوید: افزایش سن ازدواج و استفاده از روش‌های جلوگیری سبب می‌شود، بیمار زمانی مراجعه کند که مجبور هستیم از تکنیک‌ها و روش‌های پیشرفته‌تر استفاده کنیم، بنابراین ابتدا توصیه می‌شود، با توجه به مسائل فرهنگی سن ازدواج کاهش پیدا کند.

زوجین پس از ازدواج می‌توانند با مراجعه به یکی از آزمایشگاه‌های تشخیص طبی یا مراکز درمان ناباروری درخواست سنجش قدرت باروری دهند و برای استفاده از روش‌های پیشگیری پس از سنجش ورود پیدا کنند تا درگیر مسائل نازایی نشوند.

ابداع روش‌های مختلف شانس درمان زوج‌های نابارور را افزایش می‌دهد ولی هنوز زوجینی هستند که به دلیل نداشتن توانایی مالی برای پرداخت هزینه لازم برای درمان ناباروری امکان باروری را برای همیشه از دست می‌دهند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار