نخستین پارک آبی و مرکز تفریحی قم امروز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیران شهر افتتاح خواهد شد و ظرفیتی ویژه را در این شهر در بخش زیرساخت‌های تفریحی اضافه خواهد کرد.
کد خبر: ۲۷۱۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱ 03 August 2016
به گزارش تابناک قم، گردشگری در دنیای امروز به یکی از اصلی‌ترین راهکارهای توسعه اقتصادی و جذب سرمایه‌های بین‌المللی تبدیل شده است. امروز بسیاری از کشورهای جهان اقتصاد خود را با تقویت زیرساخت‌های تفریحی و گردشگری ارتقاء بخشیده و عمده درآمدهای خود را از این طریق تأمین می‌کنند.
 
گردشگری در دنیای امروز صنعتی نوین است که به شدت در حال توسعه بوده و درآمدهای بسیار زیادی را برای کشورهای مختلف به دنبال دارد. ترکیه، مالزی، سنگاپور و بسیاری از دیگر کشورهای آسیا در حال حاضر با ساخت امکانات خاص گردشگری و توسعه زیرساخت‌های این بخش در حال افزایش جذب گردشگر هستند.
 
کشور ما نیز یکی از مستعدترین کشورهای دنیا برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری است، چراکه علاوه بر وجود امکانات و جذابیت‌های گردشگری طبیعی، قدمت تاریخی و طبیعت بکر و جذاب، دارای ظرفیت‌های خاص زیارتی است و سالانه از میلیون‌ها گردشگر زیارتی داخلی و خارجی میزبانی می‌کند.
 
البته یکی از مشکلاتی که در این بخش وجود دارد دولتی بودن اقتصاد کشور و همچنین اثر منفی تحریم‌های اقتصادی موجب شده که سرمایه گذاران رغبت کمتری به حضور در این کشور داشته و توسعه زیرساخت‌های گردشگری ایران شتاب کمتری به خود بگیرد.
 
در حال حاضر زیرساخت‌های کلی در کشور ما در بخش گردشگری از جمله حمل و نقل، هتلداری، مراکز تفریحی و سیاحتی از وضعیت مطلوبی نسبت به دیگر کشورها برخوردار نبوده و نیازمند توسعه زیرساخت‌های این بخش هستیم. البته چند سالی است که رویکردها نسبت به توسعه زیرساخت‌های تفریحی و سیاحتی تغییر کرده و شاهد توسعه امکانات تفریحی کشور خصوصاً در شهرهای زیارتی هستیم.
 
شهرهای مشهد، قم و شیراز جزو مهم‌ترین شهرهای زیارتی کشور هستند که سالانه از میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی میزبانی می‌کنند این در حالی است که در این شهرها به نسبت تنها نسبت به تقویت زیرساخت‌های زیارتی اقدام شده و در بخش تفریحی و سیاحتی امکانات ضعیف تری وجود دارد.
 
به طور کلی از تأثیر ساختارهای تفریحی و سیاحتی در جذب گردشگر زیارتی نمی‌توان غافل شد. هرچند هدف سفر زائران زیارت مکان‌های مقدس و بارگاه اهل بیت(ع) است، اما وجود امکانات تفریحی و گردشگری می‌تواند ماندگاری زائر در این شهرها و رضایتمندی آن‌ها از سطح خدمات همچنین توسعه اقتصادی را به دنبال داشته باشد.
 
این توسعه اقتصادی چند سالی است که به خوبی در شهر مقدس مشهد نمایان شده است. طی سال‌های اخیر توجه به زیرساخت‌های تفریحی و سیاحتی در کنار توسعه چشمگیر امکانات زیارت و همچنین هتل‌ها در این شهر رشد چشمگیری داشته و امروز شاهد حضور میلیونی زائران در ایام مختلف سال در مشهد مقدس هستیم.
 
شهر مقدس قم از کمبود امکانات و فضاهای تفریحی و سیاحتی رنج می‌برد. حتی به جز فضاهای ترغیب کننده زائران، امکانات کافی برای تفریح مردم ساکن در این شهر نیز بسیار کم بوده و مطالبه عمومی برای توسعه فضاهای تفریحی، گردشگری، فضاهای سبز و پارک‌ها وجود دارد. هرچند مدیریت شهری قم طی یک سال اخیر خبر از توسعه زیرساخت‌های تفریحی در این شهر داده و اقدامات عملی در این زمینه را کلید زده است.
 
طی ماه‌های اخیر شاهد توسعه روزافزون و شتاب بخشی به تقویت فضاهای سبز و درختکاری در شهر قم هستیم. همچنین مدیران شهر خبر از تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه کاره تفریحی و همچنین راه‌اندازی پروژه‌های جدید تفریحی و سیاحتی در شهر قم داده‌اند.
 
شهردار قم در این زمینه با تاکید بر کمبود زیرساخت‌های تفریحی و گردشگری در شهر، برنامه‌های شهرداری در این بخش را مورد توجه قرار داد و گفت: با تسهیل روند سرمایه گذاری شهری سعی در ترغیب سرمایه گذاران به حضور در شهر قم و به دنبال آن تقویت زیرساخت‌های گردشگری شهر هستیم.
 
سیدمرتضی سقائیان‌نژاد اقدامات انجام شده از سوی شهرداری قم طی یک سال اخیر برای توسعه امکانات و زیرساخت‌های تفریحی و گردشگری را مورد توجه قرار داد و گفت: در این زمینه برنامه‌های قابل توجهی طی یکسال اخیر صورت گرفته که راه‌اندازی سورتمه ریلی در بوستان علوی از آن جمله است.
 
وی همچنین راه‌اندازی نخستین پارک آبی قم در بوستان غدیر را یادآور شد و افزود: این پارک آبی نیز با مشارکت بخش خصوصی با پیگیری‌های شهرداری تکمیل شده و ظرفیت ویژه‌ای را در زمینه تفریحی به شهر اضافه خواهد کرد.
 
شهردار قم با اشاره به مکان یابی اجرای چند پروژه تفریحی در شهر، افزود: مراحل مطالعات احداث باغ پرندگان در حاشیه بلوار شهید آوینی در حال تکمیل است و سعی داریم اجرای آکواریوم شهری را نیز در دستور کار قرار دهیم.
 
نخستین پارک آبی قم در بوستان غدیر این شهر که قرار است یکی از مهم‌ترین فضاهای تفریحی و گردشگری شهر باشد امروز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیران استان افتتاح خواهد شد. مجوز احداث این پارک آبی در سال 88 از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم صادر شده و به دلایل مختلف پس از هفت سال این پروژه تفریحی تکمیل و در مرحله بهره برداری قرار گرفته است. زیربنای این پروژه 8 هزار و 500 متر بوده که با سرمایه گذاری 200 میلیارد ریالی بخش خصوصی در فضایی منحصر به فرد و با سازه‌ای خاص اجرایی شده است.
 
هرچند قریب به 5 سال از موعد اولیه افتتاح این پروژه می‌گذرد اما توجه به توسعه اینگونه فضاهای تفریحی در شهر قم می‌تواند ظرفیت بالایی را برای این شهر در بخش گردشگری ایجاد کرده و جنبه‌های سیاحتی و زیارتی سفر به شهر قم را افزایش داده و از طرف دیگر رشد ماندگاری زائر در شهر را محقق کند.
 
قائم مقام شهردار قم در امور سرمایه گذاری با اشاره به بخش‌های مختلف این پارک آبی اظهار کرد: بازی‌های مختلفی از جمله سرسره آبی، رودخانه وحشی، استخر موج و... در این پارک در نظر گرفته شده و با سازه‌ای خاص به زودی میزبان مردم و زائران خواهد بود.
 
محمدرضا معرفت افتتاح پروژه پارک آبی را نقطه عطفی در تقویت پروژه‌های تفریحی قم عنوان کرد و گفت: در این مجموعه برای بیش از 200 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی صورت گرفته است و در آینده می‌تواند قطب تفریحی قم باشد.
 
وی یکی از علل تأخیر در افتتاح پروژه را عدم تأمین تاسیسات گاز و برق عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر پروژه با بخش‌های جنبی از جمله باغ رستوران آماده خدمت رسانی به مردم خواهد بود.
 
قطع به یقین پیش‌بینی‌های لازم نیز برای بهره برداری مناسب و صحیح از این پارک آبی صورت گرفته تا تمام مردم از جمله اقشاری که بضاعت مالی کمتری دارند نیز بتوانند از این امکان بهره مند شوند، اما در این بین ضروری است پس از افتتاح، اینگونه فضاها رها نشده و نظارت مستمر برای بهره مندی همه اقشار جامعه از این فضاها صورت گیرد.
 
در هر حال شهر قم سالانه میزبان خیل عظیم زائران و مشتاقان اهل بیت(ع) است که تنها چند ساعت را در این شهر سپری می‌کنند. این شهر علاوه بر ایام خاص در روزهای ثابتی در هفته نیز از زائران زیادی پذیرایی می‌کند که این امر توجه ویژه مردم را به حضور در این شهر نشان می‌دهد. اما بخش عمده ماندگاری کم زائران در آن به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب گردشگری و تفریحی در این شهر است. مسأله‌ای که در شهری زیارتی همچون مشهد امروز مورد توجه قرار گرفته است. البته راه‌اندازی پروژه‌های مهم تفریحی از جمله پارک آبی، باغ پرندگان، سورتمه ریلی و... می‌تواند نویدبخش آینده‌ای پربار برای اقتصاد گردشگری در قم بوده و بستر مناسبی برای رشد ماندگاری و توسعه زیرساخت‌های زیارتی و سیاحتی را فراهم کند.
 
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار