رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم با اشاره به اینکه در استان قم هدایت منابع به سمت گردشگری از صنعت هم واجب‌تر است گفت: در شهر قم گردشگری مذهبی و زائر پذیری و در بخش های دستجرد، سلفچگان و کهک موضوع گردشگری داخلی دارای ظرفیت فراوانی است.
کد خبر: ۲۶۸۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱ 30 July 2016
به گزارش تابناک قم، در ماجرای آتش سوزی درّه سپیدار در روستای کرمجگان از توابع بخش کهک قم، نوک پیکان رسانه‌ها به سمت مردم و خطای انسانی رفت. در این ماجرا گفته شد سهل انگاری گردشگران سبب حریق در مراتع این منطقه شد در این میان یک سوال اساسی ما را به سراغ سید حسن رضوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برد تا نقش و مسئولیت دستگاه‌های مسئول در حوزه گردشگری و ایجاد مراکز توریستی- تفریحی برای اوقات فراغت مردم را جویا شویم.

سید حسن رضوی با بیان اینکه ما ظرفیت‌ها را به کسانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند انتقال می‌دهیم، افزود: منتهی بحث اقبال عمومی هم هست که بیشتر مردم به بخش کهک پیدا کرده‌اند که شاید عدم نیاز به استفاده از شاه‌راه‌های اصلی استان و نزدیکی مسافت و ارتباطات نزدیک روستاییان این منطقه به شهر قم از دلایل این اتفاق باشد که باید مدیریت شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم نظر مسئولان استانداری را به استفاده استان از ظرفیت‌های همه بخش‌ها بصورت متوازن عنوان کرد و خاطر نشان کرد: ما بر این نظریم که بخش‌هایی مانند دستجرد، ظرفیت‌هایشان از بخشی مثل کهک بیشتر است و می‌توانند بخوبی این نقش را ایفا کنند که باید بسترها را فراهم کرد.

وی گفت: یکسری اقداماتی از قبل انجام شده است با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و بخصوص افراد بومی و یا احداث شهرک صنعتی و منطقه نمونه گردشگری که تعریف و هزینه‌های زیر ساخت انجام شده از همین رو باید مسئولان مربوطه پیگیر جذب سرمایه گذار باشند.

لزوم اجرای برنا‌مه‌ها بر اساس برنامه مشخص

رضوی تصریح کرد: در کمیته‌های استانی، عملکرد مدیران در دولت یازدهم در حال بررسی است که موضوعات ابتر و زمین مانده‌ای که می‌تواند بر نتیجه کار مدیریت استان تاثیر بگذارد مورد سوال قرار بگیرد و از دستگاه‌های زیربط، علت تاخیر در کارها یا نهایی نشدن اهدافی که در پی آن بودیم را جویا می شویم.

وی تاکید کرد: مدیران باید بر اساس برنامه مشخصی که طبق اهداف باشد کارها را به نتیجه برسانند و در بخش گردشگری با استفاده از پتانسیل مناطق قاعدتا این شرایط را داریم و باید مسئولان گردشگری پیگیر باشند.

هدایت منابع به سمت گردشگری از صنعت هم مهم‌تر است

وی با اشاره به اینکه یک سری توزیع اعتبارات استانی و هدایت اعتبارات ملی به سمت این بخش‌هاست که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان وظیفه حاکمیتی و وظیفه نظارتی باید صورت بگیرد، که ما این اعلام آمادگی را کردیم، اگر طرح‌های قوی و جاذب ارائه شود، برای زیر ساخت‌ها و استفاده از پتانسیل بخش خصوصی حاضر به همکاری هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بیان کرد: امیدواریم در برنامه ششم و یک دوره 5 ساله بتوانیم از ظرفیت‌های بخش دستجرد استفاده کنیم و این اتفاقی که برای بخش کهک افتاده است، مشابهش برای بخش دستجرد بیفتد و توازنی در گردشگری داخلی با استفاده از ظرفیت‌های بخش‌ها بوجود بیاید.

وی با تاکید بر اینکه ما در اقتصاد مقاومتی تکلیف کردیم که قابلیت استان قم در گردشگری بسیار بالاست و منابع بانک‌ها باید به این سمت هدایت شود، خاطرنشان کرد: در استان قم هدایت منابع به سمت گردشگری از صنعت هم واجب‌تر است.

به گفته وی، در شهر قم گردشگری مذهبی و زائر پذیری و در بخش های دستجرد، سلفچگان و کهک موضوع گردشگری داخلی دارای ظرفیت فراوانی است.

رضوی ادامه داد: اگر یک پنجم مردم قم بصورت هر دوهفته یکبار به این بخش‌ها بروند یعنی ما در استان 200هزار نفر گردشگر ثابت داریم که این به خودی خود قابلیت رقابت با چند استان دارد که این وضعیت در بهترین استان خوش آب و هوای کشور هم با نهایتا 50 هزار نفر دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ستاد اقتصاد مقاومتی تاکید شده که مدیران بی توجه از کنار این موضوع رد نشوند، گفت: هشدار می‌دهم که مدیران مربوطه بدانند عملکردشان زیر ذره بین است و باید هدایت منابع و تشویق سرمایه گذاران با جدیت صورت گیرد.

مردم حق دارند از مدیران سوال کنند

وی با توجه به حادثه روستای کرمجگان گفت: حتما حجم گردشگر در یک مکان سبب اتفاقاتی می‌شود که ناگزیر است اما ما در کمیسیون توسعه زیربنایی روستاها با حضور فرماندار و مدیران مفصل راجع به این موضوع صحبت کردیم و قرار شد فرمانداری، بخشدارها را در این زمینه فعال کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم ادامه داد: به اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تکلیف شد با استفاده از امکانات و اختیاراتی که دارد، با هماهنگی فرماندار پیگیر راه‌های عملیاتی شدن پروژه‌های گردشگری و فراهم آوردن بسترهای لازم برای تفریحات مردم باشند.

رضوی خاطرنشان کرد: در همین کمیته مصوب کردیم که مجموعه‌هایی به عنوان مجموعه‌های خصوصی با استفاده از امکانات موجود برای موضوع گردشگری مردم فراهم شود که مردم و طبیعت مورد آسیب قرار نگیرند، باغات خصوصی مورد تعرض واقع نشود و مجموعه‌های گردشگری و تفریحی نیز بلا استفاده نباشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم با تاکید بر اینکه مردم حق دارند از مدیران سوال کنند که در فراهم آوردن مجموعه‌های گردشگری چه کاری انجام دادید گفت: مدیران وظیفه دارند که به این سوال پاسخ بدهند، این طرح‌ها باید در مدت زمان معینی برای تصویب به استانداری ارائه شود.

دوران طلایی منابع دولتی تمام شده است

وی با اشاره به دغدغه‌ها و نگرانی‌های رئیس مجلس شورای اسلامی از عدم جذب سرمایه گذار در استان قم اظهار داشت: باید نگرش مدیران تغییر کند،  مدیران استان سرمایه پذیر نیستند و پول محورند، که تا وقتی پول باشد کار می‌کنند و نمی‌توانند خلق سرمایه کنند؛ این مسئله‌ای است که هم دکتر لاریجانی و هم استاندار قم بشدت از آن گله دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم افزود: در تلاشیم مدیران را توجیه و تشویق کنیم که دوران طلایی منابع دولتی تمام شده است و مدیری موفق است که خوب بتواند سرمایه گذاران را جذب کند و متاسفانه مدیران ما از چنین روحیه‌ای برخوردار نیستند.

رضوی خاطر نشان کرد: بنده به کرار گفتم که منتظر آمدن سرمایه‌گذار ننشینید که اگر این مشکل حل نشود هیچ مشکلی در استان قم حل نخواهد شد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار