عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: امام صادق(ع) با اقدامات خویش مانند تربیت شاگردان، مناظره و مباحثه‌های علمی با سایر مکاتب، حقانیت شیعه را اثبات کردند.
کد خبر: ۲۶۸۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸ 30 July 2016
به گزارش تابناک قم، حضرت امام جعفر صادق(ع) رئیس مذهب جعفری در روز ۱۷ ربیع الاول سال ۸۳ هجری چشم به جهان گشودند.

زندگی پر بار امام جعفر صادق(ع) مصادف بود با خلافت پنج نفر از بنی امیه (هشام بن عبدالملک، ولید بن یزید، یزید بن ولید، ابراهیم بن ولید، مروان حمار) که هر یک به نحوی موجب تألم و تأثر و کدورت روح بلند امام معصوم(ع) را فراهم می‌کرده‌اند و دو نفر از خلفای عباسی (سفاح و منصور) نیز در زمان امام(ع) مسند خلافت را تصاحب کردند و نشان دادند که در بیداد و ستم بر امویان پیشی گرفته‌اند، چنانکه امام صادق(ع) در ۱۰ سال آخر عمر شریفشان در ناامنی و ناراحتی بیشتری بسر می‌بردند.

عصر امام صادق(ع)، عصر برخورد مکتب‌ها و عصر تضاد افکار فلسفی و کلامی مختلف بود که از برخورد ملت‌های اسلام با مردم کشورهای فتح شده و نیز روابط مراکز اسلامی با دنیای خارج، به وجود آمده و در مسلمانان نیز شور و هیجانی برای فهمیدن و پژوهش پدید آورده بود.

اینجا بود که امام(ع) دشواری فراوان در پیش و مسئولیت عظیم بر دوش داشتند. پیشوای ششم در گیر و دار چنین بحرانی ‌باید از یک سو به فکر نجات افکار توده مسلمان از الحاد و بی‌دینی و کفر و نیز مانع انحراف اصول و معارف اسلامی از مسیر راستین باشد و از توجیهات غلط و وارونه دستورات دین به وسیله خلفای وقت جلوگیری کند و با نقشه‌ای دقیق و ماهرانه، شیعه را از اضمحلال و نابودی برهاند.

امام صادق(ع) همواره مبارزی نستوه و خستگی‌ناپذیر و یک انقلابی بنیادی در میدان فکر و عمل بود، کاری که امام حسین(ع) به صورت قیام خونین انجام دادند، امام صادق در لباس تدریس و تأسیس مکتب و انسان سازی انجام دادند و جهادی راستین کردند.

حضرت صادق(ع) بر اثر توطئه‌های منصور عباسی در سال ۱۴۸ هجری مسموم و در قبرستان بقیع در مدینه مدفون شدند. عمر شریفشان در این هنگام ۶۵ سال بود. از جهت اینکه عمر بیشتری نصیب ایشان شده است به «شیخ الائمه» موسوم است.

امام صادق(ع) مغز متفکر جهان شیعه است

حجت الاسلام محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه امام صادق(ع) مغز متفکر جهان شیعه است، اظهار کرد: امام صادق(ع) در میان ما شیعیان جایگاه ویژه‌ای دارند و احادیث زیادی از ایشان به ما رسیده است.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) شاگردان زیادی تربیت کردند که برای مناظره با دیگر مکاتب مانند شافعی، حنبلی، مالکی و حنفی توانایی لازم را داشته باشند و مناظره‌های امروز از زمان این امام بزرگوار به یادگارمانده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در زمان امام صادق(ع) سئوالات فقهی زیادی از طرف مردم و مکاتب فکری مختلف مطرح می‌شد، افزود: دگرگونی حکومت اموی به عباسی و پیدایش عقاید مختلف کلامی در میان مسلمانان، بهترین موقعیت را برای امام صادق(ع) فراهم کرده بود تا به بسط و گسترش اسلام بپردازند.

وی تصریح کرد: دوران امام جعفر صادق(ع) دورانی منحصر به فرد بود و شرایط اجتماعی و فرهنگی عصر آن حضرت در زمان هیچ یک از امامان وجود نداشته است و این به دلیل ضعف بنی امیه و قدرت گرفتن بنی عباس بود.

حجت الاسلام غرویان گفت: مکتب شیعه، مکتب عقلانیت و استدلال و برهان است و در مناظرات خود از همان روش امام صادق(ع) استفاده می‌کند.

غنی‌ترین منابع حدیثی از زمان امام صادق به جای مانده است

وی اضافه کرد: غنی‌ترین منابع حدیثی از دوران امام باقر و صادق(ع) برای ما به جا مانده است و حتی این احادیث معروف به صادقین هستند چون بیشتر احادیث مربوط به این دو امام بزرگوار است.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امام صادق(ع) با اقدامات خویش مانند تربیت شاگردان، مناظره و مباحثه‌های علمی با سایر مکاتب و تشکیل حلقه‌های درس و تدوین کتب فقهی و حدیثی حقانیت شیعه را اثبات کردند.

حجت الاسلام غرویان گفت: در مباحث فقهی بیشتر روایاتی که فقهای ما از آن‌ها بهره می‌برند و در درس‌های خارج فقه به آن می‌پردازند همان فرمایشاتی است که از امام صادق(ع) بر جای مانده و ایشان در فقه دارای مقام بسیار بالایی هستند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در پایان با بیان اینکه در زمینه فضایل و مکارم اخلاقی حضرت صادق روایات زیادی نقل شده است، اظهار داشت: امام صادق(ع) با رفتار کریمانه و خلق و خوی الهی خود بسیاری از افراد را به راه صحیح هدایت کردند و حتی پیروان دیگر مکاتب و ادیان نیز زبان به مدح آن حضرت گشوده‌اند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار