آیت‌الله اعرافی:
امام جمعه قم با بیان اینکه حضور ایران در منطقه حضوری منطقی، مستشاری و مطابق با قوانین بین‌الملل است، گفت: دخالت، حرکت‌های زشت آل سعود در یمن، بحرین و سعودی و لبنان است.
کد خبر: ۲۶۸۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹ 29 July 2016
به گزارش تابناک قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلی قدس برگزار شد، با تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع) بیان کرد: امام صادق(ع) قله‌ای بود که انقلاب بزرگ علمی و تمدنی ایجاد کرد و ایشان در روزگاری قرار گرفت و شرایطی فراهم شد که امام توانستند با یک نگاه تمدنی و کلان و بزرگ و راهبردی، امت را مورد خطاب قرار دهند و پایه‌های جدیدی در تمدن اسلامی پایه‌گذاری کنند. وجود این امام و پدر بزرگوارشان نقطه آغازی برای جهش معرفتی بود.

وی افزود: در عصر امام صادق(ع) شرایطی پیش آمد که بی‌سابقه بود و دوران امام باقر و امام صادق(ع) به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ توحید، رسالت و امامت به شمار می‌رود.

امام جمعه قم با بیان اینکه عصر امام باقر و امام صادق(ع) را باید عصری نو و جدید قلمداد کرد، یادآور شد: عصر امام صادق(ع) در بعد دینی با گسترش مرزهای جهان اسلام روبه‌رو بود و ارتباطات اجتماعی با خارج مرزها موجب شده بود که انواع اندیشه‌های خارج از اسلام به سمت جامعه اسلامی سرازیر شود.

وی اضافه کرد: به همین دلیل گفت‌وگوهای بین ادیان و مباحثات بین اسلام و مسیحیت و دیگر ادیان روز‌به‌روز رشد پیدا کرده بود و در عصر امام صادق(ع) شاهد مجموعه‌ای از گفت‌وگوهای دینی و تهاجم‌های فرهنگی هستیم.

اعرافی به شکل گیری مذاهب و اندیشه‌های کلامی، فقهی،‌ حدیثی و... در عصر امام صادق(ع) اشاره کرد، اظهار کرد:‌ در درون جامعه شیعی نیز در این عصر شاهد ریزش‌هایی هستیم و امام صادق(ع) با این امواج روبه‌رو بودند.

وی ادامه داد: این غوغای فکری از یک سو خطری برای جهان اسلام بود و از سوی دیگر دستمایه‌ای برای ارتقاء فرهنگی و دینی به شمار می‌رفت و در این دوران سبک زندگی مسلمانان دچار تغییراتی شده و علوم جدید به جز علوم اسلامی در بستر تمدن اسلام در حال گسترش بود.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در عرصه سیاسی حکومت دوره گذار را طی کرد و حکومتی دیگر با همان ویژگی‌های ذاتی ولی در شکل متفاوت روی کار آمد.

وی یادآور شد: امام در این غوغای فرهنگی و فکری و بازار شلوغ افکار و اندیشه‌ها، راهبردها و رویکردهای خاص خودشان را اتخاذ کردند و حوزه‌های علمیه را بنیانگذاری کردند.

اعرافی با بیان اینکه امام صادق(ع) می‌خواستند منظومه فکری اسلام ناب و مکتب پرافتخار اهل بیت را در این فرصت طلایی تکمیل کنند، افزود: تعمیق اسلام ناب و هویت سازی پیروی از این مذهب خط فکری نخست امام صادق(ع) بود و حاصل این تلاش ده‌ها هزار حدیث و مکاتبه بوده و هزاران شاگرد در این مکتب پرافتخار تربیت شدند.

وی با اشاره به اینکه در عصر این دو امام بسیاری از معارف اهل بیت(ع) تبیین و تدوین شد، گفت:‌ راهبرد امام این بود که معارف الهی در قالب‌های گوناگون و شکل‌های تخصصی در حوزه‌های علوم اسلامی گسترش پیدا کند.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در کنار تلاش برای شکوفایی اندیشه دینی و هدایت امت، تلاش کردند که علم و دانش را در جهان اسلام ترویج کرده و امت را در همه رشته‌های علمی مورد عنایت و حمایت قرار دهند.

وی با اشاره به تاکید امام صادق(ع) مبنی بر مبارزه ظلم و ستم و هضم نشدن در جریان‌های سیاسی منحرف اضافه کرد: خط امام صادق(ع) در قالب حوزه‌های علمیه ادامه یافت و به حوزه علمیه قم و پایگاه علم و جهاد و خاستگاه انقلاب رسید و مردم و علما نقش آفرینان این حلقه نوین در استمرار خط امام صادق(ع) هستید.

وی با اشاره به 25 شوال گفت: در این روز مهاجمان طاغوت به اجتماع مردم قم در حضور آیت‌الله گلپایگانی در فیضیه یورش آوردند؛ یاد و نام شهدای این واقعه و آیت‌الله گلپایگانی را گرامی می‌داریم.

مدیر حوزه‌های علمیه با گرامیداشت سالروز ارتحال آیت‌الله مشکینی امام جمعه فقید قم بیان کرد: ایشان اسوه اخلاق، علم و تقوا بود و در عرصه انقلاب تلاش‌های بسیار ارزنده‌ای داشت.

وی حضور نماینده دفتر رهبری، نمایندگان بیوت مراجع تقلید و علما و بزرگان در مراسم بزرگداشت آیت‌الله مشکینی را ستود و اظهار کرد:‌ معلمی اخلاق و نفس اثرگذار آیت‌الله مشکینی بسیار کم‌نظیر بود و حوزه‌های ما به چنین اساتید اخلاقی نیازمند است و نفس اثرگذار آیت‌الله مشکینی دل‌ها را تکان می‌داد.

اعرافی اظهار کرد: آیت‌الله مشکینی در همه عرصه‌های انقلاب پیشگام بود و انقلابی بودن را با اخلاقی و حوزوی بودن در تضاد نمی‌دانست بلکه آن را ذات حوزه و روحانیت قلمداد می‌کرد.

وی با بیان اینکه جدیت در تحصیل و تدریس از جمله ویژگی‌های آیت‌الله مشکینی است، افزود: ایشان پیشگام تحولات علمی و درسی در حوزه بود و آثار ایشان این مسأله را به خوبی نشان می‌دهد.

امام جمعه قم با اشاره به فرا رسیدن سالروز انقلاب مشروطه بیان کرد: درس‌های مشروطیت به ما می‌گوید دل به غربی‌ها نبندید و روی پای خود بایستید و فرمان رهبری نیز همین است. فرهنگ مقاومت، اقتصاد مقاومتی، رسیدگی به محرومان و... درس‌های بزرگی است که از تاریخ مشروطه باید بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: در برجام دیدیم که مثل گذشته استکبار قابل اعتماد نیست و نباید در محاسبات خود دچار اشتباه و سادگی شویم.

اعرافی با اشاره به مواضع اخیر اتحادیه عرب و عربستان گفت: شما هویت و کیان صهیونیستی را به رسمیت شناختید، اف بر خائنان اسلام و کسانی که صهیونیست‌ها را به رسمیت می‌شناسند، ما اسرائیل و همراهان ایشان را محکوم کرده و این قطعنامه نامبارک را محکوم می‌کنیم.

وی گفت: آنها در قطعنامه خود در یک بند در خصوص سوریه کوتاه آمده و باید هم همین کار را می‌کردند؛ فکر می‌کردید که می‌توانید زنجیره مقاومت را قطع کنید در حالی که نمی‌دانستید صف‌های مقاومت اسلامی نقشه‌های شما در سوریه، یمن، لبنان، فلسطین و بحرین نقش برآب خواهد کرد و خواهید دید که نقشه‌های شیطانی شما راه به جایی نخواهد برد.

امام جمعه قم گفت: 70 سال نتوانستید صهیونیست‌ها را از خانه‌های خود بیرون کنید و در زشت‌ترین بند قطعنامه به ایران تهمت دخالت در امور عراق زدید، مگر نمی‌بینید که امروز ایران اسلامی در برابر هجوم‌های اسرائیل ایستاده و سرزمین‌های شما را آزاد کرده است. حضور ما منطقی، مستشاری و مطابق با قوانین بین‌الملل است. دخالت حرکت‌های زشت آل سعود در یمن، بحرین و سعودی و لبنان است. زشتی برای شما است که آرام آرام ارتباط با صهیونیست‌ها را عادی می‌کنید.

وی با بیان اینکه امروز روز جهانی همبستگی با مردم مظلوم بحرین است گفت: در پایگاه انقلاب اسلامی و در حضور بزرگان دین و مردم قهرمان هرگونه تعرض به آیت‌الله شیخ عیسی قاسم و علما و جوانان بحرین را محکوم می‌کنیم و ملت مسلمان ایران مدافع ملت بحرین و آیت‌الله شیخ عیسی قاسم هستند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار