حضور بخش خصوصی در ورزش قم همواره با چالش‌های خاص خود همراه بوده و قم با وجود در اختیار داشتن تعداد قابل توجهی تیم ورزشی در کشور در زمینه تأمین هزینه تیم‌های خود با مشکلاتی مواجه است.
کد خبر: ۲۶۷۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷ 27 July 2016
به گزارش تابناک قم، در سال‌های گذشته حامیان مالی که برای حمایت و پشتیبانی مالی از تیم‌های ورزشی استان روی کار می‌آمدند، همیشه با یک فصل یا ۲ فصل حضور، خود را از این عرصه کنار می‌کشیدند. در دیگر استان‌ها همچون خراسان رضوی سال‌هاست که تیمی با نام ثامن در لیگ‌های مختلف مشغول فعالیت است، اما استان قم در تمامی رشته‌ها که دارای تیم در سطح لیگ برتر یا حتی لیگ یک بود بخش خصوصی را آزرده و نتیجه آن منجر به افول آن رشته ورزشی شده است.

فوتسال

در فوتسال در سال‌های گذشته تیمی در لیگ برتر به نام ارم کیش به قم آمد و پس از ۳ سال فعالیت مداوم انصراف خود را اعلام کرد و بعد از آن یک شرکت هواپیمایی با نام کیش ایر روی کار آمد.

کیش ایر هم بعد از ۲ سال از سرمایه گذاری در فوتسال انصراف داد و پس از آن کفالت تیم به عهده باشگاه صبا افتاد. باشگاه صبا نیز همانند دیگر حامیان مالی پس از مدتی از تیم‌داری کنار کشید. سپس نام این تیم به ماهان تندیس تغییر پیدا کرد و بعد از ۲ سال باز هم نتیجه همان بود که نباید می‌شد.

پس از کناره گیری ماهان تندیس از فعالیت در فوتسال، هواداران نگران تیم بودند، که وضع این تیم به کجا خواهد کشید. زمزمه‌های زیادی در این مورد شنیده می‌شد که آیا استان قم در لیگ برتر فوتسال تیم‌داری می‌کند یا خیر. تا اینکه بالاخره یاسین پیشرو از راه رسید و حمایت از این تیم را بر عهده گرفت. باشگاهی که علاوه بر فوتسال، تیم‌هایی از قم با نام یاسین پیشرو در لیگ برتر تکواندو و وزنه برداری را نیز روانه سطح اول ورزش کشور کرد اما با این وجود، آینده یاسین در ورزش قم نیز با ابهامات زیادی روبه‌رو است.

در رده‌های پایین‌تر و در لیگ دسته اول و دوم کشور و نیز لیگ‌های استانی، بخش خصوصی حضور پررنگی در ورزش داشته است، اما این فعالیت ثبات ندارد. صدرا سیستم یکی از بخش‌های خصوصی بود که به طور عمده در فوتسال و به صورت محدود در چند رشته ورزشی دیگر فعالیت می‌کرد اما تیم فوتسال این بخش خصوصی حال و روز خوشی ندارد و فعالیت آن‌ها در حوزه ورزش نیز کمرنگ شده است. خطر دلزدگی و سرخوردگی، بخش‌های خصوصی فعال فوتسال قم نظیر آتلیه طهران، آرش و چند تیم دیگر را تهدید می‌کند.

بسکتبال

در سال‌های ۸۹ در لیگ بسکتبال تیم راه و ترابری حضور پیدا کرد و به علت سوء مدیریت، بدهی‌های بسیاری برجای گذاشت و مجبور به انصراف شد. این تیم سپس به نام جهش ترابر تغییر نام پیدا کرد و پس از یک سال با بدهی زیاد منجر به سقوط شد. پس از آن بسکتبال قم هرگز به لیگ برتر بازنگشت.

در حال حاضر در دسته اول بسکتبال بانوان کشور نیز تیم نادر شیمی قم با حمایت بخش خصوصی حضور دارد. اما در مورد اینکه حضور نادر شیمی در لیگ دسته اول بسکتبال بانوان تا سال‌های آینده تداوم داشته باشد کسی نمی‌تواند به طور قطعی اظهار نظر کند.

والیبال

والیبال استان قم با توجه به پتاسیل نسبتاً بالای خود که ۳ بازیکن در تیم ملی زیر ۲۱ سال داشت در لیگ یک در عین ناباوری با انصراف تیم سفیر روبه رو شد.

سفیر که قهرمانی چند دوره در لیگ جوانان را داشت در لیگ یک هم خوش درخشید و تا مرحله پلی آف پیش رفت. اما به علت مشکلات به وجود آمده با برخی از مسئولان انصراف داد و به رشت رفت و در آنجا تیم‌داری کرد.

هیأت والیبال استان قم همواره سفیر را مانع رشد والیبال قم می‌دانست و مسئولان این هیات تاکید کردند که این تیم با میدان دادن به نیروهای غیر‌بومی، به رشد والیبال قم کمک نکرده است.

کاراته

3 سال قبل استان قم در سوپر لیگ دارای تیم شد که آذر خودرو به عنوان بخش خصوصی علاقه‌مند به کاراته آن را حمایت مالی می‌کرد اما پس از قهرمانی در سوپرلیگ آذرخودرو هم از تیم‌داری کناره گیری کرد و کسی به دنبال جایگزین برای این امتیاز لیگ برتری نبود.

بنا بر گفته‌های کادر و بازیکنان این تیم، آذرخودرو هیچ گونه دستمزدی را به تیم کاراته خود اختصاص نداده و تیم با هزینه‌های شخصی اداره می‌شد. موضوع طولانی پرداخت دستمزد اعضای این تیم نیز هنوز ادامه دارد و مشخص نیست اعضای این تیم بالاخره به پول خود می‌رسند یا نه. تیم کاراته آذرخودرو که هدایت آن برعهده سرمربی تیم ملی غلامرضا دباغیان بود و حضور بازیکنانی همچون امیر مهدی‌زاده قهرمان آسیا یک برند محسوب می‌شد، نابود شد.

در این میان انتظار می‌رفت به تیم کاراته بیشتر رسیدگی شود. زیرا کاراته به گفته کارشناسان، ورزش نخست استان محسوب می‌شود و یک رشته مدال آور در قم به حساب می‌آید اما در بخش تیم‌داری در لیگ برتر همه چیز برخلاف تصورات پیش رفت. در رشته تنیس، نبود بخش خصوصی برای حمایت از مردان تنیسور قم در لیگ برتر با وجود درخشش آن‌ها در رده‌های مختلف محسوس است. اما تنیس قم سال گذشته یکی از حامیان مهم خود را از دست داد. ویونا اسپورت با هزینه شخصی به عنوان بخش خصوصی از تنیس قم در لیگ برتر بانوان و نیز تنیس پایه قم در بخش پسران حمایت کرد اما در نهایت با ناراحتی از مسئولان تنیس قم، عطای تیم‌داری را به لقایش بخشید.

این ماجرا هنوز ادامه دارد. تیم‌هایی مثل بسکتبال در لیگ دسته اول کشور، هدف پویان جوان در لیگ برتر هندبال بانوان، تیم شهید زین الدین جودو در لیگ جودوی نوجوانان و بسیاری از تیم‌های دیگر هستند که هنوز حامی ندارند و حمایتی از آن‌ها نمی‌شود.

به نظر می‌رسد مسئولان استان تنها یکی دو تیم صاحب نام ورزشی قم را نماینده تمام ورزش قم می‌دانند و كمتر نگاهی به سایر تیم‌ها دارند.

دلیل بی‌رغبتی بخش خصوصی

«مهدی میرزاحسینی» از مدیران باشگاه‌های ورزشی قم اظهار کرد: اصلی‌ترین دلیل فراری شدن بخش خصوصی از ورزش این است که امتیازات سرمایه گذاری در ورزش به اندازه کافی برای حفظ بخش خصوصی جذاب نیست. به عبارت دیگر بخش خصوصی به ورزش پول تزریق می‌کند اما نه بهره برداری مالی کافی دارد و نه در زمینه تبلیغاتی بهره کافی می‌برد. علاوه بر این قانونی برای حمایت از کسی که در ورزش هزینه می‌کند وجود ندارد و بندهای قانونی موجود هم آن قدر پیچیده است و اما و اگر دارد که بخش خصوصی قید حضور در این عرصه را می‌زند.

وی افزود: مسئولان اگر به فکر بهداشت و سلامت مردم هستند باید زیرساخت‌های توسعه ورزش را حمایت کنند و حمایت از این زیرساخت‌ها مسیری جز تسهیل حضور بخش خصوصی در ورزش نیست. بخش خصوصی برای این که از ورزش حمایت کند امتیاز می‌خواهد و تا زمانی که امتیاز لازم فراهم نشود در این زمینه پیشرفت محسوسی رخ نمی‌دهد و حامیان ورزش نیز به صورت مقطعی کار می‌کنند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار