مطالبه عمومی درباره چالش‌های زیست محیطی و توسعه شهر قم از سوی مردم و انتقال آب از دریای خزر برای حل بحران خشک شدن دریاچه نمک و ریزگردها مهم‌ترین مسائلی بود که در جلسه این هفته بنیاد قم پژوهی مطرح شد.
کد خبر: ۲۶۷۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷ 27 July 2016
به گزارش تابناک قم، جلسه بنیاد قم پژوهی شامگاه سه‌شنبه با حضور سید محمد تقی سجادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم و جمعی از کارشناسان و قم پژوهان در مجتمع عالی طلوع مهر قم برگزار شد.


در این جلسه، سید محمد تقی سجادی با بیان اینکه باید مطالبه عمومی در مورد چالش‌های زیست محیطی صورت گیرد، اظهار داشت: محور توسعه قم گردشگری زیارتی و یا توسعه صنعتی است و حداقل کاری که می‌توان انجام داد اینست که الزامات آن نیز رعایت شود و مناطقی از قم که می‌تواند قطب گردشگری شود آن را به معدن اختصاص دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با بیان اینکه مقرر شده سالانه 20 میلیارد تومان به پروژه‌های سیلاب قم اختصاص یابد، افزود: در آمایش ملی انتقال آب از خزر یا خلیج فارس به  دریاچه نمک قم باید اجماع علمی صورت گیرد و در صورتی که توجیه اقتصادی داشت این عمل انجام گیرد.

سجادی با تأکید بر داشتن مطالبه ملی در مورد مسائل زیست محیطی و توسعه قم از سوی مردم گفت: سالانه در خیابان‌های شهر قم هزار هکتار فضای سبز ایجاد می‌شود و سالانه 500 میلیون تومان هزینه نگهداری داریم که برای نوسازی و گسترش فضای سبز لازم است.

وی با بیان اینکه تصرفات در عرصه منابع طبیعی در استان قم زیاد است، خاطر نشان کرد: مسائل مربوط به پیرامون شهر قم باید توسط شهرداری و بنیاد مسکن پی گیری شود و درحوزه عمل منابع طبیعی نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم خاطرنشان کرد: عمده شهرهای دنیا در کنار گسل شکل می‌گیرند و در جایی که آب وجود دارد وجود گسل نیز امری طبیعی است و واقعیت قضیه اینست که باید با گسل زندگی کنیم و حداکثر استفاده را از آن داشته باشیم.

عباس جعفری، دانشجوی دکترای برنامه ریزی محیط زیست با بیان اینکه قطع شدن حق آبه ها واضح و مشخص است اما سؤال اساسی اینست که اساساً آیا در استان قم بستر رودخانه داریم یا نه؟ افزود: درمورد پروژه منوریل و بسیاری از پروژه‌های دیگر استان چالش‌های اساسی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود.

کارشناس برنامه ریزی محیط زیست با اشاره به بهره برداری‌های بی رویه از منابع زیرزمینی گفت: استخرهایی در مناطق ییلاقی ساخته شده که حتی بسیاری از این استخرها با وام‌های بلاعوض ساخته می‌شود همچنین بسیاری از مزارع و چشمه‌های استان قم به باغ تبدیل شده است.

جعفری با اشاره به آتش سوزی اخیر روستای کرمجگون گفت: چرا باید بسیاری از اماکن و مناطق مختلف به سایت‌های گردشگری تبدیل شود و چرا شهری که باید امن‌ترین شهر جهان باشد به یک فضایی که تولید کننده سرب است تبدیل شود.

محمد سلیقه، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه شهر قم هشتمین کلانشهر کشور است اما مسئله مهمی مانند خشک شدن دریاچه نمک مورد توجه مسئولان نیست، گفت: در سواحل دریای خزر 300 رودخانه دائمی داریم و 90 درصد منابع آبی ما تبخیر می‌شود و این در حالی است که 10 متر مکعب در ثانیه مصرف آب در قم داریم از این رو آیا نمی‌توان با تصفیه آب  دشت مسئله را نجات داد.

محمد طاهری در ادامه جلسه با اشاره به مسئله کوه خواری در استان قم گفت: در معدن مس نره داقی و از پشت کوه خضر تا پشت کوه‌های دو برادران کوه‌خواری دیده می‌شود و سؤال اساسی که بوجود می‌آید اینست که چه کسی اجازه کوه خواری به این افراد داده است.

طاهری با اشاره به مشکلات دیگر استان قم خاطرنشان کرد: توسعه شهری قم بر روی گسل زلزله، موضع آبخیزداری درباره نیروگاه حرارتی قم، تولید نهال توسط منابع طبیعی و قطع شدن درختان پارک دور شهر از سوالاتی است که باید منابع طبیعی پاسخگوی آن باشد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار