اگر امروز که زمزمه‌هایی در گوشه و کنار شهر در ضربه‌زدن به شعائر حجاب و عفاف مشاهده می‌شود تدبیر لازم صورت نگیرد، آسیب‌های جبران‌ناپذیری در انتظار این فضای مذهبی خواهد بود و همچون دیگر نقاط کشور باید منتظر فضایی غالب علیه فرهنگ عفاف و حجاب بود.
کد خبر: ۲۶۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۶ 27 July 2016
به گزارش تابناک قم،  حدود ساعت 17، بلوار امین در نزدیکی تقاطع صدوق، این ساعت در روزهای تابستانی قم زیاد شلوغ نیست، خودرویی در کنار خیابان توقف می‌کند، دو سه بار بوق می‌زند، در کنارش دختری جوان در حال حرکت است، خودرو کمی عقب و جلو می‌رود، بالاخره صحبت‌هایی میان راننده خودرو و دختر جوان رد و بدل می‌شود و سوار خودرو می‌شود و...

منطقه بلوارامین در جنوب قم، یکی از مناطق مرفه‌نشین این شهر است که به نوعی افرادی که توان مالی بهتری دارند می‌توانند در این منطقه زندگی کنند، البته بخشی از این بلوار نیز جزو بافت قدیم قم محسوب شده و قدمت بیشتری دارد. عمده ساکنان این محدوده از افراد بومی قم با فرهنگ قدیم این شهر هستند، بسیاری از مراکز علمی و حوزوی نیز در این محدوده واقع شده است.

بلوار جمهوری؛ ساعت 9 شب

شب‌های قم، حال و هوای بهتری دارد، روزهای تابستانی که هوا گرم است مردم کمتر به خیابان‌ها می‌آیند، اما شب‌ها زندگی بیشتر جریان دارد. حدود ساعت 9 شب، نزدیک تقاطع عطاران و جمهوری، اینجا تقریباً شلوغ‌ترین نقطه بلوار جمهوری است. گذر پیاده‌ها در مقابل مغازه‌های این محدوده و در کنار شلوغی خودروها فضای زنده‌ای را ایجاد کرده است. چند دختر جوان از مقابلم عبور کردند، شکل و شمایل آنها زیاد به فضای عمومی قم نمی‌خورد، ساپورت، پیراهن کوتاه و روسری نصفه و نیمه‌ای که به زور روی سرشان قرار گرفته، جالب است همه به آنها چپ چپ نگاه می‌کنند اما کسی اعتراضی ندارد. یکی یکی ویترین مغازه‌ها را می‌بینند و می‌روند. چشمان بسیاری از مردم عبوری به آن‌ها است...

ریل راه آهن نزدیک بلوار کارگر؛ ساعت 11

به تازگی حاشیه ریل را با دیوارهای بتنی پوشانده‌اند و مردم از زیرگذرهای تعبیه شده در مسیر عبور می‌کنند. خودروی پژوی سیاه رنگی با سرعت زیاد از کنارم عبور و ناگهان چند متری جلوتر ترمز کرد، دختران جوانی که کنار دیوارهای بتنی قدم می‌زنند، کمی با پسران جوانی که سرنشین خودروی پژو هستند گفت‌وگو می‌کنند و...

بلوار کارگر و محدوده ریل راه آهن در قم جزو مناطق کمتر برخوردار این شهر محسوب می‌شود که در توسعه نامتوازن شهر ایجاد شده و روزبه‌روز گسترش یافته‌اند، با این وجود شرایط فرهنگی و اقتصادی این منطقه نسبت به بسیاری از مناطق شهری قم از جمله نیروگاه و... شرایط بهتری دارد و خانواده‌ها در رفاه بیشتری زندگی می‌کنند.

صفائیه؛ نزدیک غروب آفتاب

خیابان شهدا(صفائیه)، کمی قبل از کوچه 28 که تقریباً در مرکز خیابان واقع شده و جنب و جوش زیادی در این منطقه مشاهده می‌شود. صفائیه مدت‌هاست که به بورس لباس و لوازم زینتی تبدیل شده و در عمده ایام سال، از تراکم بالای تردد برخوردار است، از سویی دیگر این خیابان در مرکز شهر قم و در نزدیکی حرم حضرت معصومه(س)، از کاربری مسکونی خارج شده و محدوده آن را دفاتر اداری، تجاری تشکیل می‌دهند. تعدادی از دفاتر علما و مراجع تقلید در قم نیز در این خیابان واقع شده، صفائیه به عبارت دیگر مرکز علم، اجتهاد و مرجعیت در کشور است.

نزدیک غروب آفتاب، در شلوغی مردمی که به ویترین مغازه‌ها خیره شده‌اند، خودرویی نظرم را به خود جلب کرد، تقریباً گران قیمت و شیک، دو زن جوان از خودرو پیاده شدند و کمی پایین‌تر خودروی دیگری در کنار آن‌ها توقف کرد، گفت‌وگوی سرنشینان با زن‌ها کمی طولانی شد اما در نهایت...

به شهر قم، شهر علم، اجتهاد، مرجعیت و مرکز شیعیان جهان خوش آمدید؛ به محدوده شهر مقدس قم که نزدیک می‌شوید، تابلوهایی با این مضمون از جلوی چشمانتان می‌گذرد، بالطبع وقتی این عناوین را می‌شنویم و می‌بینیم انتظار شهری با تمام موازین و شعائر اسلامی می‌رود، همه منتظریم تا وارد شهری شویم که آنچه در تابلوها دیده‌ایم تجسم یابد، اما آنچه از عکس‌ها پیداست، نشان از قدرت عمل دشمن دارد، دشمنی که تلاش دارد تا در قلب نظام اسلامی و خاستگاه انقلاب نفوذ کرده و به تحقق هدف‌های شوم تهاجم فرهنگی‌اش نزدیک شود.

این تصاویر وعده خطر بزرگی را می‌دهد که دشمن در کمین است و در حال برنامه ریزی و عمل؛ تمام این صحنه‌ها چیزی نیست جز عملکرد برنامه‌ریزی شده دشمن که گویا مسؤولان ما بیشتر از اینکه متوجه این مسائل باشند، درگیری‌های خاص خود را دارند.

در قانون مصوب سال 1384 در خصوص راهکارهای اجرای گسترش عفاف و حجاب بیش از 20 دستگاه به عنوان بازوی اجرایی و قانونی معرفی شده‌اند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ورزش و جوانان، صدا و سیما، نیروی انتظامی، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و ده‌ها مرکز و سازمان دیگری از آن جمله هستند. سالانه هزاران میلیارد تومان از بودجه کشور در اختیار این وزارت خانه‌ها، سازمان‌ها و مراکز دولتی و خصوصی قرار می‌گیرد تا قوانینی که در حوزه اختیارات آن‌ها قرار گرفته اجرایی کنند و ضربه‌های فرهنگی دشمن را خنثی کرده و برنامه مدون و موثری را در بخش‌های فرهنگی اجرا کنند. حال در شرایط فعلی جای این سؤال وجود دارد که چه عملکرد روشن و تأثیرگذاری در این مجموعه‌ها به ویژه در حوزه مراکز تخصصی فرهنگ از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما در زمینه عفاف و حجاب صورت گرفته است که هر روز شاهد وضعیت بدتری نسبت به گذشته هستیم.

در واقع اگر کمی به گذشته برگردیم، بررسی وضع شهرهای کشور نشان می‌دهد که هر روز شاهد افزایش بدحجابی و به نوعی گسترش ضربه‌های جبران‌ناپذیر به عفاف زنان و مردان جامعه بوده‌ایم. حال آنکه وضع شهری چون قم که بسیاری از نهادهای مذهبی کشور در آن تجمع یافته‌اند و به سبب وجود بارگاه مطهر حضرت معصومه(س) و مکان‌های معنوی دیگر خانواده‌ها فضایی مذهبی‌تر دارند در حوزه حجاب و عفاف بسیار بهتر است، اما اگر همین امروز که زمزمه‌هایی در گوشه و کنار شهر در ضربه زدن به شعائر حجاب و عفاف مشاهده می‌شود تدبیر لازم صورت نگیرد، آسیب‌های جبران‌ناپذیری در انتظار آینده این فضای مذهبی خواهد بود و همچون دیگر نقاط کشور باید انتظار فضایی غالب علیه فرهنگ عفاف و حجاب بود.

با وجود اینکه طی سال‌های اخیر برنامه‌های نهادهای نظارتی و نیروی انتظامی در حوزه مقابله با بدحجابی در کشور به ویژه در قم با ایجاد گشت‌های عفاف و حجاب افزایش یافته است، اما از سویی دیگر باید توجه داشت که قوه قهریه به تنهایی نمی‌تواند نقش سلبی داشته و به عبارت دیگر توان و قدرت فرهنگ و عرف بر آن می‌چربد.

اینجاست که پای مراکز تبلیغاتی و فرهنگ‌ساز جامعه به میان می‌آید. صدا و سیما به عنوان تأثیرگذارترین رسانه و مرکز فرهنگساز کشور چه کارنامه‌ای در زمینه مقابله با بدحجابی و در نقطه مقابل تقویت فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه داشته است، هرچند بررسی برنامه‌های فعلی این رسانه ملی نشان می‌دهد که خود شاید مسیری نادرست را در زمینه عفاف و حجاب در پیش گرفته است. اینکه هر روز هزینه‌های بیت‌المال صرف برنامه‌های کارشناس محور برای تشریح فرهنگ حجاب و عفاف شود بسیار خوب است اما خود نباید با برنامه‌های موازی این هزینه را هدر داده و چیزی غیر از آنچه در این برنامه‌ها گفته می‌شود را به مردم نشان دهیم.

انگار هنوز بسیاری از مسؤولان و متولیان فرهنگ کشور، هشدارهای چندباره رهبر انقلاب در خصوص جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن را جدی نگرفته‌اند و مجروحان این جنگ را نمی‌بینند، شاید آنها منتظرند که دشمن سلا‌ح‌های خود را مستقیم به سمت ما بگیرد تا جنگی رخ دهد، اما نمی‌بینند هر روز آمار خسارت‌ها و آسیب‌های جنگ نرم با دشمن بیشتر می‌شود.

مقام معظم رهبری در این خصوص بارها تذکر داده‌اند و در دیدار اخیر خود با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز مسأله ولنگاری در عملکرد دستگاه‌ها و متولیان فرهنگی را مطرح کرده و نسبت به کوتاهی در تولید کالاهای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولید محصولات ضد فرهنگی هشدار داده‌اند. در همین زمینه ایشان در دیدارهای جداگانه با اعضای شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، مسأله حجاب در کشور را مورد توجه قرار داده‌اند. در بیانات ایشان آمده است: «باید مسائل ارزشى اسلام در جامعه‌ ما احیاء شود. مثلاً مسأله‌ حجاب، یک مسأله‌ ارزشى است. مسأله‌ حجاب، مسأله‌‌ای است که اگرچه مقدمه‌‌ای است براى چیزهاى بالاتر، اما خود یک مسأله‌ ارزشى است. ما که روى حجاب این‌قدر مقیدیم، به خاطر این است که حفظ حجاب به زن کمک مى‌کند تا بتواند به آن رتبه‌ معنوى عالى خود برسد و دچار آن لغزشگاه‌هاى بسیار لغزنده‌ که سر راهش قرار داده‌اند، نشود.... یک روزی به ما می‌گفتند که در اروپا -آن روز اروپا را مطرح می‌کردند- حجاب نیست و زن و مرد با هم قاطی‌اند، هوس و شوق جنسی هم در آن‌جا طبعاً کنترل‌شده است. خب، حالا شما نگاه کنید ببینید همین‌جور است؟ آیا هوس‌ها کنترل‌شده است یا هوس‌ها تحریک‌شده است؟ این‌همه جنایت جنسی امروز دارد در آمریکا و در اروپا اتفاق می‌افتد؛ به جنس مخالف هم دیگر حالا اکتفا نمی‌کنند! و از این بدتر هم خواهد شد. اسلام انسان را شناخته است که حکم حجاب را داده، حکم عدم اختلاط زن و مرد را داده. اسلام من و شما را شناخته؛ [انسان‌] مال خدا است و [او] آفریننده‌ی ما است».

آنچه مسلم است، متولیان و مراکز فرهنگی کشور که هرکدام به شکلی در مسأله حجاب و عفاف در جامعه دخیل بوده و وظایف هرچند کوچک برای آن‌ها در قانون تعریف شده است، باید حساسیت بیشتری نسبت به این مساله داشته باشند، زیرا اگر جامعه از فرهنگ اصیل اسلامی خود دور شود، آسیب‌های مهمی در انتظارش خواهد بود، به همین خاطر است که بارها رهبر انقلاب اسلامی مسأله فرهنگ را مهم‌تر از اقتصاد و سیاست و... عنوان کرده‌اند.

اگر امروز که هنوز چشمان و فرهنگ مردم شهر مقدس قم به فضای بدحجابی و به دنبال آن ضربه خوردن به عفت زنان و مردان، همچون بسیاری از شهرهای کشور عادت نکرده است، تدبیری برای این مسأله نشود، شاید فردا اقدامات قهری و جریمه و برنامه‌هایی از این دست دیگر اثرگذار نباشد. اگر امروز بشود با هزینه اندکی برنامه‌های تهاجمی دشمن در حوزه فرهنگ را خنثی کرد و آگاهی مردم را در خصوص برنامه‌های هدفمند دشمن افزایش داد، فرداها باید هزاران برابر هزینه کرد که به امروز بازگشت. پس تا دیر نشده منتظر اقدام هماهنگ و عملکرد فرهنگ‌سازانه دستگاه‌های فرهنگی و متولیان عفاف و حجاب در کشور هستیم...

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار