شاید کسانی که سال ۷۷ شهرک پردیسان را با ظرفیت 50 هزار نفر کلنگ می‌زدند، هیچ گاه گمان نمی‌کردند این شهرک کمتر از ۲۰ سال بعد به یکی از مشکلات شهر قم تبدیل شود و همچنان با وجود جمعیت 150 هزار نفری در بن بست بماند.
کد خبر: ۲۶۶۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۵ 25 July 2016
به گزارش تابناک قم، ساخت یک شهرک اقماری برای قم که تمام ویژگی‌های یک شهر اقماری خوب را داشته باشد، از اهداف موسسان این شهرک بود اما روند شکل‌گیری آن در ۱۸ سال گذشته هیچ‌گاه رضایت کامل مردم را جلب نکرد.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پردیسان نشینان بن بست بودن آن است. بلوار غدیر به عنوان تنها مسیری که ساکنان پردیسان را به خانه‌هایشان می‌رساند امروز دیگر ظرفیت خودروهای شخصی و عمومی را ندارد. دوربین‌های تردد شمار در این بلوار روزانه تا 100 هزار خودرو را می‌شمارند. این یعنی تعدادی بیشتر از پرترددترین اتوبان‌های کشور.

افقی که تا 300 هزار نفر جمعیت و بیشتر برای پردیسان دیده شده این نگرانی را تشدید می‌کند که مردم این منطقه با بن‌بستی واقعی در آینده روبه‌رو شوند و ترافیک این شهرک را هر چه بیشتر از شهر دور کند.

راه‌هایی که به بن‌بست خورده‌اند

همین دغدغه‌ها بود که موجب شد شهرداری راه‌های جایگزینی برای بلوار غدیر در نظر بگیرد تا معضل ترافیکی در این محدوده حل شود. این راه‌ها اما هر کدام خود به بن بستی تبدیل شد و تمام تلاش‌ها در طول 10 سال گذشته هنوز به ساخت یک مسیر دیگر برای پردیسان نتیجه‌ای نداشته است. یکی از مسیرهایی که عده‌ای به دنبال آن بودند، ساخت منوریل قم بود که از ابتدا هم اما و اگرهای بسیاری داشت و بدون طرح مطالعاتی در قم کلنگ زده شد. این پروژه که با اصرارهای دولت وقت سیاسی هم شده بود، آنقدر عجولانه به قم آمد که حتی اولویت روشن اتصال پردیسان به مرکز شهر نادیده گرفته شده و از پارکسوار شمالی آغاز شد. اتفاقاتی که برای سال‌های بعد در این پروژه افتاد هم موجب شد این موضوع از گزینه‌های روی میز اتصال پردیسان به مرکز شهر خط بخورد و به کار ساکنان آن منطقه نیاید.

مسیر دیگری که در سال‌های گذشته جنجال‌های بسیاری آفریده، بلوار زائر است که به گفته علیرضا قاری قرآن، معاون امور زیربنایی شهردار قم نیمه‌کاره رها شده است.

وی با اشاره به این‌که معارض این پروژه اداره‌کل آب منطقه‌ای و بحث‌هایی است که در حریم رودخانه وجود دارد گفت: مسیر این بلوار تا بیمارستان امام رضا(ع) آماده بهره‌برداری است اما تصمیم برای بهره‌برداری به مدیریت استان محول شده تا با استانداردهای آب منطقه‌ای بررسی شود.

قاری قرآن در عین حال معتقد است بلوار زائر با این‌که گزینه خوبی محسوب می‌شود اما در واقع یک مسکن بیش نیست چرا که مسافر را از پردیسان دوباره به هسته مرکزی شهر می‌آورد. به عقیده او راه حل بلند مدت در این زمینه تکمیل رینگ سوم ترافیکی شهر قم است که مسافران پردیسان را از کنارگذرها به دیگر مناطق شهر هدایت کند.

بلوار مرجعیت گره‌گشای ترافیک پردیسان

معاون امور زیربنایی شهردار قم این تکمیل رینگ را در گرو تکمیل بلوار مرجعیت دانست و گفت: با تکمیل بلوار مرجعیت بار عمده‌ای از شمال و شرق قم برداشته خواهد شد.

روزهای گذشته مردمی که  دربلوار جمهوری اسلامی تردد می‌کردند، مشکلات بسیاری با عملیات اجرایی تقاطع سه سطحه محمودنژاد داشتند. از آنجا که آن مسیر ترافیکی نداشت، بسیاری سؤالشان این بود که چرا اجرای چنین طرحی اولویت دارد؟

قاری قرآن اظهار کرد: این تقاطع قرار است در کنار بلوار مرجعیت یک حلقه ترافیکی را کامل کند و مرهمی باشد بر زخم بلوار غدیر و هسته مرکزی شهر. بلوار مرجعیت، بلواری ۹ کیلومتری است که از انسجام به شهرک قدس و از آنجا به پردیسان می‌رود. این بلوار اکنون نزدیک به 50 درصد پیشرفت فیزیکی در مجموع دارد و فاز نخست آن تکمیل شده است.

آن طور که معاون شهردار می‌گوید؛ بلوار مرجعیت با ایجاد یک حلقه ترافیکی پردیسان را از بن بستی که به آن دچار شده نجات می‌دهد.

به گفته او، اگر پردیسان به بلوار مرجعیت، میدان شهید کریمی و بعد از زیرگذر شهید کریمی به کبیری و بزرگراه امام علی(ع) متصل شود، شهروندانی که بخواهند به شرق یا شمال شرق بروند وارد بلوار غدیر و هسته مرکزی نمی‌شوند.

معاون شهردار قم افزود: همچنین برای کسانی که هر روز بین پردیسان و شمال شهر در رفت و آمد هستند باید بلوار زائر را تکمیل کرد یا این‌که ارتباط ادامه بلوار مرجعیت به پل پردیسان و جاده اراک تکمیل شود. این مسیر خارج از محدوده شهر است اما تنها گزینه‌ای است که می‌تواند شهر را در این‌مسیر نجات دهد.

وی با اشاره به این‌که رینگ سوم ترافیکی شهر بلوار مرجعیت است اظهار کرد: فاز سوم این بلوار که در سال آینده تکمیل شود مشکل را حل خواهد کرد.

قاری قرآن گفت: یکی از دلایلی که بلوار شهید کریمی، بلوار محمودنژاد و تقاطع امام علی(ع) به عمار یاسر را در دستور قرار دادیم این است که دیگر کسی که قصد عبور از جنوب به شمال شهر را دارد، به سمت مرکز شهر نیاید. درست است که مرکز شهر طول کمتری دارد اما وقتی یک آزادراه در اختیار شما باشد، زمان عبور بسیار کمتر می‌شود.

او اظهار کرد: شهرداری منتظر است این پروژه‌ها تمام شده و حلقه‌های ترافیکی اطراف شهر تکمیل شود تا بتواند کنترل ترافیک هسته مرکزی را به شیوه نرم افزاری پیش بگیرد.

مشکلات بلوار شهید آوینی برطرف نشده

یکی دیگر از مسیرهایی که قرار بود به پردیسان متصل شود، بلوار شهید آوینی بود که به دلیل مخالفت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برای عبور بلوار از شهرک مهدیه، آن هم ناقص مانده است. مدیریت شهری در دوره‌های مختلف مذاکرات مختلفی برای حل مشکل این بلوار داشته اما آنطور که قاری قرآن می‌گوید این مشکل همچنان باقی است. بلوار مرجعیت اما خوشبختانه با شهرک مهدیه تعارضی ایجاد نکرده و گویا می‌توان به متوقف نشدن آن امیدوار بود اما معاون شهردار قم گفت: به دلایل فنی، شهرداری علاقه دارد بین مرجعیت، شهرک مهدیه و بلوار شهید آوینی ارتباطی برقرار شود که تحقق این موضوع البته نیاز به همراهی حوزه علمیه دارد.

البته در میان تمام راه‌های ذکر شده برای برقراری اتصال پردیسان به شهر قم، مساله خط B متروی قم که با آمدن منوریل مدتی اجرایش منتفی شده بود، از دیگر راه‌های بلندمدت‌تر و کاراتر است. آن طور که قاری قرآن گفت شهرداری بنا دارد این طرح را احیا کند چرا که به دلیل عبور از مراکز عمده جمعیتی شهر قم، مطلوبیت بسیار بیشتری نسبت به دیگر راه‌های جایگزین دارد. با این حال احیای این خط مترو و اجرای آن موضوعی نیست که در کوتاه مدت درمان مشکلات مردم پردیسان شود و گویا باید امیدوار باشیم بازگشایی معابر جدید این درد مزمن پردیسان نشینان را درمان کند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار